Ursprungligen postat av KG?
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Slipning av isborr
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av pike14500 Visa inläggslipar mina själv i en cnc maskin .kanonbra.---
Jag har också tillgång till cnc maskin på jobbet.
Funderar på att slipa min borrkrona själv men är lite osäker på hur jag ska gå tillväga.
Hur gör du?
Det skulle vara intressant att få ta del av dina efarenheter av isborr slipning.Senast ändrad av kotten1; 2008-03-16, 21:31.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Roxen Visa inläggVid senaste pimpelturen nosade jag på en sten med isborret.
Är det någon som kan bidra med en bra beskrivning på hur man ska slipa skäret?
Visst, det kostar ej så mycket att lämna in men det tar ju ett par dagar upp till en vecka innan man får tillbaka det, sen är det ju alltid trevligt att fixa det själv!
Det är ett Rantanen-borr.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG? Visa inläggJag har en 200, den använder jag om det finns anledning...Finns såna att köpa om man är intresserad..
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Icepal
Tja!
Har nu ett icepal som jag slipar ett av mina borr med.
Det borr jag slipat var inte slött däremot så har jag lämnat in det för slipning på en butik och resultatet blev ojämna eggar som inte är så lätta att underhålla.
Därför har jag haft ett digert arbete med att bryna/slipa till eggarna med icepal´s diamantbryne så att vinklarna stämmer över hela skäret.
Det här har tagit ett par timmar men resultatet är mycket bra och att skärpa upp skäret framöver kommer att vara en enkel sak.
Icepal levereras med en lättfattlig beskrivning, den är "enkel" (men jobbig om man ska slipa mycket) att använda och jag är faktiskt mycket nöjd.
Brynet är fint och tar väldigt lite i taget, eggen blir i det närmaste perfekt.
Det är en relativt enkel konstruktion med en fyrkantsprofil 20x20mm med en öggleförsedd skruv i bakre änden. Öglans placering är ställbar för att vinkeln ska kunna passa flera skär. Samma fixtur till olika borr alltså
Att det har varit svårt att sälja verktyget kan man nog endast förklara med att priset upplevs som högt, 500:-, och att det kan vara mycket att lägga upp på något som kanske inte fungerar.
Men som sagt det går att slipa borr med icepal!
Det är kanon att alltid kunna ha ett skarpt borr när isen är tjock
Nu håller jag bara tummarna för att kylan kommer tillbaka så att isarna bär ett tag till.
Skitfiske på er
/Roxen
Kommentera
-
Erfarenheter av slipning
Är det någon av er som har provat att slipa själv med hjälp av icepal eller något liknande verktyg?
Jag har som sagt tidigare bra erfarenheter av denna fixtur, kostnaden tjänar man in ganska snart och sedan kan man ju underhålla skärpan enkelt efter/före varje tur och alltid ha ett vasst borr.
/Roxen
Kommentera
-
Otroligt bra slipningar, blir vassare än nyköpa skär.Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
jag slipar mina borrar själv med mycket gott resultat, har både rantanen och moraspiral. jobbar som slöjdlärare så jag har bra sliputrustning. lösa skär slipar jag med vattenslipsten, rantanen med en liten bandputs.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av shakazolo10 Visa inlägghttp://www.sliperiet.se/slipning_av_isborrar.htm
Bästa sliparen för lite peng, jag var envis som du och vill göra det själv istället för att lämna och vänta några dagar tills det kommer hem, det kostade mer och det tog mer tid det är bäst att göra rätt från bårjan.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sikt1, 2024-03-09, 10:41
|
3 svar
305 visningar
1 gilla