Prisspann Amba 2500c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisspann Amba 2500c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av andrho Visa inlägg
    Jag letar efter en Amba 2500c. Blocket och Tradera har ingenting just nu. På eBay global är det f.n. ett spann från SEK 630 till SEK 5 880. Varför denna stora skillnad? Vad ska man leta efter och vad ska man akta sig för?
    Har du kollat med Uffe (pike1) Eriksson?
    Han är kung på 1500/2500C.
    Skicka ett mejl till reelman@live.se.
    Jag vet inte om han har färdiga rullar men kolla iaf...om inte annat så kan han råda.
    Häng inte upp dig på om det är IAR eller inte. Jag fiskar med 2500 både med och utan IAR. Senaste kastkanonen är en svart (vässad) 25'a utan IAR och ärligt talat så ägnar jag inte det lilla glappet i veven en enda tanke....och rullen kastar sjukt bra..
    Se till att få 1:5,3 i utväxling.
    Det fanns en period då det var omöjligt att få tag på en sådan utväxling men de tillverkas numera.
    Som sagt, kolla med reelman.

Kommentera

Jag har kollat reelmans hemsida men det verkar inte finnas några färdiga rullar till salu. Jag har en rulle på g från en medem här på forumet, men om de är så bra som alla säger finns det plats för fler. Mitt fiske med multi har varit begränsat till halvtaskigt skötta Ambor 5000 o 6000 som oftast används vid trolling då kastförmågan är sådär. Kanske beroende på usel service. Jag ska kolla med honom. Tack för tipset.

Kommentera

Faktum är att prisspannnet är orimligt stort. Speciellt då samtliga 2500:or är identiskt konstruerade och alla delar är utbytbara oavsett årgång.

En nytillverkad 2500 med IAR, tillverkad för den japanska marknaden är således helt identisk med en 2500 från 1977, förutom de delar som infattar IAR. Dock går det utmärk att bygga om en gammal rulle till en med IAR o man byter lite delar. En beg 2500 utan IAR på tex eBay kostar oftast 600-1000. Priserna har gått upp lite på senare tid av någon anledning. Funkar finfint om de är välservade. De har dock några saker värda att notera. Veven är jätteliten, utväxlingen är långsam, återställningen av frikopplingen kan ta ett helt varv på veven.

En nytillverkad japansk 2500 med IAR kostar + 2200 kr. Jag tycker inte att det är IAR som är det viktigaste. Det är utväxlingen, den större veven samt att återställningen av frikopplingen som är mycket bättre på en ny 2500 med IAR samt slirbromsen. På min egen 2500:a, köpt på eBay har jag monterat en helt ny gavel med IAR, snabbare utväxling och fått en drömrulle.

Med lite reflektion så hade jag haft tre alternativ:
        1. Köpt en gammal rulle på eBay och köpt de delar jag behövt för att uppgradera.
        2. Köpt en gammal rulle och köpt en ny komplett gavel.
        3. Köpt en helt ny rulle som redan är klar.
        Samtliga alternativ hade kostat mig ungefär lika mycket. Det bästa alternativet hade givetvis varit en ny rulle.

Glöm bara inte att en 2500:a kräver lite trimning för att leverera. En linförarskruv med 2 lager är ett måste. ABU har en som kommer från 2600 och som passar och kostar småpengar faktiskt. Vill minnas att det var under 200 kr. Originalskruven går för trögt. En lättare spole underlättar också om man vill använda lättare beten, ca 1000 kr. En broms i Carbontex, ca 100 kr, är ett måste om det är en gammal rulle vi pratar om. Originalbromsen är helt kass. Keramiska lager är kul men man kommer långt med lager i stål som är av bra kvalitet. Med dessa uppgraderingar fungerar detta kasta beten ner till 4-5 g och drilla an ilsk havsöring.

En sak till som är värd att notera är att bromsklutcharna är rätt märkliga. I alla fall för mig som bara har moderna Ambassadeurer i övrigt. De är pyttesmå och tillverkade i något material som dammar! Jo de dammar. Efter en fisketur så är hela spolen full med svart damm där centrifugalbromsen verkar. Detta slipper man om man byter till en lättare spole från tex Avail. Dessa trimspolar kommer med en fyrpinnars broms som inte dammar.

Det finns ytterligare en variant. 2600 som är i samma storlek och utseende. Den rullen har tumtangent och en helt annan konstruktion i mekaniken innanför veven. Annars ser de likadana ut. Dock oftast snordyra
        Senast ändrad av Mankan G; 2015-10-28, 10:47.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Fyllig och initierad info. Tack för det!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Faktum är att prisspannnet är orimligt stort. Speciellt då samtliga 2500:or är identiskt konstruerade och alla delar är utbytbara oavsett årgång.

En nytillverkad 2500 med IAR, tillverkad för den japanska marknaden är således helt identisk med en 2500 från 1977, förutom de delar som infattar IAR. Dock går det utmärk att bygga om en gammal rulle till en med IAR o man byter lite delar. En beg 2500 utan IAR på tex eBay kostar oftast 600-1000. Priserna har gått upp lite på senare tid av någon anledning. Funkar finfint om de är välservade. De har dock några saker värda att notera. Veven är jätteliten, utväxlingen är långsam, återställningen av frikopplingen kan ta ett helt varv på veven.

En nytillverkad japansk 2500 med IAR kostar + 2200 kr. Jag tycker inte att det är IAR som är det viktigaste. Det är utväxlingen, den större veven samt att återställningen av frikopplingen som är mycket bättre på en ny 2500 med IAR samt slirbromsen. På min egen 2500:a, köpt på eBay har jag monterat en helt ny gavel med IAR, snabbare utväxling och fått en drömrulle.

Med lite reflektion så hade jag haft tre alternativ:
            1. Köpt en gammal rulle på eBay och köpt de delar jag behövt för att uppgradera.
            2. Köpt en gammal rulle och köpt en ny komplett gavel.
            3. Köpt en helt ny rulle som redan är klar.
            Samtliga alternativ hade kostat mig ungefär lika mycket. Det bästa alternativet hade givetvis varit en ny rulle.

Glöm bara inte att en 2500:a kräver lite trimning för att leverera. En linförarskruv med 2 lager är ett måste. ABU har en som kommer från 2600 och som passar och kostar småpengar faktiskt. Vill minnas att det var under 200 kr. Originalskruven går för trögt. En lättare spole underlättar också om man vill använda lättare beten, ca 1000 kr. En broms i Carbontex, ca 100 kr, är ett måste om det är en gammal rulle vi pratar om. Originalbromsen är helt kass. Keramiska lager är kul men man kommer långt med lager i stål som är av bra kvalitet. Med dessa uppgraderingar fungerar detta kasta beten ner till 4-5 g och drilla an ilsk havsöring.

En sak till som är värd att notera är att bromsklutcharna är rätt märkliga. I alla fall för mig som bara har moderna Ambassadeurer i övrigt. De är pyttesmå och tillverkade i något material som dammar! Jo de dammar. Efter en fisketur så är hela spolen full med svart damm där centrifugalbromsen verkar. Detta slipper man om man byter till en lättare spole från tex Avail. Dessa trimspolar kommer med en fyrpinnars broms som inte dammar.

Det finns ytterligare en variant. 2600 som är i samma storlek och utseende. Den rullen har tumtangent och en helt annan konstruktion i mekaniken innanför veven. Annars ser de likadana ut. Dock oftast snordyra

Du har tänkt både en och två gånger märker man.

Själv är jag av den sorten som när jag väl fiskade med IAR så vill jag inte fiska med något annat.
            När jag använder mina gamla amba utan IAR nu så är det oehört jobbigt för mig, stör mig på det hela tiden att veven hugger tillbaka en liten bit när man rycker i jiggen.

Den 2600 som du pratar om vore ju fin att få vantarna på. Visste inte att den fanns! I min värld så är tumtangent ett krav för att jag ska trivas bra med en rulle.

Bromspluttarna är är något material som jag glömt. Bakelit från början tror jag.
            Monterade en 6-pinplatta från nyare amba på min 5000c som jag fixar till. Gör kanske inte någon större skillnad i hanteringen när man kastar men lättare för andra om de lånar den så kan man köra den i fegläge.
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Själv är jag av den sorten som när jag väl fiskade med IAR så vill jag inte fiska med något annat.
              Håll i veven hela tiden så märker du inte av det, greppa annars rullen som man ska och låt bli att krama den typ JB då kan du lätt placera tummen på spolen när du smårycker.

Inget konstigt egentligen bara en vana...

Kommentera

broms ''klossarna'' är gjorda av bakelit, det stämmer bra!

Kommentera

Man ska inte gräva ner sig i gamla vanor. Fram till i år har jag fiskat med en JB, en TGC, en C4, en Promax och en BFT 6000 Strike. Alla vänstervevade och med IAR. Detta år har arsenalen bestått av JB:n, en 6000 C från -92, högervevad och utan IAR, en 25:a, högervevad och utan IAR och en 1500 C, högervevad och utan IAR. Att 25:an och 1500 C är högervevade är enbart av ekonomiska skäl, att 6000 C är det beror på att den är så och att jag fick den ofiskad i julklapp. Nu framåt hösten har även TGC:n kommit till heders på ett begagnat Sjösländanspö.
                  Men inte f-n lider jag vare sig av bristen på IAR, högerveven eller bristen på tumtangent,... (Bara JB:n som har ju). Tycker det är en onödig snobbism att påstå att man bara kan fiska med tumtangent och IAR. Framför allt om man hävdar detta som för att förklara för andra att det inte går något bra. Det är en vanesak! Och är man inte allt för rigid, utan öppen för att lära sig så är det inga problem. Pungt!
                  Skit fiske!
                  Gösta

Edit: 26:an anses allmänt inte nå upp till 25:ans standard... Jag vill inte ha någon, däremot evighetsskruven med dubbla kullager...
                  Senast ändrad av Gösta; 2015-10-28, 15:39.

Kommentera

Men inte f-n lider jag vare sig av bristen på IAR, högerveven eller bristen på tumtangent,
                    Jag tycker det är lättare att hålla i veven med rätt hand annars händer det att jag släpper den utan att tänka mig för.

Kommentera

Jag lider inte heller av brist på IAR eller brist på tumtangent. Däremot är det ett elände att högerveva när man har fiskat med haspel i 50+ år. Fler 2501:or åt folket!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 724 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki