Ursprungligen postat av andrho
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Prisspann Amba 2500c
Collapse
X
-
Är det någon som VET varför ABU inte vill tillverka 2500/2501 till försäljning i Sverige?
Vad jag kan se överallt så finns det en stor efterfrågan på rullarna och jag har själv mailat Svängsta och frågat men har inte mottagit något svar.
Var själv på jakt efter en 2501 men jag lade ner det då det är i princip omöjligt att hitta några, tyvärr.
Kommentera
-
Jag fyller snart 70 bast, första kastspöt var ett haspelspö när jag var tolv-tretton år, vänstervev, naturligtvis. Första multin, vänstervevad, kom för sju-åtta år sedan. Högervevat har jag bara gjort sedan i våras och tycker inte att det är särskilt svårt, en vanesak, anser jag. Enda försvaret, egentligen, för vänstervev är vid jerkfiske, när man ska dirigera betet med pinnen, eller vid vetikalfiske eftersom jag styr elmotorn med vänster hand och vill ha spöt i höger... Men, som sagt, de tre mest använda spöna i sommar har haft högervev och med båten femtio meter från stugan har det blivit en del fiskat...Ursprungligen postat av andrho Visa inläggJag lider inte heller av brist på IAR eller brist på tumtangent. Däremot är det ett elände att högerveva när man har fiskat med haspel i 50+ år. Fler 2501:or åt folket!
Kommentera
-
Ställde frågan när jag var på besök i fabriken och svaret är att den inte riktigt "passar in" i den automatiserade monteringslina som finns i Svängsta idag. Mao kräver den för mycket mänsklig inblandning i monteringen vilket innebär att den blir dyr och krånglig. Dock gör man ju ibland "nytillverkning" av dessa rullar, oftast då avsett för japanska marknaden där efterfrågan verkar vara störst. Sen tror jag inte att efterfrågan är så där jättestor egentligen, snarare en entusiastrulle som syns mycket ex. här på FS bara för att "entusiasterna" hörs och syns bra =) Jag tillhör själv en av dessa. Lejonparten av multirullarna i Sverige säljs förmodligen till gäddfiskare och då är det större storlekar som gäller..Ursprungligen postat av dr00l Visa inläggÄr det någon som VET varför ABU inte vill tillverka 2500/2501 till försäljning i Sverige?
Vad jag kan se överallt så finns det en stor efterfrågan på rullarna och jag har själv mailat Svängsta och frågat men har inte mottagit något svar.
Var själv på jakt efter en 2501 men jag lade ner det då det är i princip omöjligt att hitta några, tyvärr.
Kommentera
-
Syftar du på mitt inlägg lyckas du med något som ingen lyckats med tidigare, att anklaga mig för att idka snobbism.Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggMen inte f-n lider jag vare sig av bristen på IAR, högerveven eller bristen på tumtangent,... (Bara JB:n som har ju). Tycker det är en onödig snobbism att påstå att man bara kan fiska med tumtangent och IAR. Framför allt om man hävdar detta som för att förklara för andra att det inte går något bra. Det är en vanesak! Och är man inte allt för rigid, utan öppen för att lära sig så är det inga problem. Pungt!
Jag skrev aldrig att jag inte KAN eller för den delen inte heller att jag INTE använder rullar utan IAR eller tumtangent utan att det är ett krav för att jag ska trivas med rullen fullt ut.
Och det är ett krav som är helt ok för mig att ha, säger inte till någon annan att de har fel för att de vill använda rullar utan någon av de två delar som jag anser vara viktiga.
Jag har flertalet rullar som varken har IAR eller tumtangent, flera äldre Amba av olika varianter. Dessa används av mig då och då men om jag får välja så använder jag hellre en som har dessa två saker. I mitt fall är det de små sakerna som jag noterar och på så sätt stör mig på.
Inte på något sätt menat att det är en felkonstruktion eller dåligt, utan bara att det tar bort en del av nöjet att använda utrustningen när det är småsaker som "inte stämmer" när man använder den.
Har fiskat i över 10år med äldre Amba innan jag köpte mig en med tumtangent och IAR och sedan dess har jag föredragit det.
På samma sätt som jag föredrar en bil med AC på sommaren, men när man kör en Golf från 1980 så fyller det ett annat syfte än att ta sig från punkt A till punkt B bekvämt
Jo, jag har använt rullar utan IAR förr och vet detta. Har även fiskat med rullar helt utan backspärr och det fungerar bra det med. Men jag föredrar IARUrsprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggHåll i veven hela tiden så märker du inte av det, greppa annars rullen som man ska och låt bli att krama den typ JB då kan du lätt placera tummen på spolen när du smårycker.
Inget konstigt egentligen bara en vana...
Skulle jag köpa en amba 2500/2600(vilket jag troligen kommer göra) så skulle jag hellre försöka få tag i en 2600, dels på grund av tumtangenten och dels för den är lite ovanligare(tydligen!).
Sen att den inte anses vara lika bra som Gösta säger(tar det helt på hans ord!) gör att man kommer tillbaka till Golfen, åker hellre med stil än bekvämt ibland. Men samtidigt är det inte en bil som jag skulle ta familjen och åka på långfärd med utan då skulle jag ta den nyare, mer bekväma familjebilen.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Jag har även hört ryktas att verktygen till 1500/2500 är utslitna men vet inte om det stämmer.
Personligen så vill jag absolut inte att den ska tillverkas igen, då förvinner lite av charmen med rullen!
Dessutom vore det för lätt att "bara gå och köpa"!
Kommentera
-
Då borde den ju säljas som byggsats. Vilken grym julklapp, lego för vuxna!Ursprungligen postat av Hippo Visa inläggStällde frågan när jag var på besök i fabriken och svaret är att den inte riktigt "passar in" i den automatiserade monteringslina som finns i Svängsta idag. Mao kräver den för mycket mänsklig inblandning i monteringen vilket innebär att den blir dyr och krånglig. Dock gör man ju ibland "nytillverkning" av dessa rullar, oftast då avsett för japanska marknaden där efterfrågan verkar vara störst. Sen tror jag inte att efterfrågan är så där jättestor egentligen, snarare en entusiastrulle som syns mycket ex. här på FS bara för att "entusiasterna" hörs och syns bra =) Jag tillhör själv en av dessa. Lejonparten av multirullarna i Sverige säljs förmodligen till gäddfiskare och då är det större storlekar som gäller..
När jag tävlade i casting som intensivast kunde jag nära på demontera/montera 1500C/2500C med ögonbindel. [emoji6]Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inläggDå borde den ju säljas som byggsats. Vilken grym julklapp, lego för vuxna!
Det skulle nog faktiskt sälja bättre än vad man tror! Om man tänker på hela världen!
Vore ju grymt!Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
Foton
Collapse
-
Satte in 1x karbonskiva och 1x av orginal 3x filtringar så nu är bromsen helt perfekt så det är redo...3 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-09-04, 11:02 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 226 visningar