Begåvat är att ha reservskär i bilen, koster kanske några kronor att ha ett liggande iofs men din fiskedag blir inte förstörd, under tiden går det andra på slipning.......
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Slipning av isborr
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av TAMTAMBegåvat är att ha reservskär i bilen, koster kanske några kronor att ha ett liggande iofs men din fiskedag blir inte förstörd, under tiden går det andra på slipning.......
Kommentera
-
Ursprungligen postat av joTacka vet jag borrar med utbytesskär. Rantanen är en bra, men ändå fruktansvärt överskattad borr.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MeanMachineDet här är nog det vi alla letat efter! fan vad nice! Orkar inte tänka på isborren nu, men till hösten lär vi nog alla behöva minnas denna länk! Perfekt! http://www.edgepal.com/products-ice-se.html
Tack för tipset Edguy.....C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Hej, jag heter Thomas och det är jag som konstruerat IcePal som slipar isborrar. Min hemsida är: www.edgepal.com
De kupade skären för isborrar är världens svåraste egg att slipa eftersom det har tre dimensioner, slipvinkeln är glidande, skäret är böjt och skäret är skruvat. Jämför med en kniv som bara har 1 dimension - många har svårt att få kniven vass. Att för hand få till tre dimensioner än omöjligt – men man kan ha tur ibland – dock – i längden går det inte.
IcePal är enkel att använda och slipar alla de tre dimensionerna samtidigt. Små skador på eggarna slipar man till enkelt och underhållsslipning av isborren går snabbt. (Stora skador kan naturligtvis slipas de också men det tar en ”orimlig tid” att utföra det).
Tänk på IcePal som på ett bryne för en kniv. IcePal ser till att din isborr alltid är supervass och att slipvinkeln är perfekt.
Det bryne som medföljer är ett specialbryne just för isborrar. Det är ett dubbelsidigt diamantbryne som är platt på ena sidan och svagt konvext på andra sidan. Den konvexa sidan användas för det böjda skäret. Eftersom det böjda skäret är konkavt måste brynet vara konvext för att kunna slipa eggen. Ett rakt bryne når alltså inte ens ned till eggen utan slipar bara på kanerna av brynet.
IcePal är tillverkad i rostfritt stål i alla delar och rostar alltså inte. Även styrpinne och skruvar är rostfria. Brynet har aluminiumkropp och rostar inte det heller. Dock skall inte brynet förvaras fuktigt då metallbasen på diamantbrynet kan angripas av rost om man har otur.
IcePal är ett nytt slipverktyg på marknaden och är, än så länge, ganska okänt i fiskekretsar.
Om ni väljer ut någon på fiskesnack.nu som vill testa IcePal och sedan skriva om sin test på fiskesnack.nu så tillhandahåller vi gärna en IcePal till denna test.
Utöver ovanstående så svarar jag gärna på frågor om slipning av eggverktyg av alla de slag, från rakblad upp till machetes. Liar undanbedes vänligt men bestämt.
ThomasJag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.
Kommentera
-
Hade jag haft tillgång till is hade jag gärna hjälpt till att prova detta verktyg, har några kronor som skulle behöva en smekning.
Men det är svårt att uttala sig om hur verktyget fungerar utan att kunna provborra.
Men är det någon i norr som kan tänka sig prova det?
Funderar på att beställa den vanliga edgepal basic, passar stenen till icepal på den? skulle man isf inte kunna bundla dom?
Kommentera
-
Nej, det är olika brynen på IcePal och Basic.
IcePals bryne är konvext på ena sidan för att passa i det konkava skäret och detta bryne är 12 mm brett för att slipningen skall gå smidigare att utföra. Den platta sidan på detta bryne kan användas i Basic om du vill.
Basics bryne är dubbelsidigt, diamant/keramik samt bredare än IcePals bryne och har lämplig storlek för knivar.
Både Basic och IcePal har samma gänga på strypinnen så båda brynerna passar på styrpinnen men, det är ju en fråga om vilken typ av egg man skall slipa. Formen på brynet skall ju passa eggen...
Vintern börjar ju ge med sig så testen kan ju utföras nästa vinter. Jag har inte bråttom med testen.
Kommentera
-
Testa IcePal !?
Jag skrev 2006 på detta forum om att det vore trevligt om någon stamkund på detta forum ville testa IcePal och sedan publicera sin test på detta forum. Vintern var nästan slut så vi sköt upp denna test till 2007.
Vintern 2007 är nu här med slöa isborrar och allt sånt - samt sköna fiskedagar! Bara det ville frysa till på riktigt...
Välj ut någon av er som brukar vara på detta forum och kontakta sedan mig. Jag skickar en IcePal till honom för att testa.
Jag har inga krav på testaren mer än att han skall äga en isborr och att han skall vara helt uppriktig och ärlig i sin test, oavsett vad han tycker. Naturligtvis skall han så hög kunskap att han kan avgöra om en isborr är vass eller inte...
Hälsningar
Kommentera
-
Edgepal, ja skulle gärna testa. Men inte en tillstymmelse till is här i Tokholm. Var en skvätt på grundvattnet ett tag. Nån norr i landet vore det bästa. Ari, i Norrbotten vore nåt. Sök på Ari och mejla honom. MVH Gunnar Jansson.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RoxenVid senaste pimpelturen nosade jag på en sten med isborret.
Är det någon som kan bidra med en bra beskrivning på hur man ska slipa skäret?
Visst, det kostar ej så mycket att lämna in men det tar ju ett par dagar upp till en vecka innan man får tillbaka det, sen är det ju alltid trevligt att fixa det själv!
Det är ett Rantanen-borr.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
|
7 svar
514 visningar
0 gillar