Mitt bidrag till denna OT diskussion är att min Ultra Mag 1 som kan jämföras med en 4000 storlek kastar hur stabilt som helst trots sin smala spole. Vad det beror på har jag ingen aning om. Antagligen är det skit bakom spakarna som kommer avgöra hur en rulle upplevs.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Prisspann Amba 2500c
Collapse
X
-
Med risk för att låta som en papegoja,Ursprungligen postat av harlequine Visa inläggMitt bidrag till denna OT diskussion är att min Ultra Mag 1 som kan jämföras med en 4000 storlek kastar hur stabilt som helst trots sin smala spole. Vad det beror på har jag ingen aning om. Antagligen är det skit bakom spakarna som kommer avgöra hur en rulle upplevs.
Jag tror att smal spole är stabil för att diametern på linpaketet minskar snabbare på smal jämfört med bred spole.
Tänk att betet under en tid har konstant hastighet. För att "leverera" lika mycket lina per sekund måste spolen fortfarande accelerera. Detta motverkar linresningen...tror iaf jag.
Vad tror ni?
Kommentera
-
Stoppar inte spolen snabbare också (stabilitet men kortare kast) ?Tänk att betet under en tid har konstant hastighet. För att "leverera" lika mycket lina per sekund måste spolen fortfarande accelerera. Detta motverkar linresningen...tror iaf jag.Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-11-04, 21:31.
Kommentera
-
Japp, för att spolen ska fortsätta att accelerera så tar det kraft från betets rörelseenergi...men om det tar "lagom" med kraft så kanske kastet blir precis så långt men ändå stabilt som man ville.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggStoppar inte spolen snabbare också (stabilitet men kortare kast) ?
Hade ju varit så j-a kul om UT hade lagt sin förklaring eller synpunkt på detta! Den gubben har koll på fysik.
Kommentera
-
Har för mig att han talade om resonanser som uppstår i rullen på grund av spolens konstruktion som skulle ha en negativ påverkan på stabilitet, vilket skapar en nervös rulle.Ursprungligen postat av KeBa Visa inläggJapp, för att spolen ska fortsätta att accelerera så tar det kraft från betets rörelseenergi...men om det tar "lagom" med kraft så kanske kastet blir precis så långt men ändå stabilt som man ville.
Hade ju varit så j-a kul om UT hade lagt sin förklaring eller synpunkt på detta! Den gubben har koll på fysik.
Hittade UT:s inlägg som lyder:
Ambassadeur 2500C av den enkla anledningen att den är trygg och lättanvänd rätt ur kartongen. Många gillar 45orna, men de har aldrig varit lättkastade, och det är konstruktionen med smal stor spole och en linspridare som måste vända sjuttioelva gånger per sekund när spolen går på fullvarav, vilket skapar en pulserande bromskraft på spolen som i sin tur skapar väldigt otrevliga resonanser med resten av högfartssystemet.
Linspridaren måste ju även vända på 55or, 25or och alla andra rullar med synkad linspridare, men geometrierna och utväxlingen på evighetsskruven gör att spolen och vändningen inte hamnar i samma olyckliga självsvängningar.
Även en schleten 25a är enkel att få ordning på, även om de är ganska dyra även som begade, och de går att trimma till nivåer som är smått otroliga även om de då knappast är några budgetalternativ.Senast ändrad av harlequine; 2015-11-04, 22:39.
Kommentera
-
Låter som att man pga ovan behöver en stämgaffel för att trimma sin rulle.Ursprungligen postat av harlequine Visa inläggHar för mig att han talade om resonanser som uppstår i rullen på grund av spolens konstruktion som skulle ha en negativ påverkan på stabilitet, vilket skapar en nervös rulle.
Äsh, fiska med det man gillar och släpp fysiken..det är ett bra tips!
Kommentera
-
De är snygga, men inte att jämföra prestandamässigt med en 2500C trots snarlikt utseende. Annan och sämre spolkonstruktion..Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggDenna blir jag sugen på men tvekar med tanke på att den förmodligen aldrig kommer användas.
http://global.rakuten.com/en/store/m...0012345678901/
Kommentera
Foton
Collapse
-
Satte in 1x karbonskiva och 1x av orginal 3x filtringar så nu är bromsen helt perfekt så det är redo...3 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-09-04, 11:02 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 227 visningar