Prisspann Amba 2500c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisspann Amba 2500c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Vill lägga i mig debatten om 4000 rullar. Visst är det så att med en smalare spole och synkad linspridare så rent teoretiskt tar det på kastlängderna.
    Kom också ihåg att UT totalt avfärdade modellen. Jag trodde på propagandan och undvikit storleken. Fick dock ett infall för ett par år sedan och ropade in en 4600c5 på tradera. Som vässade lite lätt med Abu original delar från nya 4600 c4. Den rullen öppnade mina ögon totalt för storleken. Vilken rulle det är. Har nu snart min fjärde 4000 rulle genom byggt om andra 5 och 6000 rullar.
    4000 rullar är riktigt smidiga i formatet. Super stabila och kastlängderna borde rent teoretiskt vara sämre men i praktiken märker man ingen skillnad. Elaka tungor sade att UT snackade ner modellen för att han hade svårt att få fram spolar till dem. Även om det nu finns.
    Om det stämmer eller inte vet jag inte. Det jag dock vet är att hans kraftiga kritik av rull storleken inte stämmer..
    Strunta i obefogat skitsnack på nätet och våga testa om ni är sugna.. Ni kanske får som jag ett uppvaknande!!
    Skulle vara intressant att höra en jämförelse från er som har erfarenhet av både 2500 och 4500 vad det gäller skillnad i prestanda. Tex hur mycket bättre kastar en 2500 rulle kontra en 4500. Nu kan man inte jämföra äpplen med päron, men lite input är alltid trevligt från er som kastat med båda, eftersom många redan vid ritbordet avfärdar 4000 storleken. Främsta argumentet är den smala spolen och alla svängningar från linspridaren, men med lättat alt kullagrat mellandrev, dubbelt kullagrad evighetsskruv, lättad linspridare och keramisk knivbult så är det motståndet väldigt lågt.
    Jag började trimma en 4500 cs pro rocket efter att ha läst att bl.a. Elcamino och Hippo lyft fram modellens potential. Eftersom jag bor 20m ifrån en golfbana så har jag kunnat kasta olika drag och mätt längderna samt testat olika inställningar på rullen under en längre tid eftersom jag aldrig hinner ut och fiska längre. Det här har jag fått fram.
    Med ett 6 fots st croix premier -1oz , 4500 cs pro rocket med två vikter aktiverade får jag följande kastlängder med daiwa samurai 0.25.
    Sandgrävling 20 gr: 50-55m, sandgrävling 27gr 60-67m
    Jigg 5cm med 15gr skalle 45-55m.
    Inga rekordlängder men de "håller måttet" för mitt fiske.

Det är enkelt att bara lägga ut kasten vilket man ofta gör när man fiskar från båt, men då blir kastlängderna 20% kortare men samtidigt löjligt enkla.
    Med ett 9 fots spö förväntar jag mig 10m till och då börjar det hända grejer men det återstår att se. Det finns mer att ta av, tex ett längre spö, en lättare spole (Avail/ut) lätta det kullagrade mellandrevet samt smörja kullagrena med en snabbare olja.
    Sen kan kasttekniken alltid bli bättre.

Mankan G jag noterade ditt prefix :-)
    Senast ändrad av gabbu; 2015-11-02, 18:46.

Kommentera

Fiskade HÖ på Gotland för ett par helger sedan och märkte ingen större skillnad med 2500/4500 vid praktiskt fiske..men så är HÖ-beten extremt lättkastade. Alla rullar kastar i princip bra här. Men, får jag komma med en kvasi-åsikt så upp till 10-15 gram vinner 2500C och från ca 15 gram 4500C. Nu talar jag inte bara om kastlängd utan även om hur "lättkastade de är", känsla osv..vilket är nog så viktigt.

Kommentera

Om vi tar steget längre och stoppar linspridaren?
        Då den inte byter håll hela tiden vid utkast längre så borde den då bli bättre än 2500?
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag tror faktiskt att själva linspridaren har rätt liten påverkan. (Hela linförarmekansimen är däremot en riktig erergitjuv). Den rör sig trots allt väldigt långsamt och dess acceleration och deacceleration varje gång den byter håll kan inte ta mycket energi från spolen. Dock påverkar linspridarskruven och drevet energin rätt mycket. Med bra lager, räcker med 2 st bra stållager i skruven så är det mesta av motståndet borta. I mellandrevet räcker det ofta med att skära bort "låsplasten" och istället låsa drevet med ett clip. Det självlåsande drevet är en riktig energitjuv. Denna trimning tillsammans med bra lager i spolen, även här räcker det oftast med stållager så snurrar spole och linskruv mycket längre än vad du kan hålla ett bete i luften vid praktiskt fiske. Vid casting är det en helt annan sak. Nästa energitjuv är det initiala momentet som går åt när spolen ska accelera upp vid utkastet. Minska vikten på spolen är den klart bästa metoden. Mindre lina eller lättare spole. Helst bägge.

Jag har testat av mina rullar på alla möjliga sätt. Tom satt min 6500 cs pro rocket med mer än fullt UT trim på mitt UL spö och slängt iväg beten neråt 8-10 g. Fungerar även om den praktiska gränsen är 10-12 g Jag har även satt min 2500, även den trimmad till tårna på min gäddpåk och kastat 100 g Mc rubber. Gick fint det också även om den begränsas rejält av linmängden på en 4 mm availspole. 2500 med trim funkar med betesvikter från 3-4 g.

Rörande 2500 vs 4000 så upplever jag att jag har mer kontroll med 2500. Färre skatbon och mer precision i kasten. Kastlängden har jag inte testat speciellt mycket. Ingen större skillnad jag minns i alla fall. Observera att jag avser en otrimmad rulle. Blir lite orättvist att jämföra fulltrimmade 2500/5600/6500 med en 4000 i originalutförande.

En annan iakttagelse som jag gjort är att kastlängderna inte påverkas speciellt mycket med trim (förutomden kullagrade linförarskruven) OM man använder beten i en vettig vikt. Tex 15-30 g för en 5000. Däremot ökar det praktiskt användbara viktområdet. Med min 6500 är det inga problem med betesvikter ner mot 10-12 g. 5600 c5 klarar ner mot 7-8 g och 2500 ner mot 3 g. Det gör de inte i originalutförande.
          Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-02, 21:22.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
            Om vi tar steget längre och stoppar linspridaren?
            Då den inte byter håll hela tiden vid utkast längre så borde den då bli bättre än 2500?
            En 4000 utan linförare kastar längre än en 2500 med linförare.

Tar du bort linförarskruven ur ekvationen så får du en CT rulle. Dessa finns det otaliga filmer på Youtube där spolen snurrar och snurrar i en evighet. Vi pratar om 4-5 minuter. MYCKET längre än vad ett bete någonsin kan vara i luften vid praktiskt fiske. Linförarmekanismen måste vara den allra största energitjuven i hela rullkonstruktionen. En annan intressant fråga är huruvida en synkroniserad linförare eller en fast sådan är att föredra vid kast. Min XLT2 har en fast medan 6500 har en synkroniserad linförare. Provade för några månader sedan dessa bägge (otrimmad 6500) på ett och samma spö. Kastade ungefär lika långt med bägge. Annars skulle i alla fall jag tror att en fast linförare skulle begränsa energin då linan hela tiden böjs runt linförare som står still vid utkast. Kanske är energitjuven i linförarmekanismen så pass stor i en otrimmad rulle att det jämnar ut sig. Med min numera trimmade 6500 är det en annan sak. Jag får stoppa spolen med tummen när betet slår ner i vattnet. Annars har jag ett präktigt "proffsigt overrun". Även när jag kastar riktigt långt med beten som lämpar sig för lååååångkastande. Typ Toby 65 g eller bara päronsänken på 80-100 g
            Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-03, 22:53.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
              En 4000 utan linförare kastar längre än en 2500 med linförare.

Tar du bort linförarskruven ur ekvationen så får du en CT rulle. Dessa finns det otaliga filmer på Youtube där spolen snurrar och snurrar i en evighet. Vi pratar om 4-5 minuter. MYCKET längre än vad ett bete någonsin kan vara i luften vid praktiskt fiske. Linförarmekanismen måste vara den allra största energitjuven i hela rullkonstruktionen. En annan intressant fråga är huruvida en synkroniserad linförare eller en fast sådan är att föredra vid kast. Min XLT2 har en fast medan 6500 har en synkroniserad linförare. Provade för några månader sedan dessa bägge (otrimmad 6500) på ett och samma spö. Kastade ungefär lika långt med bägge. Annars skulle i alla fall jag tror att en fast linförare skulle begränsa energin då linan hela tiden böjs runt linförare som står still vid utkast. Kanske är energitjuven i linförarmekanismen så pass stor i en otrimmad rulle att det jämnar ut sig. Med min numera trimmade 6500 är det en annan sak. Jag får stoppa spolen med tummen när betet slår ner i vattnet. Annars har jag ett präktigt "proffsigt overrun"

Tänker på en sådan rackare jag har som stoppar linspridaren i utkastet.
              Men överlag så är jag med hur du tänker och det kanske är lönt att forska vidare i detta.

Länge sedan jag använde min 4000, vilket förr var min huvud rulle när jag var 13-16 typ.

Spännande att testa igen ju
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag får stoppa spolen med tummen när betet slår ner i vattnet.
                Det får jag göra på i stort sätt alla mina Multi behövs inget trim för det bara ett ordentligt spö .

Kommentera

Intressant utveckling av den här tråden... Kanske dags att ta en titt på rubriken igen! För övrigt orkar jag inte blanda mig i diskussionen om smal eller bred spole en gång till... Men den borde väl ligga i en annan tråd?
                  Skit fiske!
                  Gösta

Kommentera

Gösta, engagerad latmask, uppe halv sex och skriver inlägg? ;-)

Kommentera

OT eller ej så roade jag mig att kasta ett par timmar praktiskt fiske med min 4000 idag parallellt med en otrimmad 2500. Konsekvent så var kasten längre med 2500. Mindre allmänt strul (inga skatbon med 2500 medan jag hade två med 4000) och mer lättkontrollerade kast. Spöt jag använde var ett gammalt men ärofyllt ABU Atlantic 2090c tillverkat i IM6 full kolfiber. Cremé de la creme när det begav sig. 8 fot har jag för mig att det är och klassat för beten upp till 40 g. Använde beten från reflex på 12 g till Mörrumspinnare på 28 g. Inga obscena skillnader men 2500 var hela tiden lättare att hantera och kastade längre. Samma lina användes. Flätlina 0.17mm Berkley fireline. Skulle kanske ha använt nylon men hade ingen sådan hemma.

Tog sedan min trimmade 2500 och den är en dröm att använda. Kastar längre, säkrare och det med både lättare och tyngre beten. Det är mycket som påverkar kastegenskaperna. Så ta inte mina erfarenheter från idag som dagens sanning. Det går säkert att få 4000 rullen att kasta bättre med en annan lina, annat spö, andra bromsar etc. Eller en annan fiskare. Mina resultat är från två rullar som jag hade på hyllan, helt orörda men välsmorda och med det spöet jag hade över.

Än mer OT så, efter ett par timmar bytte vi fokus sonen och jag. Bytte till gäddpåkar med 6000 och 5000 rullar och slängde lite gummibeten och Buster Jerk för att lura upp lite gäddmadamer

Så för att då knyta ihop säcken med prisbilden på 2500 så är den värd sitt pris jämfört med 4000 trots att den oftast är dyrare. Ska man sedan trimma en 2500 så är trimmet avsevärt dyrare än vad det är till en 5000-6000. Nästan dubbelt ut för ett UT trim. Till 4000 är man väl hänvisad till Avail och rocket om jag inte minns fel. Mao samma priser som för 2500. Otrimmad hade jag alla gånger valt en 2500 före en 4000. Byt bromsen bara i 2500 om det är en gammal rulle vi pratar om. Original suger ordentligt. Ska det trimmas så föredrar jag också då en 2500 före 4000. Ska priset in i ekvationen hade jag köpt en beg 5000 på eBay och investerat i ett UT trim för ca 1200 eller så.

Har man redan en 4000 och hyser inga planer på att köpa något annat så fungerar även den rullen bra. Det är bara det att de andra storlekarna är lite bättre ;-)
                      Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-03, 22:44.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 739 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki