Prisspann Amba 2500c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisspann Amba 2500c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mitt bidrag till denna OT diskussion är att min Ultra Mag 1 som kan jämföras med en 4000 storlek kastar hur stabilt som helst trots sin smala spole. Vad det beror på har jag ingen aning om. Antagligen är det skit bakom spakarna som kommer avgöra hur en rulle upplevs.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
      Mitt bidrag till denna OT diskussion är att min Ultra Mag 1 som kan jämföras med en 4000 storlek kastar hur stabilt som helst trots sin smala spole. Vad det beror på har jag ingen aning om. Antagligen är det skit bakom spakarna som kommer avgöra hur en rulle upplevs.
      Med risk för att låta som en papegoja,
      Jag tror att smal spole är stabil för att diametern på linpaketet minskar snabbare på smal jämfört med bred spole.
      Tänk att betet under en tid har konstant hastighet. För att "leverera" lika mycket lina per sekund måste spolen fortfarande accelerera. Detta motverkar linresningen...tror iaf jag.
      Vad tror ni?

Kommentera

Vi får hoppas att någon kanske har känningar inom rulldesign hos någon av de stora drakarna, och kan få lite insiderinformation?��

Kommentera

Tänk att betet under en tid har konstant hastighet. För att "leverera" lika mycket lina per sekund måste spolen fortfarande accelerera. Detta motverkar linresningen...tror iaf jag.
          Stoppar inte spolen snabbare också (stabilitet men kortare kast) ?
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-11-04, 21:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Stoppar inte spolen snabbare också (stabilitet men kortare kast) ?
            Japp, för att spolen ska fortsätta att accelerera så tar det kraft från betets rörelseenergi...men om det tar "lagom" med kraft så kanske kastet blir precis så långt men ändå stabilt som man ville.
            Hade ju varit så j-a kul om UT hade lagt sin förklaring eller synpunkt på detta! Den gubben har koll på fysik.

Kommentera

Den gubben har koll på fysik.
              Han gjorde väl officiellt inga trim paket till 4000 storlek även om spolar finns ?

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                Japp, för att spolen ska fortsätta att accelerera så tar det kraft från betets rörelseenergi...men om det tar "lagom" med kraft så kanske kastet blir precis så långt men ändå stabilt som man ville.
                Hade ju varit så j-a kul om UT hade lagt sin förklaring eller synpunkt på detta! Den gubben har koll på fysik.
                Har för mig att han talade om resonanser som uppstår i rullen på grund av spolens konstruktion som skulle ha en negativ påverkan på stabilitet, vilket skapar en nervös rulle.

Hittade UT:s inlägg som lyder:
                Ambassadeur 2500C av den enkla anledningen att den är trygg och lättanvänd rätt ur kartongen. Många gillar 45orna, men de har aldrig varit lättkastade, och det är konstruktionen med smal stor spole och en linspridare som måste vända sjuttioelva gånger per sekund när spolen går på fullvarav, vilket skapar en pulserande bromskraft på spolen som i sin tur skapar väldigt otrevliga resonanser med resten av högfartssystemet.

Linspridaren måste ju även vända på 55or, 25or och alla andra rullar med synkad linspridare, men geometrierna och utväxlingen på evighetsskruven gör att spolen och vändningen inte hamnar i samma olyckliga självsvängningar.

Även en schleten 25a är enkel att få ordning på, även om de är ganska dyra även som begade, och de går att trimma till nivåer som är smått otroliga även om de då knappast är några budgetalternativ.
                Senast ändrad av harlequine; 2015-11-04, 22:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                  Har för mig att han talade om resonanser som uppstår i rullen på grund av spolens konstruktion som skulle ha en negativ påverkan på stabilitet, vilket skapar en nervös rulle.
                  Låter som att man pga ovan behöver en stämgaffel för att trimma sin rulle.
                  Äsh, fiska med det man gillar och släpp fysiken..det är ett bra tips!

Kommentera

även om de är ganska dyra även som begade,
                    Denna blir jag sugen på men tvekar med tanke på att den förmodligen aldrig kommer användas.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Denna blir jag sugen på men tvekar med tanke på att den förmodligen aldrig kommer användas.

http://global.rakuten.com/en/store/m...0012345678901/
                      De är snygga, men inte att jämföra prestandamässigt med en 2500C trots snarlikt utseende. Annan och sämre spolkonstruktion..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 227 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S