Multi eller haspelrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi eller haspelrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multi eller haspelrulle?

1. Vad är fördelen med haspel respektive multirulle?
    2. Vad använder ni mest eller vilken fisk använder ni rullarna till?
    3. Varför ska man ha spöet upp och ned då man har multirulle?..
    4. Hur märker man om kullagret börjar bli dåligt, går den trögt? och fler kullager, gör det bara att rullen håller längre?
    // Förvirrad haspelfiskare

Man hör hela tiden hur man ska ha olika spön/rullar till olika fiskemetoder och fiskar så jag undrar hur många spön/rullar har ni och varför?

jag har alltid kört med ett spö+rulle men då jag börjat använda allt mer skiftande storlek på betena så upptäckte jag att jag måste köpa spön med högre kastvikt och då är tydligen multirulle bättre då man ska kasta tyngre beten. Vad jag förstått så är det lättare att undvika trassel men man får även se upp som nybörjare på multi för att undvika over runs..
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Sv: Multi eller haspelrulle?

Djupa frågor kl 3 på morgonen.
    Ska bli kul att följa tråden.

Kommentera

1.
      Fördel haspel = Mindre benägen till trassel. Enkelt att lära sig kasta med. Kostar generellt mindre än Multirullar. Går att byta vevsida på. Bland annat.
      Fördel Multiplikator = Har potential till längre kast. Vissa modeller, som ex. Ambassadeurer går att modda. Tar mindre plats än haspel. Ligger helt annorlunda i handen (smaksak).

3.
      Du kommer dels inte åt frikopplingen och kan heller inte bromsa med tummen om rullen hänger neråt. På en multirulle har du dessutom ingen lång rullfot som du kan ha mellan fingrarna som på en haspelrulle. Därför måste du ha en multirulle på ovansidan. Spöna anpassas efter detta och utrustas med s.k. pistolgrepp på undersidan för att underlätta grepp. Dessutom sitter ringarna annorlunda på ett spinnspö och samtidigt är de mindre än på ett haspelspö.

Kommentera

Kärt gammalt ämne som det skrivits mycket om. Kortfattat tycker jag såhär:

Multi
        + Bra för tyngre beten
        + Bättre direktkontakt med betet/fisken
        + Starkare för sin storlek
        + Generellt bättre hållbarhet
        – Inte lika enkel att kasta med, särskilt i motvind
        – För lätta beten krävs dyra specialrullar
        – Extraspole = dyrt tillval

Haspel
        +Bra för lättare beten
        + Enkel att kasta med
        + Rullens placeringar ger bra ergonomi
        + Lätt att byta spole, extraspole medföljer ofta
        – Inte riktigt samma direktkontakt
        – Tunga beten blir obekvämt
        – Generellt sämre hållbarhet

Kommentera

Det där med att kostnaden generellt sett är lägre för en haspel kan man fundera över.. Tycker personligen att en multiplikator ger mer kvalité och livslängd till en lägre penning än vad en haspel gör. En bra multi får man för typ 1300-2500 kr lite beroende på modell och fabrikat osv (jo jag vet att det finns dyrare och billigare) medan en haspel oftast känns som lite "slit o släng" om man inte kollar på modeller i prisspannet 2-4000 kr. Åtminstone "slit och släng" jämfört med en multi..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
            Det där med att kostnaden generellt sett är lägre för en haspel kan man fundera över.. Tycker personligen att en multiplikator ger mer kvalité och livslängd till en lägre penning än vad en haspel gör. En bra multi får man för typ 1300-2500 kr lite beroende på modell och fabrikat osv (jo jag vet att det finns dyrare och billigare) medan en haspel oftast känns som lite "slit o släng" om man inte kollar på modeller i prisspannet 2-4000 kr. Åtminstone "slit och släng" jämfört med en multi..
            Håller med! Tycker nog man får minst lika bra eller bättre multi för samma pengar ex cs pro rocket för 1700 spänn, vilken haspel kan mäta sig med den i kvalité för samma pengar? Eller en C4 för 1400 eller en record eller.......

Jag kan väl svara på nummer två då och vad som gäller för min del. Förr fiskade jag allt med haspel men hade heller inga beten över 40 gram. Kastar man tyngre beten blir det mycket obekvämt att kasta med haspel, ont i fingret, sämre direktkontakt med betet osv

Jag använder numer multi till alla beten över trettio gram och har massor av beten över 100 ja ända upp till över 200. Sen kommer jag säkert att uppgradera utrustningen i framtiden så att jag kastar även lättare beten med multi då jag börjat tycka det är mycket skönare med multi än haspel.
            Senast ändrad av Chrisse; 2012-12-10, 09:59.

Kommentera

Jag fiskade med haspel till 100% innan jag började jerkfiska. Nu föredrar jag multi framför haspel alla gånger utom tre...

Jiggfiske med jigg upp till 30g ca, bättre linkontroll med haspel då.
              Ul-fiske efter abborre, regnbåge, bäcköring. Lite svårt att köra underhandskast med Vibrax 0:a.
              Havsöringsfiske vid minusgrader eller stark pålandsvind vid fiske från land. Mindre risk för trassel.

Annars kör jag med multi till allt fiske, tyckte att det var relativt lätt att lära sig kasta stora, tunga gäddbeten och med tiden lär du dig fiska mer "svårkastade" beten med multi oxå. Nu fiskar jag allt över 15g, förutom jigg då, med multi.

Stirra dig inte blind på antal kullager i en haspelrulle, hellre få men av god kvalitet på rätt ställe, än många dåliga lager där dom inte gör nån nytta!

Mina tre mest använda multi-utrustningar..

Toro 61 med ett Musky Innovations Bulldawg rod Regular 7oz.
              Predator 5601 med ett St Croix Premier MH.
              Toro 51 hs med ett G. Loomis swimbaitspö.

Och haspel..

Shimano Sustain 4000 på ett Skeletor Pro Series 9 15-40g
              Shimano Exage 1000fc på ett Technium DF 7 1-11g
              Shimano Stradic CI4 2500 på ett Savagear SenZora 8,6 7-25g.

Tyvärr används inte haspelgrejerna så mycket som dom förtjänar.
              Senast ändrad av Rullknäckarn; 2012-12-10, 10:12.

Kommentera

För ca 4000 kr får man en Stella FE från Tyskland. Den stora nackdelen är att har man en gång börjat med sådana rullar, vill man inte ha något sämre (oavsett om det är haspel eller multi). Extraspolarna är ganska dyra till de rullarna, ca 100 EUR. Går att modda Stellorna också, keramiska kullager, andra spolar, andra handtag/vevar (även om mycket verkar vara estetiskt mest).

Kommentera

Ursprungligen postat av Electrolax Visa inlägg
                  För ca 4000 kr får man en Stella FE från Tyskland. Den stora nackdelen är att har man en gång börjat med sådana rullar, vill man inte ha något sämre (oavsett om det är haspel eller multi). Extraspolarna är ganska dyra till de rullarna, ca 100 EUR. Går att modda Stellorna också, keramiska kullager, andra spolar, andra handtag/vevar (även om mycket verkar vara estetiskt mest).
                  Stämmer säkert, men även multirullarna går ju att finna billigare utomlands. Stellan är säkert alldeles utomordentligt fin på alla sätt och vis..men återigen, generellt sett tycker jag att du får lägga mer pengar på en god haspel jämfört med en god multi...

Kommentera

Stämmer säkert, men även multirullarna går ju att finna billigare utomlands. Stellan är säkert alldeles utomordentligt fin på alla sätt och vis..men återigen, generellt sett tycker jag att du får lägga mer pengar på en god haspel jämfört med en god multi...
                    Håller fullständig med... Har en Sustain 4000, kostar det dubbla mot en Pro Rocket exempelvis. Rocketen spöar den alla dagar utom ett fåtal under ett år. Vid fiske i minusgrader och vid fiske från land med stark pålandsvind tar jag haspelgrejerna för trasselrisken är mindre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 596 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46