Prisspann Amba 2500c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisspann Amba 2500c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Prisspann Amba 2500c

Jag letar efter en Amba 2500c. Blocket och Tradera har ingenting just nu. På eBay global är det f.n. ett spann från SEK 630 till SEK 5 880. Varför denna stora skillnad? Vad ska man leta efter och vad ska man akta sig för?

Jag vill ha tag på en 2501..
    Det känns tvärt omöjligt i en vettig summa.
    Man vill ju gärna stoppa "lite" trim i den senare
    Bara ett kast till..

Kommentera

Det stora prisspannet kommer sig säkert av att det finns ett gäng varianter. Rullar med IAR drar genast iväg lite högre än en vanlig 70-80-talare i gråsilver med låg utväxling. Rullarna har också tillverkats i olika omgångar men i Sverige har de i princip bara marknadsförts under ovannämnda period. Senare serier för Japan eller USA har kunnat köpas i olika färger och i olika grader av förfining. En vänstervevad med IAR och högre utväxling i Sunset Orange kostar lätt en femtusing. Skicket varierar också en hel del, speciellt på de äldre rullarna. Jag har två 25:or med en del båtskrap kch en jämngammal 1500 C i princip mint... Också en faktor som påverkar. Med lite tur kan du också få tag på en ny, ofiskad återimporterad Japan- eller USA-rulle från 2000-talet med kartong och allt. Tror att Olle Tivenius på Sensibus har en svart sådan kvar gör 2.200 pengar.
      Mrn som sagt, rullarna finns i många varianter och i varierande skick, därav prisspannet.
      Skitfiske!
      Gösta

Kommentera

Finns det sunset orange med IAR? ursäkta om det är OT

Kommentera

Ska jag i o f s inte svara tvärsäkert på, men vad jag menade var att lite speciella rullar lätt rusar i höjden...

Finns uppenbarligen i ett antal färger med IAR men vet inte hur det är med just orange.
          Senast ändrad av Gösta; 2015-07-12, 13:03.

Kommentera

Jo precis så är det! Letar efter en med IAR men enligt abu så finns det bara sunset utan IAR så blir å leta efter en chrome färgad sjukt nöjd med min sunset men vill ha en med IAR oxå

Kommentera

De bästa 25orna brukar anses vara de från sent 90-tal som gjordes med IAR och där man får 5,3:1 utväxling. Dessa kom i blått, grönt, rött, chrome, champagne gold och hade "släta gavlar" samt några i "Nostalgia-serien" som innebär "skrynkliga gavlar" i rosa, svart samt grönt. Ett antal av ovan kom även i 1500-storlek.

Den sista utgåvan tycker jag personligen är så där.. Fel utväxling 4,7:1 vilket är allt för lågt för en rulle med så pass liten spole.

Kommentera

Så en 25:a är inte bara en 25:a då. Det finns tydligen både vin och vatten. Eller kanske vin och rosévin... då får man väl ha tungan rätt i mun innan man bestämmer sig.

Kommentera

Orange 2500 IAR finnes ikke. Jeg kjøpte de fleste av mine 1500C og 2500C i 2009 til 2011, prisene på eBay var i denne perioden påvirket av finanskrisen, kunne kjøpe mint IAR sneller fra Japan for 1600-1800kr, fra USA enda rimeligere m

Jeg synes blått er finest på 2500C for sjøørretfiske. Jeg ble veldig avundsjuk på de blå rullene til Uffe (Pike1) og UT første gang jeg fisket med dem. Fikk etterhvert tak i blå gavler og sveiv på eBay og da bygget UT ei superulle til meg med alt han hadde av tuning deler inkludert en prototype UT magnetbrems og en prototype drillet grunn spole og stål hoveddrev med multilamell slurebrems. Senere har jeg byttet til aluminium snørefører. No way jeg hadde solgt denne rullen for 5000kr, sannsynligvis ikke for 10.000kr heller.

Her er jeg i ferd med å finne hvilken farge som passer best på 1500C med Megabass Pagani Air Bamboo, det ble gull med chrome sveiv.

Kommentera

Kolla med ABU service om de har några kvar.
                    Click image for larger version

Name:	1500 C (07 00).jpg
Views:	1
Size:	42,3 KB
ID:	1778109

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57