Slipning av isborr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipning av isborr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Roxen (gäst)
    i garaget så...Tipset med kniven ger ju en vink om att vinkeln på skärets utsida är det viktiga, är det där det är kritiskt?
    Tacksam för alla tips, säkert fler som har nytta av detta.....
    Min åsikt är att det är vinkeln på insidan som är kritisk, slipa aldrig på utsidan.
    Sen beror det på vad man menar med slipa, är det stora jack i skäret bör det lämnas in. Behöver eggen bara brynas upp går det utmärkt med ett platt diamantbryne från Classe eller Biltema. Slipa bara på insidan och var noga med att behålla vinkeln. Ta sedan bort ev råegg som bildas på utsidan.
    Jag har en Moraspiral som jag skärper upp regelbundet och det funkar hur bra som helst.
    kalleh

Kommentera

Ursprungligen postat av Roxen
      Vid senaste pimpelturen nosade jag på en sten med isborret.
      Är det någon som kan bidra med en bra beskrivning på hur man ska slipa skäret?
      Visst, det kostar ej så mycket att lämna in men det tar ju ett par dagar upp till en vecka innan man får tillbaka det, sen är det ju alltid trevligt att fixa det själv!
      Det är ett Rantanen-borr.
      Det är, som det skrivs i inläggen ovan, jäkligt svårt att slipa själv.. Det finns en gubbe i Finspång som är en riktig klippa på att slipa borr, kostar inte alls mkt heller.. Är du intresserad kan jag se om jag kan få fram telefonnummret till honom.
      [FONT=Courier New]Är det inte restskatt så är det förstoppning.. Riktigt glad får man aldrig va..[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Negus negesti
        Det är, som det skrivs i inläggen ovan, jäkligt svårt att slipa själv.. Det finns en gubbe i Finspång som är en riktig klippa på att slipa borr, kostar inte alls mkt heller.. Är du intresserad kan jag se om jag kan få fram telefonnummret till honom.
        Det finns nog flera i Finspång, har en på mitt jobb som aldrig har misslyckats åt mig.
        Vet att Leffes cykel&motor Finspång ordnar slipning.

Kommentera

mm, de flesta förespråkar att inte slipa själv men det är just det som frågan gäller, alltså hur slipningen ska gå till inte om...
          Har fått för mig att jag skall fixa detta.
          Har som alla andra naturligtvis hört att/har vetskap om att det är svårt men ser än inte det som ett hinder.Det finns även affärer i min stad som ombesörjer slipning.
          Frågan kvarstår: finns det någon som har tips om borrslipning?

/Roxen

Kommentera

Visst, det kostar ej så mycket att lämna in men det tar ju ett par dagar upp till en vecka innan man får tillbaka det, sen är det ju alltid trevligt att fixa det själv!
            Säger bara en sak. Slipar du det själv kan du kasta det sedan om du inte har GRYM erfarenhet, det är inte direkt som att slipa en kniv eller liknande. Detta är tydligen skitsvårt.

Det finns inte många i Sverige som slipar dessa. Finns tydligen inte en käft i hela sthlm (vilket tyder på den grymma intelligens som råder där )

Diverse verktygssliperier på stora företag (som uppenbarligen har en stor flora av olika verktyg som erfarenhet) har inte klarat det.

Finns en kille som bor i närhten av Tibro som gör detta. Och han gör det riktigt bra, dem blir precis som nya, om inte ännu lite vassare (Är ju iofs säkert bara inbillning att dem blir vassar eftersom man den sista tiden borrat med ett "slött" borr.)

Ni som säger att det inte fungerar att slipa har inte en aning om vad ni snackar om.

Ett STORT plus är också att man kan "beställa" vinkel på borret. D.v.s man kan anpassa det efter sin egna borrstil. Man kan ta ett toppenbrant 200mm om man har ordentligt med muskler och vill snabbt igenom isen. Eller minska vinkeln lite för att det inte skall bli så tungt.
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av këff
              offtopic men men..
              att äga en rantanen verkar smidigt... tacka vet jag mora 200 mm 150kr och då har jag nya skär. kan även ta med mig två extra uppsättningar för dom väger inte så mycket=)
              keff; inget snack Rantanen är det bästa borret på marknaden...
              sigpic

Kommentera

kan tänka mig att det behövs sån grym borr för isar som aldrig blir tjockare än 3dm=)
                Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av këff
                  kan tänka mig att det behövs sån grym borr för isar som aldrig blir tjockare än 3dm=)
                  Personligen är endast det bästa gott Tur att inte alla tycker lika. Nog om detta innan det klagas över en förstörd tråd
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Roxen (gäst)
                    mm, de flesta förespråkar att inte slipa själv men det är just det som frågan gäller, alltså hur slipningen ska gå till inte om...
                    Har fått för mig att jag skall fixa detta.
                    Har som alla andra naturligtvis hört att/har vetskap om att det är svårt men ser än inte det som ett hinder.Det finns även affärer i min stad som ombesörjer slipning.
                    Frågan kvarstår: finns det någon som har tips om borrslipning?

/Roxen
                    Det är inte en vinkel som är viktig. Det är alla vinklarna. Bägge skären ska ha samma längd och vinkel mot isen. Ditt ena skär kanske fick sig en snyting och behöver riktas innan slipningen. Det kan du kolla genom att ta bort graderna med en morakniv som nån redan har föreslagit. Tar borren hyfsat jämnt då kan du slipa på översidan. Se till att du slipar lika mycket på bägge översidorna. Det räcker med nån tiondels millimeter för mycket på ena översidan så tar inte borren som den ska. Använder du maskin så kör försiktigt.
                    På undersidorna gradar du bara av det med en kniv eller en roterande stålborste.

Lycka till ,,, hälsar vi från sportredaktionen.
                    !!!!!

Kommentera

Så här gör ja när ja vill byta min borrkrona på min rantanen.

Ca karlsson sportfiske på karlbergsv i stockholm tel 08-300349 genom att lämna in din krona så får du en beg nyslipad . Ja byte min rantanen i januari kostnad 90 kr . så 90 kr plus frakt blir det då om du inte har nåt ärende upp hit , sportfiskemässan ex . Skicka i väg den till nordmark kostar nog minst 200 kr också ett alternativ. lycka till.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                      9 svar
                      217 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...