Prisspann Amba 2500c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisspann Amba 2500c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ligger en 2600 rulle på Tradera för alla finsmakare!!! Och ja, detta inlägg är OT!
    Senast ändrad av harlequine; 2015-11-03, 22:35.

Kommentera

Vill ha en 2600 elite
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Det får jag göra på i stort sätt alla mina Multi behövs inget trim för det bara ett ordentligt spö .
        Ändrade lite i mitt inlägg för att förtydliga lite.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Men va f-n... Jag skulle ju inte! Dels för att det är way out OT, dels för att diskussionen inte är ny...
          Men Mankan G:s praktiska prov visar ju bara att fysikens lagar är omutliga - i teorin, men ÄVEN i praktiken. Vi kan inte påverka dem, men vi kan på olika sätt (kastbromsar, lager, spolvikter och lintjocklek t ex) påverka och motverka oönskade konsekvenser av dessa lagar.
          Men när alla andra parametrar i övrigt är lika så blir ALLTID och obönhörligen en rulle med bredare spole lugnare och mera lättkastad än en med smalare. Och det beror på den mindre diametern på linpaketet som gör att det vridande momentet blir mindre och tendenserna till övervarv därmed också mindre. Det har nog de flesta som fiskar med multirulle upptäckt när de efter ett par rejäla overruns tvingats korta av linan med några tiotal meter. Plötsligt är problemen som borta... För att linpaketets diameter minskat...
          Med detta vill jag bara säga att Mankan G:s upplevelse av de två rullarna är full naturlig och förståelig. Det bara är så..
          Skit fiske!
          Gösta

PS Så kan man alltid fundera över varför min 1500 C i stort sett aldrig, vare sig otrimmad eller nu med mellantrim, orsakat en overrun... Trots att jag aldrig använder mekanbromsen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            Men va f-n... Jag skulle ju inte! Dels för att det är way out OT, dels för att diskussionen inte är ny...
            Men Mankan G:s praktiska prov visar ju bara att fysikens lagar är omutliga - i teorin, men ÄVEN i praktiken. Vi kan inte påverka dem, men vi kan på olika sätt (kastbromsar, lager, spolvikter och lintjocklek t ex) påverka och motverka oönskade konsekvenser av dessa lagar.
            Men när alla andra parametrar i övrigt är lika så blir ALLTID och obönhörligen en rulle med bredare spole lugnare och mera lättkastad än en med smalare. Och det beror på den mindre diametern på linpaketet som gör att det vridande momentet blir mindre och tendenserna till övervarv därmed också mindre. Det har nog de flesta som fiskar med multirulle upptäckt när de efter ett par rejäla overruns tvingats korta av linan med några tiotal meter. Plötsligt är problemen som borta... För att linpaketets diameter minskat...
            Med detta vill jag bara säga att Mankan G:s upplevelse av de två rullarna är full naturlig och förståelig. Det bara är så..
            Skit fiske!
            Gösta

PS Så kan man alltid fundera över varför min 1500 C i stort sett aldrig, vare sig otrimmad eller nu med mellantrim, orsakat en overrun... Trots att jag aldrig använder mekanbromsen.
            Borde låta bli jag också, OT....men jag är så satans nördig så jag kan inte!

Jättebra jämförelse av Mankan G men det var mellan 2500 och 4000.
            Det är en hel del som skiljer trots allt....alla andra parametrar i övrigt är inte lika.
            Den optimala jämförelsen hade varit mellan 4000 och 6000 med lika vikt på spolen....vilket det inte är.
            Då hade jag varit mer villig att acceptera det du skriver om fysikens lagar.
            Jag vet inte om du orkade läsa mitt svammel i inlägg #38 där syftet var att försöka förklara varför 4000 trots allt kastar riktigt bra fast "fysiken lagar gäller".

En spole med radie till tyngdpunkt som är liten är lättare att bromsa eftersom rörelsemomentet är mindre (precis som du skriver) men lite jävligare att få snurr på eftersom hävarmen till centrum är kort.

En sak som jag funderat lite över, varför är många trimspolar grunda?
            Enligt resonemanget här så borde de f-n inte vara grunda utan djupa så det blir liten radie på linpaketet, eller hur?
            Att spolen spinner som ett skållat troll är väl inget problem med alla fina oljor!?
            Hade själv mina både grunda och djupa UT, 2500-spolar i tanken men där kastar båda skitbra så det är linvalet som styr mitt spolval.

Det jag försöker få fram är att det är inte så enkelt att förklara skillnader med bara diameter på linpaketet.
            Jag tror faktiskt att om man i en optimal test mellan 6000 och 4000 med alla parametrar samma i övrigt så vinner 4000 för att dess lindiameter minskar snabbare än på 6000 och tvingar spolen att öka rotationshastigheten, linan sträcks upp.

Nu har jag svamlat mycket igen men det som ALLTID gäller är;
            - Allt som rör sig ska vara så lätt som möjligt.
            - Så liten friktion som möjligt.
            - Bromsa skiten på ett kontrollerat sätt.
            ...och givetvis måste veven vara kullagrad.

Skitfiske!

Kommentera

Jag har också funderat övr varför vissa trimspolar är grunda... Inte logiskt...

Här är en mera ingående betraktelse över fysikens lagar och dess påverkan på rullar.

Läs länken Betraktelse över backslag ...
              Skit fiske!
              Gösta

Kommentera

Det finns en ganska enkel anledning till det och det är att dessa grunda trimspolarna är designade för att kasta lätta beten i första hand och då är det totalvikten på spolen inkl. lina som är viktig i det sammanhanget.

En trimspole , i min mening , är en spole som presterar bättre än org. spole för vissa ändamål, ibland är det att kasta lättare beten som är viktigt , ibland vill man ha en stabil rulle för vissa betesvikter och ibland är det att kasta långt som gäller. Med andra ord, det finns ingen trimspole som är bra på allt.

//T
                Senast ändrad av tonyex; 2015-11-04, 15:51.

Kommentera

Här är en mera ingående betraktelse över fysikens lagar och dess påverkan på rullar.

Läs länken Betraktelse över backslag ...
                  Skit fiske!
                  Gösta
                  Jag ser vad han skriver...och jag antar att han har rätt i det mesta.

..men jag är lite skeptisk till en del av vad jag läser;
                  "Samma matematik anger att UltraCast-spolen som dras med de yttre kullagerringarna i
                  princip har ett större vridmoment än de med integrerad axel, eftersom axeln tillsammans med de
                  inre ringarna ger ett mindre vridmoment. Bronslagrade rullar har ytterligare mindre vridmoment.
                  Därför ska man inte vara alltför snabb att döma ut de gamla modellerna"

Frågan är om den massan som kullagerringarna ger och dessutom placeringen nära spolcentrum ger ett vridmoment som är nämnvärt och märkbart i sammanhanget.

Ska läsa igenom det igen när jag kommer hem

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Det finns en ganska enkel anledning till det och det är att dessa grunda trimspolarna är designade för att kasta lätta beten i första hand och då är det totalvikten på spolen inkl. lina som är viktig i det sammanhanget.

En trimspole , i min mening , är en spole som presterar bättre än org. spole för vissa ändamål, ibland är det att kasta lättare beten som är viktigt , ibland vill man ha en stabil rulle för vissa betesvikter och ibland är det att kasta långt som gäller. Med andra ord, det finns ingen timspole som är bra på allt.

//T
                    Hej T!
                    Jag tror du missuppfattade lite..
                    I diskussionen var det med i övrigt lika parametrar, samma vikt, samma linmängd osv..
                    DÅ borde trimspolarna vara djupa för att resonemanget med tyngdpunktens radiella placering skulle stämma.
                    Att kort avstånd till tyngdpunkt ger stabilare rulle.

...men ditt resonemang håller i alla fall!
                    För att kasta lätta beten gäller det även att lätt få snurr på spolen. Grund spole ger lång hävarm till spolcentrum vilket innebär att det krävs mindre vikt/bete att få igång skiten!
                    Det är nog så här, lätta trimspolar är så stabila oavsett djup eller grund. För att då kunna kasta lätta beten så gör de flesta grunda.

Det har varit mycket teori, jag tror att "Try And Error" är enda vägen till praktiskt nirvana i rulltrimningens ädla konst!

Kommentera

@K3B4

Jag syftade bara på Göstas fundering om grunda trimspolar.

Teori i all ära , men det är som du säger att "Try And Error" är den enda vägen till framgång. Min väg till framgång har präglats av tre parametrar: spolens totalvikt, spolens diameter och kastbromsen.

//T
                      Senast ändrad av tonyex; 2015-11-04, 15:53.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 230 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S