Slipning av isborr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipning av isborr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av shakazolo10 Visa inlägg
    http://www.sliperiet.se/slipning_av_isborrar.htm

Bästa sliparen för lite peng, jag var envis som du och vill göra det själv istället för att lämna och vänta några dagar tills det kommer hem, det kostade mer och det tog mer tid det är bäst att göra rätt från bårjan.
    Smidigt att kunna skicka iväg konan om man inte har en butik i närheten och om man inte vill slipa själv. Fast kostnaden på 160-200:-/slipning inkl. frakt gör att en fixtur med bryne tjänas in snabbt! Och med den blir det rätt från början-Det går inte att misslyckas med icepal! sen är det ju lite kul också
    /Roxen

Kommentera

Ursprungligen postat av tuben Visa inlägg
      jag slipar mina borrar själv med mycket gott resultat, har både rantanen och moraspiral. jobbar som slöjdlärare så jag har bra sliputrustning. lösa skär slipar jag med vattenslipsten, rantanen med en liten bandputs.
      Vore skoj om du kunde utveckla det där med Rantanenslipningen lite.

Gillar inte heller det faktum att det lätt blir olika, jag och polaren slipade våra 200skär samtidigt och fick väldigt olika "stigning".
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Roxen Visa inlägg
        Är det någon av er som har provat att slipa själv med hjälp av icepal eller något liknande verktyg?

Jag har som sagt tidigare bra erfarenheter av denna fixtur, kostnaden tjänar man in ganska snart och sedan kan man ju underhålla skärpan enkelt efter/före varje tur och alltid ha ett vasst borr.

/Roxen

http://www.edgepal.com/products-ice-se.html
        Har du personligen testat slipa Rantanen med den eller? Vore skoj att höra hur det fungerar, man har ju alltid fått förklarat för sig hur sjukt svårt det skulle vara att slipa just dem.

MVH M
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
          Har du personligen testat slipa Rantanen med den eller? Vore skoj att höra hur det fungerar, man har ju alltid fått förklarat för sig hur sjukt svårt det skulle vara att slipa just dem.

MVH M
          Jag startade tråden för någon säsong sedan för att få reda på erfarenheter mm angående slining, var övertygad om att det går bara man tar reda på hur och det stämmer! (men många tror visst inte att det går )
          Att slipa på frihand funkar det med bara man är noggrann, fick ett rätt så bra resultat utan att lägga allt för mycket tid men var ute efter ett säkrare/tryggare/enklare sätt att nå den skarpa eggen som även skär bra i isen. Och med icepal så får jag det, se tidigare inlägg i denna tråd! Nu kan jag lita på att borret tar när jag knallar ut på isen.
          /Roxen

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            Vore skoj om du kunde utveckla det där med Rantanenslipningen lite.

Gillar inte heller det faktum att det lätt blir olika, jag och polaren slipade våra 200skär samtidigt och fick väldigt olika "stigning".
            jag har inte slipat rantanen på länge då jag i princip inte pimplar längre, ismetet har tagit över och pimpelrantanen samlar damm. nu har jag dock införskaffat en rantanen 205(måste vara världens bästa borr!) och den har inte behövt slipas hittills. den dagen det behövs är jag inte orolig för att lyckas. jag använder en liten bandslip från black & decker, finns på clas ohlsson och kan användas till typ allt. http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=41672799

jag som är van tycker att det är lätt att följa en gammal slipfas med den och får alltså samma vinkel som tidigare. det blir en skaplig "råegg" men den tas lätt bort med ett litet diamantbryne.
            http://fkbatong.blogspot.com

Kommentera

Använder samma typ av maskin som du tuben och har slipat 50 tal skär i år och ingen reklamation på slipningen än, jag började slipa skär för 15 år sedan.Har ingen betydelse vilken typ av skär lätt som en plätt
              Senast ändrad av LazziLax; 2009-03-06, 23:40.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Haha.. På tal om att slipa isborrar. Jag hade friluftsdag för ett tag sedan, så jag och pappa var ute och pimplade. Vi gick till ett grund som var märkt med en pinne. Pappa bestämde sig för att borra sitt hål 3-4 m ifrån. efter ett tag tog det stopp. Pappa trodde han var igenom, så han slog ner isborren några gångar för attt få bort lite sörja. Han kom på att det var grundet han slagit i och isborren var som helt förstörd. Inte så kul, det var grannens isborr. Den ligger hemma i väntan på att få slipas. Grannen vet ingenting om det här.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
                  Använder samma typ av maskin som du tuben och har slipat 50 tal skär i år och ingen reklamation på slipningen än, jag började slipa skär för 15 år sedan.Har ingen betydelse vilken typ av skär lätt som en plätt
                  precis, har man bara tummen på rätt plats är det svårt att misslyckas!
                  http://fkbatong.blogspot.com

Kommentera

Roxen, trevligt att du skrev här att du var nöjd med IcePal.

Jag vet ju att IcePal fungerar perfekt till alla isborrar, alla skär oavsett storlek eller form. Mitt ”problem” har varit att vinterfiskare inte tror att IcePal fungerar, detta eftersom alla troligen anser att det är omöjligt att slipa isborrsskär själv.
                    Det är svårt att få folk att förstå att något mycket svårt helt plötsligt blir barnsligt enkelt, man kan ju med IcePal till och med slipa skäret ute på isen.

Nå, IcePal är väl det slipverktyg jag är mest ”stolt” över att ha konstruerat eftersom det kan slipa eggar som har tre olika dimensioner och IcePal slipar alla tre dimensionerna samtidigt.

Svårigheten att få vinterfiskare att förstå att IcePal verkligen fungerar och att IcePal verkligen ger perfekt vassa eggar på isborrar medför att jag funderar att lägga ned produktionen helt och hållet. Varför producera en ny serie och ha den liggande i åratal och bara sälja någon enstaka då och då?

Samtidigt hör jag att man i Värmland nu tar 500 kronor för slipning av en fast krona. Det gör mig tveksam att lägga ned IcePal som produkt. Den kommer att behövas i framtiden när alla gamla slipare lagt ned sin verksamhet.

Det gör mig intresserad av era reaktioner och funderingar om IcePal.
                    När jag läser tråden finns massor av hänvisningar hit och dit man kan skicka sina skär. Några säger sig slipa dem själv med diverse utrustning – men ingen verkar vara intresserad av att själv slipa sina skär? Hjälp mig förstå det här. Era svar ger mig förhoppningsvis ett bättre underlag om jag skall behålla IcePal som produkt i framtiden.

Thomas
                    Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Ursprungligen postat av EdgePal Visa inlägg
                      Roxen, trevligt att du skrev här att du var nöjd med IcePal.

Jag vet ju att IcePal fungerar perfekt till alla isborrar, alla skär oavsett storlek eller form. Mitt ”problem” har varit att vinterfiskare inte tror att IcePal fungerar, detta eftersom alla troligen anser att det är omöjligt att slipa isborrsskär själv.
                      Det är svårt att få folk att förstå att något mycket svårt helt plötsligt blir barnsligt enkelt, man kan ju med IcePal till och med slipa skäret ute på isen.

Nå, IcePal är väl det slipverktyg jag är mest ”stolt” över att ha konstruerat eftersom det kan slipa eggar som har tre olika dimensioner och IcePal slipar alla tre dimensionerna samtidigt.

Svårigheten att få vinterfiskare att förstå att IcePal verkligen fungerar och att IcePal verkligen ger perfekt vassa eggar på isborrar medför att jag funderar att lägga ned produktionen helt och hållet. Varför producera en ny serie och ha den liggande i åratal och bara sälja någon enstaka då och då?

Samtidigt hör jag att man i Värmland nu tar 500 kronor för slipning av en fast krona. Det gör mig tveksam att lägga ned IcePal som produkt. Den kommer att behövas i framtiden när alla gamla slipare lagt ned sin verksamhet.

Det gör mig intresserad av era reaktioner och funderingar om IcePal.
                      När jag läser tråden finns massor av hänvisningar hit och dit man kan skicka sina skär. Några säger sig slipa dem själv med diverse utrustning – men ingen verkar vara intresserad av att själv slipa sina skär? Hjälp mig förstå det här. Era svar ger mig förhoppningsvis ett bättre underlag om jag skall behålla IcePal som produkt i framtiden.

Thomas
                      Utan att egentligen veta hur mycket du har ansträngt dej för att göra reklam för din produkt får jag intrycket av att väldigt få känner till att den ens existerar och att marknadsföringen har varit ditt problem, har du försökt få större fiskebutiker att ta in den eller t.ex demonstrerat den på pimpeltävlingar som SM, NM etc? Oddsen att nån hittar din hemsida och köper den via den utan kraftig marknadsföring är ju inte direkt höga..
                      Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                      3 svar
                      285 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Niklar