Multi eller haspelrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi eller haspelrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Känns inte högprioriterat i dagsläget.....på abborregrundet duger mina gamla Cardinaler just fine.
    Det är precis de jag menar, för att då kan vi gå från subjektiva bedömningar till lite mer upplevelse/fakta baserade erfarenheter.
    Häls /T

Kommentera

men min erfarenhet är att haspeln är överlägsen multin..
      Beror kanske på var i landet man bor, själv tycker jag betena hamnar lite överallt där man inte tänkt sig när det blåser, risken för bottennapp är större med haspel tack vare slaklinan och slaklinan ställer även till det när det är stark ström, man hinner inte få tag i betet före strömmen skickat iväg det till ett ställe man inte ville ha det på.....

Jag till och med metar med multi för precisionen i utkasten.

Finns bara ett fiske där jag överväger haspel, det är när jag jiggar torsk från båt med beten runt 60 gr, då fiskar jag med handleden och låter strömmen sköta förflyttningen av betet, med en multi blir det lättare att linan snurrar sig runt spötoppen vilket jag inte alls tycker om..

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        ... tack vare slaklinan ...
        Jag ville inte ta upp det där med slacklinan ner man jerkfiskar alt. jiggar med haspel samt direktkontakt med betet och tummen på spolen/linan när man fiskar med multi. Det hade jag sparat till ett senare tillfälle.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Det är precis de jag menar, för att då kan vi gå från subjektiva bedömningar till lite mer upplevelse/fakta baserade erfarenheter.
          Häls /T
          Mina subjektiva bedömningar är upplevelsebaserade....

Du svänger dig med dina högst subjektiva bedömningar som om de vore dagens sanningar.....det gör inte jag anspråk på utan det är just det...subjektiva värderingar utifrån min egen empiri.....och om de är till nån hjälp för TS vet jag inte men det var syftet med mitt inlägg...att ge lite vägledning utifrån frågeställningarna...tycker att det är kan vara bra med lite balans när vissa här på forumet beter sig som självutnämnda profeter och sanningssägare
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Man kan inte backwinda med multirulle 8)

Inte för att jag någonsin gör det men det finns de som gör
              Har man en centrepin så slipper man backwinda. Det är liksom inbyggt i rullkonceptet...

Snackar vi hållbarhet så vinner centrepinrullen över både haspel och multi... så länge man ser till att inte få grus i maskineriet. En rulle med färre rörliga delar än en centrepin eller flugrulle finns inte. Å andra sidan är centrepin och flugrulle de rullar som har flest begränsningar vid själva användandet.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2012-12-12, 11:15.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                ..tycker att det är kan vara bra med lite balans när vissa här på forumet beter sig som självutnämnda profeter och sanningssägare
                Ganska intressant mening. Tror du att du kan passa in i den bilden oxå? .. men dina ringa erfarenheter om multitrullar för de lätta betena... Du behöver inte bli upprörd, jag vill verkligen veta vad har du att jämföra med för att så här långt har jag inte fått veta det än. Så frågan är vem är som är självutnämnd profet här?

Det finns ingen som äger den absoluta sanning. Det gör jag inte och det gör du inte heller, men jag tycker att det är bättre att argumentera med fakta. Enklare är så är det inte. Jag hoppas att detta är inget personligt och du vill bara testa mig lite och det jag har håll på med de senaste 5 åren.

Häls /T

PS: http://www.fiskesnack.com/forum/show...Shimano-Rullar
                Senast ändrad av tonyex; 2012-12-12, 11:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

Det finns ingen som äger den absoluta sanning. Det gör jag inte och det gör du inte heller, men jag tycker att det är bättre att argumentera med fakta. Enklare är så är det inte. Jag hoppas att detta är inget personligt och du vill bara testa mig lite och det jag har håll på med de senaste 5 åren.

Häls /T

[/url]
                  Vad är det för "fakta" du pratar om i så fall Tony? Det är väl ändå så att allt vi pratar om här är rent subjektiva åsikter, i bägge "lägren" och kring varje rulltyp och enskild produkt. Så här långt har i alla fall ingen, så vitt jag vet, presenterat en vetenskapligt och statistiskt vattentät undersökning som skulle kunna "bevisa" varken det ena eller andra.

Vad i alla fall jag läser mellan raderna i Silverbågens inlägg är det sällan skadar att visa lite mer ödmjukhet i diskussionerna, och det är något som jag absolut kan hålla med om.

Kommentera

I så fall då ska man inte börja inlägget med att den här "..." är överlägsen den här "...",
                    för att det gör ont i ögonen att läsa det, framför allt om vi kan inte jämföra specifika rullar för specifika fiskemetoder.

Fakta finns skrivet här på FS och du kan börja med att läsa tråden jag länkade till.
                    Fast en sak vet jag: de flesta som har testat att gå över från haspel till multi för att kasta lätta beten fastnar i multiträsket. Det som återstår är att sätta en gräns på hur mkt pengar vill man spendera på sitt hobby.

Ha det gott /T
                    Senast ändrad av tonyex; 2012-12-12, 12:26.

Kommentera

Finns spötyper som kan vara omöjliga/svåra att hitta till spinnrullar också. Metspön till exempel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 739 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki