Slipning av isborr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipning av isborr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av janke
    En borrkrona slipas vanligen i en verkstadsslipmaskin,en sådan som används till att slipa fräsar och dyl. med. Du kan ju alltid höra diig om efter något företag i den branchen,dem kan säkert hjälpa dig...Vad du en gör slipa inte själv.....

Ca karlsson på karlbergsvägen i sthlm säljer utbyteskronor du lämnar in din slöa krona å får en beg slipad krona förra året tog han 90 spänn . å då är det ingen väntetid . Ring bara så att han har nån hemma .

Kommentera

slipar mina själv i en cnc maskin .kanonbra.---

Kommentera

Ursprungligen postat av EdgePal
        Hej, jag heter Thomas och det är jag som konstruerat IcePal som slipar isborrar. Min hemsida är: www.edgepal.com

De kupade skären för isborrar är världens svåraste egg att slipa eftersom det har tre dimensioner, slipvinkeln är glidande, skäret är böjt och skäret är skruvat. Jämför med en kniv som bara har 1 dimension - många har svårt att få kniven vass. Att för hand få till tre dimensioner än omöjligt – men man kan ha tur ibland – dock – i längden går det inte.

IcePal är enkel att använda och slipar alla de tre dimensionerna samtidigt. Små skador på eggarna slipar man till enkelt och underhållsslipning av isborren går snabbt. (Stora skador kan naturligtvis slipas de också men det tar en ”orimlig tid” att utföra det).

Tänk på IcePal som på ett bryne för en kniv. IcePal ser till att din isborr alltid är supervass och att slipvinkeln är perfekt.

Det bryne som medföljer är ett specialbryne just för isborrar. Det är ett dubbelsidigt diamantbryne som är platt på ena sidan och svagt konvext på andra sidan. Den konvexa sidan användas för det böjda skäret. Eftersom det böjda skäret är konkavt måste brynet vara konvext för att kunna slipa eggen. Ett rakt bryne når alltså inte ens ned till eggen utan slipar bara på kanerna av brynet.

IcePal är tillverkad i rostfritt stål i alla delar och rostar alltså inte. Även styrpinne och skruvar är rostfria. Brynet har aluminiumkropp och rostar inte det heller. Dock skall inte brynet förvaras fuktigt då metallbasen på diamantbrynet kan angripas av rost om man har otur.

IcePal är ett nytt slipverktyg på marknaden och är, än så länge, ganska okänt i fiskekretsar.
        Om ni väljer ut någon på fiskesnack.nu som vill testa IcePal och sedan skriva om sin test på fiskesnack.nu så tillhandahåller vi gärna en IcePal till denna test.

Utöver ovanstående så svarar jag gärna på frågor om slipning av eggverktyg av alla de slag, från rakblad upp till machetes. Liar undanbedes vänligt men bestämt.

Thomas

Trevligt att tråden lever än.
        Edgepal kan ju mycket väl vara svaret på frågan jag startade tråden med, nämligen hur ska man göra för att skärpa upp et slött skär. Svar som att det går int' har jag lite svårt för då det mesta faktiskt går att lösa.
        Priset på Edgepal kanske avskräcker, (läge för rabatt till FS-medlemmar?) frågan är hur lång hållbarhet brynet har.
        Bara tanken på att slippa avbryta en fisketur när man satt borret i en sten i första hålet är ju värt en slant.

Hade vi haft is i östgötatrakten så hade jag gladeligen provat och kommit med ev, positiva och negativa kommentarer om produkten men vem vet, kylan kanske kommer snart!

Kommentera

Ursprungligen postat av janke
          En borrkrona slipas vanligen i en verkstadsslipmaskin,en sådan som används till att slipa fräsar och dyl. med. Du kan ju alltid höra diig om efter något företag i den branchen,dem kan säkert hjälpa dig...Vad du en gör slipa inte själv.....
          Verkstadssliperiet på Volvo Powertrain Skövde fixade inte detta iaf, så mkt vet jag. Lev väl ett antal 100tusen Volvomotorer varje år så verktyg slipar som för fulla muggar.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av pike14500
            slipar mina själv i en cnc maskin .kanonbra.---
            Vad är det för typ av maskin? Måste ha ngt form av specialfixtur för att komma "åt" på rätt ställen o.s.v? Berätta gärna lite mera om det inte är någon affärshemlighet.

MVH Markus
            sigpic

Kommentera

Roxen!

Synd att du inte hade is där du bor. Du var ju den enda som anmält intresse för att testa IcePal…

Nåväl, blyga pojkar får aldrig kyssa vackra flickor sägs det och det kanske gäller även isborrar – men vem f..n vill kyssa en isborr?

Jag har vid några tillfällen mött isfiskare som säger att ”isborrar är omöjliga att slipa själv, man måste lämna bort dom till experter”. De ville varken lyssna eller titta på när jag slipade isborrar eftersom de redan hade bestämt sig för att det inte går att slipa dom själv.
              En för mig lite märklig attityd. Utvecklingen går framåt och det gäller att uppdatera sig hela tiden, det är i alla fall min uppfattning.

IcePal slipar alla isborrar, oavsett fabrikat, oavsett storlek, oavsett raka eller böjda skär, oavsett storlek på skären, oavsett lösa eller fasta skär. Det blir exakt så vasst som en isborr skall vara. Det är enkelt, det går snabbt att skärpa upp dom - och man kan göra det ute på isen.

Om IcePal är svaret på din fråga? Tja, vad mer kan du begära? Oavsett vilken isborr du än har så kan du slipa den med IcePal - samt, det är mycket enkelt att göra det. Även ute på isen under fisketuren. Kan det bli bättre?

IcePal kostar 500 kronor och det ingår bland annat 2 st diamantbrynen (av högsta kvalitet), ett rakt för raka skär och ett konvext för böjda skär. Diamantbrynen slits nästan inte, de håller därför mycket länge och de håller sig plana hela sin livslängd. Man får alltså mycket för pengarna.

Tack för ditt intresse Roxen.

Hälsningar

Thomas
              Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Köp nya skär. Inte så farligt dyrt.
                Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Jag har ju pm:at att jag ville testa den i vinter men jag fick alldrig nått svar? Nu är ju isen borta även här uppe i umeå, annars hadde jag och polarna gärna testat den i vinter.
                  Ursprungligen postat av EdgePal Visa inlägg
                  Roxen!

Synd att du inte hade is där du bor. Du var ju den enda som anmält intresse för att testa IcePal…

Nåväl, blyga pojkar får aldrig kyssa vackra flickor sägs det och det kanske gäller även isborrar – men vem f..n vill kyssa en isborr?

Jag har vid några tillfällen mött isfiskare som säger att ”isborrar är omöjliga att slipa själv, man måste lämna bort dom till experter”. De ville varken lyssna eller titta på när jag slipade isborrar eftersom de redan hade bestämt sig för att det inte går att slipa dom själv.
                  En för mig lite märklig attityd. Utvecklingen går framåt och det gäller att uppdatera sig hela tiden, det är i alla fall min uppfattning.

IcePal slipar alla isborrar, oavsett fabrikat, oavsett storlek, oavsett raka eller böjda skär, oavsett storlek på skären, oavsett lösa eller fasta skär. Det blir exakt så vasst som en isborr skall vara. Det är enkelt, det går snabbt att skärpa upp dom - och man kan göra det ute på isen.

Om IcePal är svaret på din fråga? Tja, vad mer kan du begära? Oavsett vilken isborr du än har så kan du slipa den med IcePal - samt, det är mycket enkelt att göra det. Även ute på isen under fisketuren. Kan det bli bättre?

IcePal kostar 500 kronor och det ingår bland annat 2 st diamantbrynen (av högsta kvalitet), ett rakt för raka skär och ett konvext för böjda skär. Diamantbrynen slits nästan inte, de håller därför mycket länge och de håller sig plana hela sin livslängd. Man får alltså mycket för pengarna.

Tack för ditt intresse Roxen.

Hälsningar

Thomas
                  Hjonsson

Kommentera

Hej HJ
                    Jag har kanske missat någonting - men jag har inte sett något pm eller fått något email från dig angående test av IcePal. Beklagar detta.

Thomas
                    Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Nåväl inte mycket att göra åt saken nu, kanske tll nästa vinter.
                      Ursprungligen postat av EdgePal Visa inlägg
                      Hej HJ
                      Jag har kanske missat någonting - men jag har inte sett något pm eller fått något email från dig angående test av IcePal. Beklagar detta.

Thomas
                      Hjonsson

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                      9 svar
                      222 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...