Multi eller haspelrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi eller haspelrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ni har ingen humor alls!

Häls //T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Nja, där köper man inte fiskeprylar... //T
      Jodå på ok-q8 där säljer dom jättefina haspelset för 295 och då får du både spö rulle och massa fina drag oxå....

Kommentera

Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
        Jodå på ok-q8 där säljer dom jättefina haspelset för 295 och då får du både spö rulle och massa fina drag oxå....
        ..och det är väl vad ca 99,76% av marknadens haspelutrustningar är värda = )

Kommentera

Den är överlägsen, sen du kanske har fel sort multirullar.

På mina multirullar huggen känns hela vägen in i veven oavsett om jag håller över rullen vilket jag oftast gör eller bakom den. Sen vilket spö man använder spelar oxå roll. Har man ett medelmåttigt spinnspö , då kan det vara det som gör skillnaden.

Om man fiskar med haspel då har man en annan balans vid hållningen av spöt och veven får nästan ingen känsla av vad som händer. Tänk på det nästa gång du fiskar med haspel.

Med tanke på det du har skrivit om betesvikter och val av utrusningen, då är du definitivt en haspelfiskare och då kanske köper du lite mer exklusiva haspel-prylar oxå.

Häls /T

PS: Alla beten som väger över 4g ska kunna fiskas med multi.

Nu tycker jag att du är lite väl "messerschmidt".....

Har full respekt för din faiblesse för japanska multirullar...och, ja, jag är fullt övertygad om att det finns lämpliga modeller även för lätta beten.

I min egen arsenal av multirullar hittar jag en majoritet svenska rullar....en 7500 CS Rocket, 2 6500 CS Rocket, en 6500 C PRO Shop, 1 5601 JB, 2 Revo Toro (en 50 och en 51HS) och en Revo STX ..utöver dom finns det ett gäng japanska trollingrullar men dom hör inte riktigt till ämnet

Skulle inte tacka nej till varken en Luna, Calcutta eller Calais men än så länge har det inte blivit av.

De modeller av multirullar jag hittills har valt har helt klart varit styrda av min högst personliga åsikt att rulltypen passar väl för det tyngre spinnfisket efter lax och gädda. STXen som är minstingen i gänget och som jag här på forumet av vissa anses klassat för "lättspinn" anser jag själv gör sig bäst för betesvikter i mitt mellan intervall ovan. Använder den för dels lättare gäddfiske med ett 20-60g spö och dels för tyngre HÖ-fiske med ett 11fots spö klassat för betesvikter på 15-45 g.

När det gäller min uppfattning att multirullen inte förmedlar mer känsla till vevhanden än haspeln så står jag för det (men vem vet....japanerna kanske har kommit på nåt som dom ännu inte har monterat in i Tekotorna eller SG47LCA-arna)

När det gäller precisionsfrågan så är det återigen en subjektiv uppfattning som jag står för....gav inte anspråk på att som en del andra här stå för någon absolut sanning...men min erfarenhet är att haspeln är överlägsen multin....inbillar mig att det kan ha något att göra med att i multin finns ett visst "tröghetsmoment" som haspeln saknar (återigen med viss reservation för att jag ännu ej fiskat med nån japansk superrulle med keramiska speciallager...)

Självklart spelar spö och lina också roll....så också att övning ger färdighet och att precis som i golf är det skiten bakom skaftet som har störst inverkan
          Senast ändrad av Silverbågen; 2012-12-11, 22:29.
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Man kan inte backwinda med multirulle 8)

Inte för att jag någonsin gör det men det finns de som gör

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
              Nu tycker jag att du är lite väl "messerschmidt".....
              Kanske, fast ungefär på samma nivå som du ...

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg

I min egen arsenal av multirullar hittar jag en majoritet svenska rullar....en 7500 CS Rocket, 2 6500 CS Rocket, en 6500 C PRO Shop, 1 5601 JB, 2 Revo Toro (en 50 och en 51HS) och en Revo STX ..utöver dom finns det ett gäng japanska trollingrullar men dom hör inte riktigt till ämnet

.....

De modeller av multirullar jag hittills har valt har helt klart varit styrda av min högst personliga åsikt att rulltypen passar väl för det tyngre spinnfisket efter lax och gädda. STXen som är minstingen i gänget och som jag här på forumet av vissa anses klassat för "lättspinn" anser jag själv gör sig bäst för betesvikter i mitt mellan intervall ovan. Använder den för dels lättare gäddfiske med ett 20-60g spö och dels för tyngre HÖ-fiske med ett 11fots spö klassat för betesvikter på 15-45 g.
              Det var det jag visste och jag ville att det skulle komma fram. Om man ska prata känsla vid fiske, drillning osv, då ska man jämföra utrustning som går att jämföra ...

Alla dina fina rullar är lite för stora för att kunna prata känsla på riktigt. Om man tar en så kallad bass utrustning med respektive spö och lina och för vikter under 30g och jämför med motsvarande haspel, då skulle skillnaderna komma fram och då känns spinnutrustningen som en vinnare på de flesta punkter, om man förutser att man kan fiska med multi såklart. Vi i Svedala är vana att fiska med haspel sedan barnsben och detta kan spela en viss roll , fast jag tror att detta har göra mest med bekvämlighet snarare än känsla och precision.

Om man vänder på frågan och tittar på vad de flesta vertikalfiskare fiskar med, då är det multirullar överrepresenterade. Ja, jag vet man kan säga att de har twitching bar och andra finesser , men det allra viktigaste är att de vill inte missa lilla minsta känningen på jiggen och deras utrusning är anpassade efter det.
              Kan du tänka dig att fiska med samma kontroll och känsla när man fiskar aborre och gädda oxå? Ja det är som ett virus och man har svårt att gå tillbaka till sin älskade haspelrulle.... Nackdelen är att det kan blir dyrt till slut ...

Häls /T

Kommentera

Kanske, fast ungefär på samma nivå som du ...

Det var det jag visste och jag ville att det skulle komma fram. Om man ska prata känsla vid fiske, drillning osv, då ska man jämföra utrustning som går att jämföra ...

Alla dina fina rullar är lite för stora för att kunna prata känsla på riktigt. Om man tar en så kallad bass utrustning med respektive spö och lina och för vikter under 30g och jämför med motsvarande haspel, då skulle skillnaderna komma fram och då känns spinnutrustningen som en vinnare på de flesta punkter, om man förutser att man kan fiska med multi såklart. Vi i Svedala är vana att fiska med haspel sedan barnsben och detta kan spela en viss roll , fast jag tror att detta har göra mest med bekvämlighet snarare än känsla och precision.

Om man vänder på frågan och tittar på vad de flesta vertikalfiskare fiskar med, då är det multirullar överrepresenterade. Ja, jag vet man kan säga att de har twitching bar och andra finesser , men det allra viktigaste är att de vill inte missa lilla minsta känningen på jiggen och deras utrusning är anpassade efter det.
                Kan du tänka dig att fiska med samma kontroll och känsla när man fiskar aborre och gädda oxå? Ja det är som ett virus och man har svårt att gå tillbaka till sin älskade haspelrulle.... Nackdelen är att det kan blir dyrt till slut ...

Häls /T

...visst ja...glömde en japanare...min daiwa magforce med twitching bar....kom nu inte och säg att du vid vertikalfiske sitter med handen på veven för att registrera dina hugg.....de känner du genom spöhanden....

....när det gäller mina högst personliga reflektioner och jämförelser kring känsla så rör de sig i "mellan-spannet"....självklart kan du inte jämföra en multirulle för laxspinn med en ul-haspel....och frågar du mig så sitter känslan vid drillning inte i rullen utan i spöt....
                Senast ändrad av Silverbågen; 2012-12-12, 00:00. Anledning: Förtydligande

Kommentera

Du får väl investera lite pengar i en sådan "bass utrustning" och återkomma sen med resultatet. Det kan bli många aha-upplevelser.
                  Häls //T
                  Senast ändrad av tonyex; 2012-12-12, 00:40.

Kommentera

Du får väl investera lite pengar i en sådan "bass utrustning" och återkomma sen med resultatet. Det kan bli många aha-upplevelse.
                    Häls //T
                    Känns inte högprioriterat i dagsläget.....på abborregrundet duger mina gamla Cardinaler just fine.

Kommentera

Även om jag nu tycks ha trillat dit på multirullar så vill jag nog framhålla den öppna haspelns förtjänster. Som Silverbågen varit inne på så fiskar en haspelfiskare med spöet. Det är i spöhanden han känner vad som händer i andra änden av linan och det är med spöet han drillar fisken. Rullen är mest ett linmagasin. Och mer behövs faktiskt inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 643 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46