Multi eller haspelrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi eller haspelrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag tycker haspel är överlägset spinn vid många tillfällen, men vid gäddfiske långa dagar tycker jag det är väldigt skönt att kunna växla grepp också för handled och axlar. En bull dawg magnum är skönast på spinn, en spinnfluga på haspel och mindre wobblers med dåliga kastegenskaper är enklare med haspel.

Visst är det tycke och smak också, men haspel gör vissa saker bättre än spinn och tvärtom. Jag vågar vara så fräck och påstå att man har fel om man tror annat. Men vad man tycker är bäst bottnar inte bara i kastlängd eller bekvämlighet, att få ett hugg och drilla en fisk upplevs lite annorlunda på spinn och haspel också.

Kvalitetsmässigt finns det väldigt fina haspel och multirullar. Skall du ha en haspelrulle med bra och jämn broms måste jag rekommendera en frontbromsad, mot de bakbromsade.

Kommentera

• Haspel: trasslar aldrig, underhållsfritt, långa kast, personligen något jag föredrar när det krävs precisionskast
      Multi: bättre känsla, färre moment gör att man som Fränstam säger kan fiska fort men långsamt, fler kast per tidsenhet ger oundvikligen fler fiskar eftersom fisken sällan hugger när man står och fäller byglar

Kommentera

• jag var i haspel-lägret i 20+ år, och bara fnyste åt multirullar, såg ingen poäng med dom alls, men det var baserat på 5 testkast med en äldre amba med nylonlina som jag inte ställt in korrekt när jag var typ 13-15 år

Sen så vart man sugen på att dänga tyngre grejer, köpte en wychwoodrulle och insåg att fan..det är inte skönt att kasta ens halvtungt med haspel i längre perioder

Då köpte jag på mig ett par multirullar och är frälst ever since, tumtangent vs bygel är no contest för mig alla dar i veckan, ska vara till HÖ-fisket när det inte allt för sällan är storm där haspel > multi för egen del

Kommentera

• Jag gör nog som de flesta och väljer en rulle som ger mig flest fördelar beroende på vilket fiske jag håller på med. Jag bryr mig inte så mycket om hur cool jag är eller vad man använder för prylar vid bass-fiske i USA. Mitt abborrfiske är väldigt långt ifrån att kasta 5-6 meter med precision i något hål i grönsakerna om jag säger så...

Spinnfiske efter gädda: Multirulle till allt utom egentligen spinnerbaits och stora spinnare som fångar en j-la massa vind och ger för korta kast med en multi

Trollingfiske efter gädda och gös: Ja då vill jag ha en multi med räkneverk så jag kan hålla reda på mina linsläpp och hur djupt mina beten går

Jiggfiske efter abborre och gös: Eftersom detta fiske i min hemmasjö innebär djupt fiske så måste jag prioritera långa kast med ganska små och lätta beten. Detta för att maximera tiden som betet är i vattnet. Valet här blir då en haspel för att också kunna utöva detta fiske utan att behöva bry sig om vindriktningen alltför mycket.

Havsöring: På västkusten pratar vi små öringar och små beten (oftast) och därför blir valet haspel även här.

Kommentera

• Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Haspel: trasslar aldrig, underhållsfritt, långa kast, personligen något jag föredrar när det krävs precisionskast
            Multi: bättre känsla, färre moment gör att man som Fränstam säger kan fiska fort men långsamt, fler kast per tidsenhet ger oundvikligen fler fiskar eftersom fisken sällan hugger när man står och fäller byglar
            Har själv haft lika mycket trassel med båda sorterna. Förmodligen för att man inte lärt sig alla tricks. Men jag har förlorat en del drag på skatbon/vindknutar på både haspel och multi.

Gillar båda sorterna och använder båda i mitt fiske. Alla hasplar är Sorön och Multisarna är Shimano och Ambassadeurer.
            __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

• Det finns redan minst en sån här tråd på Fiskesnack.

sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Det finns redan minst en sån här tråd på Fiskesnack.

https://www.fiskesnack.com/forum/sho...l+b%E4st+multi
                Tror att de flesta utrustningrelaterade ämnen avhandlats minst en gång tidigare...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Svanholm Visa inlägg
                  Vad får dig att säga det?
                  Meningen under hänger ihop och är minst lika viktig.

"Allt fiske jag bedriver iaf."

Jag bygger det på det fisket jag bedriver, dvs jiggfiske efter gös, gädda och abborre.
                  Fiskar man på ett annat sätt eller tex havsöring så kan läget vara annorlunda.

Det jag menar är inte att det alltid är bättre, men för det fisket jag bedriver, på det sättet jag gör det så är det så.
                  Enligt min åsikt.

Det är en åsikt, ingen absolut sanning
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

• Tack för alla svar. Värdesätter all inputs.

Men, hur är det med kostnaden? För en superbra haspel och en superbra mulitrulle. Kostar dom lika mycket?

Kommentera

• Kostar dom lika mycket?
                      Nej haspel är dyrare med tanke på vad du får för pengarna

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 696 visningar