Multi eller haspelrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi eller haspelrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Äntligen ett inlägg där du är tydlig och sakligt argumenterar varför just du föredrar multi...

Nu inser även jag varför du föredrar multi.........förstår att det blir ett enkelt val om man försöker fiska haspel med tummen.....för egen del använder jag pekfingret....tycker liksom att det blir lättare så....
    Troll ??????????????????
    Är det inte dags att sluta slösa med server utrymme?

Häls //T

PS: Det finns lite trådar att läsa i min signatur. Börja där.
    Senast ändrad av tonyex; 2012-12-12, 18:35.

Kommentera

Har man problem med att pricka rätt, får lintrassel och annat så beror det nog på bristande teknik. Inte vilken rulle/annan utrustning man har i handen.

Alla mina misstag, lintrassel, missade fiskar, satta drag i botten osv har enbart haft sitt ursprung i min då dåliga teknik, att jag inte kunde hantera utrustningen rätt eller läsa vattnet rätt. Det gäller särskilt i kraftigt strömmande vatten eftersom det är lätt att betet går i botten, dras ner med en ström. Men att skylla något på prylarna har aldrig varit aktuellt, utan det var bara att träna, träna och träna.

Nu är lintrassel, dålig precison osv ett minne blott. Behöver "bara" koncentrera mig på att fiska, leta platser där fisken står (det är ju det som är den verkliga utmaningen, har man väl hittat en bra ståndplats där det nästan garanterat står fisk så är det ju "bara" att skicka dit något bete, fisken kommer antagligen hugga av rädsla, nyfikenhet, hunger eller ilska).

Men man måste ju ge saker och ting tid, oavsett haspel, multi eller annan utrustning. Jag har t ex bara använt ett flugspö två gånger. En gång på gräsmattan, efter en kort stund fick jag på kast på 10-12 meter, så då blev det en tur till älven. Katastrof. Europa12:an (eller vad den nu heter) fastnade i ett träd. Efter ett antal flugor i buskagen och några i vattnet så gick jag hem. Utan fisk. Farsan hade turligt nog räknat med en del tappade flugor, så jag fick bara låna de mer skamfilade. Ska jag avfärda flugfiske, flugrullen och spöet som skräp pga flugorna i träden och tom påse/inga roliga fiskbilder? Nej självklart kan jag inte göra det. Det blir till att nöta en sommar eller så, innan kasten sitter som de ska, med flugspöet. Precis som med haspelrullen och antagligen också multirullen om jag börjar med det (gäddfiske med tyngre beten främst).

Ett annat exempel: Jag föredrar spön med mer toppaktion och blev (för en kort stund) besviken på ett spököp jag gjorde för en kort tid sedan (Berkley Series One 7-28 gram, det var rea på dem och jag var nyfiken på hur det kunde vara som). Det var helt olikt Berkley Skeletor 7-28 gram. De första kasten satt inte alls, men istället för att döma ut Series One som ett skräpspö så fattade jag att spöets annorlunda karaktär kräver en annan stil än Skeletor. Så efter en kort stund så flög Toby och de andra betena lika långt som med ett Skeletor. Däremot kräver tyngre beten, med Series One, ett väldigt svepande kast. Det tar mycket utrymme så av den orsaken föredrar jag ändå Skeletor.

Precis när jag började, våren 2010, så lyckades jag stöta på en mycket erfaren fiskare. En äldre man som stod på bron och tittade på mig och mina dåliga kast. Vi hade en lång diskussion sedan där jag fick många tips och råd. Ett av de bästa tipsen, så här i efterhand, var det att han nämnde att man helst bör välja utrustning efter sin egen personlighet. Särskilt gällde det spön sa han. En del människor föredrar att kasta med snabba spön med toppaktion, andra med långsammare klingor. Jag kan vara lite "hetsig/ivrig" av mig. "Det ska gå fort, hända saker. Betet ska vevas in relativt snabbt". Sådana människor rekommenderade han ett "snabbt" spö. Det finns säkert bättre spön än Skeletor i det här avseendet, men jag hade ändå tur att köpa ett sådant som första spö. Med tanke på min stil/personlighet.

Vad jag vill få fram: precis som spön kanske rullvalet också beror på personlighet/stil? (Inte stil som i "image")

När det gäller rullar så verkar det också vara lite av en imagegrej, har jag märkt efter att ha läst forumet sedan 2010. Vilket intryck man vill göra på andra, om man har andra omkring sig, när man fiskar. Jag fiskar helst ensam, det är lite irriterande för min del att ha folk tätt inpå, oavsett om det är andra fiskare eller åskådare. Så för min del är imagegrejen inget jag fäster större vikt på.

Kommentera

Min uppfattning är att multi är överlägsen på alla punkter. FÖR MIG!!!

några fördelar med multirulle är:

Jag tycker jag kan kasta längre.

Kastar tunga beten bättre än haspel och det gör otroligt ont i fingret då linan skär in i huden.

Jag har bättre precision i kasten (med haspel har jag tappat linan från fingret i bakkastet så betet ramlar ner bakom ryggen, eller så fastnar linan på fingret när jag är stelfrusen och betet kan flyga 20meter längre åt vänster än tanken var).

Mindre linbågar.

Bättre kontroll på betet i luften då det inte snurrar som med haspel och betet fastnar då sällan i sina krokar.

Direkt känsla in i veven + ökad kraft vid invevning.

Inga vindknutar på linan som ibland uppstår med haspel.

Lindiametern har inte lika stor betydelse med multi och påverkar därför kastlängen mindre.

Rullen är mer servicevänlig.

Jag började fiska med Abumatic och fiskat multi sen -89, och kommer fortsätta med det.

Kommentera

Bland det viktigaste är ju att en Ambassadeur är mycket snyggare! :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
            Jag har bättre precision i kasten (med haspel har jag tappat linan från fingret i bakkastet så betet ramlar ner bakom ryggen, eller så fastnar linan på fingret när jag är stelfrusen och betet kan flyga 20meter längre åt vänster än tanken var).
            Har man sådana problem med att hantera en haspelutrystning så är den naturligtvis inget alternativ.

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
              Bland det viktigaste är ju att en Ambassadeur är mycket snyggare! :-)
              Så du köpte till dig en UT plastsil tillslut? //T

Kommentera

Om du tänker på avatarbilden?
                Nä,inte UT...;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                  Beklagar den låga nivån på mitt sista inlägg. Hoppas dock att du mellan raderna hittar några svar som hjälper dig att hitta en lösning som passar dig..

Skitfiske!
                  Det har jag redan hittat, blev bara lite smått förvånad över denna långa diskussion

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                  Djupa frågor kl 3 på morgonen.
                  Ska bli kul att följa tråden.
                  Henke hade rätt, det var kul att följa tråden och frågorna var nog i det djupaste laget
                  Senast ändrad av Cookie o0; 2012-12-12, 21:16.
                  KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
                  Gös: 77cm 4,56kg
                  Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
                  Öring: 500g+
                  Röding: 1,03kg 46cm
                  Regnbåge: 2.5kg 53cm
                  Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Jag har betydligt bättre precision med multin även med kortare kast, har dock en liten egenhet för mig, jag vrider rullen så veven pekar rakt upp eller ner beroende på höger eller vänstervev,

Det innebär att jag kan kasta med handleden i rätt position vilket ökar kontrollen avsevärt,
                    detta är nästan omöjligt för mig att utföra med en haspel,
                    där blir jag tvingat att lobba ut betet med en helt tokig vinkel på handen, visst skulle det kunna funka om man vänder på prylarna och kastar med rullen ovanpå spöet eller stående rakt ut i sidled men det lär bli ganska obekvämt.

Anledningen att jag helt slutade med haspel var att på sent 90 tal fick mitt favoritmärke för sig att kona spolarna så linupplägget blev en ren katastrof, gick inte att kasta många kast innan det kom en linboll farande.( dom slutade snabbt med idiotin)

Jag fick därför köra med multi och sedan dess har jag varit fast i multi träsket...

Kommentera

Kastar in en följdfråga....hur ser ni på för och nackdelar med olika alternativ när tempen kryper ner under nollan?
                      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 599 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46