Multi eller haspelrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi eller haspelrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Ganska intressant mening. Tror du att du kan passa in i den bilden oxå? .. men dina ringa erfarenheter om multitrullar för de lätta betena... Du behöver inte bli upprörd, jag vill verkligen veta vad har du att jämföra med för att så här långt har jag inte fått veta det än. Så frågan är vem är som är självutnämnd profet här?

Det finns ingen som äger den absoluta sanning. Det gör jag inte och det gör du inte heller, men jag tycker att det är bättre att argumentera med fakta. Enklare är så är det inte. Jag hoppas att detta är inget personligt och du vill bara testa mig lite och det jag har håll på med de senaste 5 åren.

Häls /T

PS: http://www.fiskesnack.com/forum/show...Shimano-Rullar
    Tycker att jag ganska tydligt från början gjorde klart att mitt inlägg utgick från min uppfattning.

Mina jämförelser grundar jag på erfarenheter av fiske med beten i spannet 20-60 g.

Mina första multirullar inhandlades för drygt 15 år sedan. De var inköpta för i första hand för jerkbaitfiske och tyngre spinnfiske. Funkar för mig kanon till detta fiske. Men talar vi precisionskast så tycker jag fortfarande att en haspel i 4000-storlek är bättre än mina Ambassadeurer.

STX rullen har ett år på nacken och det är en rulle som jag för övrigt är mycket nöjd med. Tycker att den är kanon till till lättare gäddfiske och tyngre HÖ fiske vid kusten om jag kör med beten på 30-40 g. För min del slår den dock inte precisionen om jag vill placera ett kast. Av det skälet väljer jag hellre en haspel vid fiske från båt efter HÖ då det oftare handlar om att kunna lägga ett bete nära strandkanten, mellan stenar etc.

Att jag lade in mitt inlägg hänger delvis ihop med att jag redan tidigare har reagerat på att andra har uttryckt åsikten att multi skulle ge bättre kontroll och precision, något som inte har rimmat med min uppfattning.

Tycker också att fakta är överlägset men i vissa fall är smaken som bekant som baken. Då blir det subjektiva uppfattningen som får råda.

Ett problem, som jag ser det, är dock när en subjektiv uppfattning upprepas tillräckligt ofta oemotsagd så kan detta till slut uppfattas som "fakta".

Här rörde det sig som jag uppfattade det frågor från en trådskapare som är relativt ny inom sportfisket och då tycker jag att man kan behandla frågeställningarna med lite respek....i stället för att hålla på och ironisera och döma folk som delar med sig av sina uppfattningar...

Vet att även du kan behandla folk med respekt och att du är beredd att dela med dig av dina kunskaper....har sett flera exempel på det i andra trådar....tycker den stilen är klädsammare
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

..att diskutera vad som "är bäst" känns meningslöst, jag gör det själv ibland ändå! De flesta kan nog enas om att en Shimano Stella är bättre än burkeullen från ett Normark Muminset..som produkt! Men fan vet om den är bäst för Kalle 5 år som ska lära sig att fiska... I slutändan handlar det om tycke, smak, personlig vana...muskelstyrka..psyke...stjärnors position på himlavalvet osv! Tycker man att känslan och precisionen är bättre med haspel så tycker man och att bevisa ngn motsats är väl hopplöst?!

Till sist så vet nog alla att multi ÄR bäst..de som inte håller med har tummen på annan plats än vi övriga

Kommentera

Jag sällar mig in i ledet till dom som tycker att multirullar är "bäst". Oavsett vad som faktiskt är bäst så tycker iallafall jag att det är mkt roligare att fiska med multirulle. Då har man dessutom nått att pilla med när isen ligger!

// hälsningar en som är uppvuxen med en haspelrulle i handen.
        http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
          Jag sällar mig in i ledet till dom som tycker att multirullar är "bäst". Oavsett vad som faktiskt är bäst så tycker iallafall jag att det är mkt roligare att fiska med multirulle. Då har man dessutom nått att pilla med när isen ligger!

// hälsningar en som är uppvuxen med en haspelrulle i handen.
          ... och dessutom man kan modifiera den efter egna behov! //T

Kommentera

Jag är relativt ny på multi i synnerhet när det gäller beten under 50 gram. Jag kan bara komma på en negativ sak med multin och det är det här majsiga klickljudet när fisken drar ut lina, varför har dom inte det på multi?

Kommentera

Det går att lösa.
              http://www.utreel.com/se/index.php?o...d=47&Itemid=57

Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
              Jag är relativt ny på multi i synnerhet när det gäller beten under 50 gram. Jag kan bara komma på en negativ sak med multin och det är det här majsiga klickljudet när fisken drar ut lina, varför har dom inte det på multi?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                ..Till sist så vet nog alla att multi ÄR bäst..de som inte håller med har tummen på annan plats än vi övriga
                Jag som tycker att multin är bättre i vissa avseende och haspeln i andra har två tummar...en till vänster på höger hand och en till höger på vänster hand.....ni övriga....undrar var ni har era....nej förresten...vill inte veta...
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
                  Har du det? Man kanske vänjer sig utan......

Kommentera

vilket j*vla tjafs det blev..
                    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
                    Gös: 77cm 4,56kg
                    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
                    Öring: 500g+
                    Röding: 1,03kg 46cm
                    Regnbåge: 2.5kg 53cm
                    Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Nej, för min del går det bra ändå.
                      Det sitter ju knarr på en del ambor, men den knarrar ju när man vevar in också å det gillar jag inte.

Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
                      Har du det? Man kanske vänjer sig utan......

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 600 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46