Prisspann Amba 2500c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisspann Amba 2500c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
    Då ingår jag i den kategorin. Köpt ihop delar till två st. Lite plocka godis. /Ingemar
    Gjort samma.
    Att få bygga sin egen 25'a är ju det roligaste man kan göra!

Kommentera

Lite Ot, men är 25ans spole lika bred som en 5500?

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
        Vet inte men jag är väldigt nyfiken på varför du frågar!

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
          Som keba kommentarer.?????
          Har mätt spolarna och det skiljer 5mm där 55;an är bredare. De är inte lika på något sätt.
          /Ingemar
          Senast ändrad av wiloboken; 2015-10-30, 20:04. Anledning: T9

Kommentera

Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
            Som keba kommentarer.?????
            Har mätt spolarna och det skiljer 5mm där 55;an är bredare. De är inte lika på något sätt.
            /Ingemar
            Jag vet att de är helt olika (2500/5500) och att spolarna inte passar, var inte därför jag frågar. Men nu förstår jag varför 2500 kastar så bra, om dess spole är nästan lika bred som 5500 strlk.

Kommentera

Helt olika konstruktioner som du redan vet. 2500 har en fast axel som lagras i gavlarna på rullen. Alla UC rullar har lagren inne i spolen och en fast axel. Nästan alla, finns några undantag. Vikten på 2500 spolen och en till tex 5500 är nästan lika stor faktiskt. Tänk på att axeln ingår på spolen till 25:an. Den stora skillnaden är att spolen till 2500 är mycket lägre. Dvs diametern är mindre. Vikten är således placerad närmare snurrcentrum på 2500 vilket påverkar kastegenskaperna positivt. Vikten på axeln i 2500 påverkar kastegenskaperna mycket mindre än den högre spolen i 5000. Det är mycket lättare att accelerera ett snurrande objekt ju närmare centrum vikten är placerad.

Men det finns negativa saker med en lägre spole likväl. Vid en given linhastighet, dvs om du kastar lika långt med samma bete med en 2500 som med en 5000 måste spolen till 2500 snurra fortare. Så om du tänker kasta samma bete lika långt med bägge rullarna så blir det lättare att accelerera spolen (och deaccelerera med bromsen) i 2500 men den måste accelerera till en högre hastighet än 5000. Någonstans finns det ett läge där kurvorna möts om man tänker sig ett diagram där man ritar upp effektiviteten i bägge rullarna vid kast.

Faktum är att en av de sämsta rullarna som abu tillverkat rent teoretiskt är 4000 serien. En hög smal spole är det sämsta alternativet. Vid en given linmängd är en 6000 med grund spole bättre än 4000 trots att en 6000 har mest vikt ute i pierferin på spolen

Har för mig att jag läst allt detta förklarat på ett mer tekniskt sätt här på fs skrivet av UT i ett gammalt inlägg. Sök på UT så hittar ni det säker.
              Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-02, 00:01.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                Helt olika konstruktioner som du redan vet. 2500 har en fast axel som lagras i gavlarna på rullen. Alla UC rullar har lagren inne i spolen och en fast axel. Nästan alla, finns några undantag. Vikten på 2500 spolen och en till tex 5500 är nästan lika stor faktiskt. Tänk på att axeln ingår på spolen till 25:an. Den stora skillnaden är att spolen till 2500 är mycket lägre. Dvs diametern är mindre. Vikten är således placerad närmare snurrcentrum på 2500 vilket påverkar kastegenskaperna positivt. Vikten på axeln i 2500 påverkar kastegenskaperna mycket mindre än den högre spolen i 5000. Det är mycket lättare att accelerera ett snurrande objekt ju närmare centrum vikten är placerad.

Men det finns negativa saker med en lägre spole likväl. Vid en given linhastighet, dvs om du kastar lika långt med samma bete med en 2500 som med en 5000 måste spolen till 2500 snurra fortare. Så om du tänker kasta samma bete lika långt med bägge rullarna så blir det lättare att accelerera spolen (och deaccelerera med bromsen) i 2500 men den måste accelerera till en högre hastighet än 5000. Någonstans finns det ett läge där kurvorna möts om man tänker sig ett diagram där man ritar upp effektiviteten i bägge rullarna vid kast.

Faktum är att en av de sämsta rullarna som abu tillverkat rent teoretiskt är 4000 serien. En hög smal spole är det sämsta alternativet. Vid en given linmängd är en 6000 med grund spole bättre än 4000 trots att en 6000 har mest vikt ute i pierferin på spolen

Har för mig att jag läst allt detta förklarat på ett mer tekniskt sätt här på fs skrivet av UT i ett gammalt inlägg. Sök på UT så hittar ni det säker.
                Sånt här är kul!
                Man kan ju tillägga ang 4000 att dess smalare spole innebär fler vändningar för linspridaren än med en 6000 vilket är negativt för kastlängden, känd info för många men kanske inte för alla. Personligen trodde (tror) jag att detta är enda nackdelen för 4000 jmf med 6000 när det gäller kastegenskaper.
                Att 4000 skulle vara sämsta rullen rent teoretiskt...hmm...kanske enligt ditt resonemang men rent praktiskt så är det många som kastar skitbra med sina 4000 och tycker att det är en kanonrulle!
                Man kan skrynkla hjärnan lite till... Du har rätt i att ju närmare centrum som tyngdpunkten är placerad, desto mindre tröghetsmoment finns i spolen (radien på tyngdpunkten påverkar upphöjt i fyra) men ju närmare "hävarmen" (typ där linan drar) befinner sig från centrum ju trögare blir det att få igång spolen. Man vill alltså få tyngdpunkten på vikten så nära spolcentrum som möjligt för minsta tröghetsmoment samtidigt som man vill ha en längre "hävarm" för att lätt få snurr på spolen med lätta beten...svårt att uppnå båda kriterierna.
                På en 4000 kommer radien på linpaketet att minska snabbare än på en 6000. När radien minskar under utkast tvingas spolen att rotera fortare och fortare för att leverera lina. Detta bidrar till att linan hålls sträckt under kastet och minskar risk för backslag.
                Så vilken konstruktion som är sämst/bäst i teorin är nog egentligen inte helt enkel att lista ut!
                Till sist instämmer jag i rådet att söka upp inlägg från Ulf Tingström, hans otroligt pedagogiska förklaringar på hur allt hänger ihop är mycket intressant läsning för alla rullnördar [emoji1]
                Senast ändrad av KeBa; 2015-11-02, 03:02.

Kommentera

Vill lägga i mig debatten om 4000 rullar. Visst är det så att med en smalare spole och synkad linspridare så rent teoretiskt tar det på kastlängderna.
                  Kom också ihåg att UT totalt avfärdade modellen. Jag trodde på propagandan och undvikit storleken. Fick dock ett infall för ett par år sedan och ropade in en 4600c5 på tradera. Som vässade lite lätt med Abu original delar från nya 4600 c4. Den rullen öppnade mina ögon totalt för storleken. Vilken rulle det är. Har nu snart min fjärde 4000 rulle genom byggt om andra 5 och 6000 rullar.
                  4000 rullar är riktigt smidiga i formatet. Super stabila och kastlängderna borde rent teoretiskt vara sämre men i praktiken märker man ingen skillnad. Elaka tungor sade att UT snackade ner modellen för att han hade svårt att få fram spolar till dem. Även om det nu finns.
                  Om det stämmer eller inte vet jag inte. Det jag dock vet är att hans kraftiga kritik av rull storleken inte stämmer..
                  Strunta i obefogat skitsnack på nätet och våga testa om ni är sugna.. Ni kanske får som jag ett uppvaknande!!

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                    Vill lägga i mig debatten om 4000 rullar. Visst är det så att med en smalare spole och synkad linspridare så rent teoretiskt tar det på kastlängderna.
                    Kom också ihåg att UT totalt avfärdade modellen. Jag trodde på propagandan och undvikit storleken. Fick dock ett infall för ett par år sedan och ropade in en 4600c5 på tradera. Som vässade lite lätt med Abu original delar från nya 4600 c4. Den rullen öppnade mina ögon totalt för storleken. Vilken rulle det är. Har nu snart min fjärde 4000 rulle genom byggt om andra 5 och 6000 rullar.
                    4000 rullar är riktigt smidiga i formatet. Super stabila och kastlängderna borde rent teoretiskt vara sämre men i praktiken märker man ingen skillnad. Elaka tungor sade att UT snackade ner modellen för att han hade svårt att få fram spolar till dem. Även om det nu finns.
                    Om det stämmer eller inte vet jag inte. Det jag dock vet är att hans kraftiga kritik av rull storleken inte stämmer..
                    Strunta i obefogat skitsnack på nätet och våga testa om ni är sugna.. Ni kanske får som jag ett uppvaknande!!
                    Instämmer till 100% i ovan! Absolut inget fel på 4000-storleken, det handlar mest om att UT inte kan kasta

Kommentera

Hoppas att ni noterade att jag använde prefixet "i teorin". Även jag kan instämma att 4000 rullarna kastar finfint i praktiken. Det är så många saker som påverkar kastegenskaperna mer än spolen. Själv har jag XLT2, 2500, 4600, 5600 c5 mag, 5601 jb och 6500 cs pro rocket. Alla utom XLT2 och 4600 är trimmade till tårna. Av någon anledning så kommer jag inte helt till freds med 4600. Får fler skatbon med den. Kan i och för sig bero på mina kastkunskaper eller att alla andra rullar är trimmade. ☺. Hur som helst så har jag fn rätt litet behov av en rulle i 4000 storlek så den får ligga på hyllan och gräddas lite till.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 720 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46