mängd flätlina på multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mängd flätlina på multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det där kommer jag att höra på många gånger.

Kommentera

Nu har det blivit OT, men det gör väl inget Ang c-bromsvikter så är det intressant att byta och fixa och trixa.Jag har en Super 4600 C7 HPD som jag först hade de gamla plastvikterna i (2st). Den ville inte snurra på som jag ville, testade med vita, blå, och svarta både en och två stycken. Den ville inte få riktig snurr förren jag satte i rocket 2 stiftsbrickan med tillhörande fibervikter, och vips blev den en mycket trevlig rulle som kastar säkert och långt.
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Hmmm kan ju bero på whiskey ångor som löser upp plastvikterna
        En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Nejdå, jag fiskade utan dig då

Kommentera

..annars är ju praktiskt med att man får trassel..kapa lina...trassel..kapa lina...sedan inte trassel = rätt linnivå...automatisk kastbroms kallas väl detta??!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
              ..annars är ju praktiskt med att man får trassel..kapa lina...trassel..kapa lina...sedan inte trassel = rätt linnivå...automatisk kastbroms kallas väl detta??!
              Vaddå?! Menar du att vi ska göra det enkelt för oss - och få tid över att... äh....mmm...alltså...fiska???? Nä jag sitter nog hellre hemma och fipplar med lite c-bromsvikter

Kommentera

Hehe, nu blev jag fan förvirrad... (fast först: tack för berömmet )
                Blev lite festlig här, du citerar mig när jag tolkar Jörgens inlägg - sånt kan bli lite spännande...

Skulle inte du argumentera för mindre lina/lättare spole/högre begynnelserotation...?
                Helt korrekt iakttagelse förövrigt - med en tyngre spole reduceras linspridarens inverkan, samma sak med tunga drag skulle jag tro. Min gissning är att linspridarens bromsverkan är ganska konstant - så den relativa påverkan minskar ju högre spolmassa/betesvikt. En lättad/lagrad linspridare ger då, ganska naturligt, störst vinst vid lätta beten och lätta spolar.
                Linspridaren bör ju även den ha en viss tröghet, och denna tröghet kommer bromsa vid varje vändning - däremot kanske detta är försumbart i jämförelse med den bromsverkan som utövas av övriga ingående delar?
                Likaså borde en lättare spole accelerera snabbare och därmed bromsas hårdare av C-bromsen, detta borde då förvärras av lite lina på spolen då samma linlängd kräver fler varv, dvs ännu högre acceleration i början av kastet.

Min förvirring kvarstår är jag rädd, dvs om du argumenterar för att ha mycket eller lite lina på spolen
                Slutsatsen borde dock bli att med tunga beten spelar det mindre roll än med lätta beten, överens...?

Anledningen till att jag ifrågasatte relevansen är mest det att det inte framgick hur stor linmängd som ansågs vara för mycket. Var rullen maxad upp till kanten, eller låg man på "normen"? En överfull spole kanske inte ska tillmätas så stor betydelse, men en korrekt fylld spole kan självklart göras det. Då blir förstås också följdfrågan, skiljer sig "normen" åt för en UT-rulle kontra en vanlig dödlig?
                Sen så har man med en UT-rulle har du reducerat de "direkt ingående komponenternas" inverkan, och då kan man börja märka påverkan från delar som du i en otrimmad rulle aldrig skulle observera.
                Har nån problem med sin UT-rulle tittar man oftast på andra faktorer än om nån har samma problem med en otrimmad rulle. I en otrimmad rulle kanske det inte är lika relevant om man har olagrat eller dubbellagrat mellandrev - det finns så mycket annat som har större påverkan. Däremot är ju bägge i grunden samma rulle, så självklart finns där en väldig massa gemensamma faktorer (typ vindförhållanden, betets aerodynamik etc.).
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                  Nu har det blivit OT, men det gör väl inget Ang c-bromsvikter så är det intressant att byta och fixa och trixa.Jag har en Super 4600 C7 HPD som jag först hade de gamla plastvikterna i (2st). Den ville inte snurra på som jag ville, testade med vita, blå, och svarta både en och två stycken. Den ville inte få riktig snurr förren jag satte i rocket 2 stiftsbrickan med tillhörande fibervikter, och vips blev den en mycket trevlig rulle som kastar säkert och långt.
                  Hmm, nu skramlade det till bak i skallen - känner igen det där med fibervikterna från nåt amerikanskt forum, om jag nu bara kunde minnas vilket...
                  Förresten, HPD...? - Är det nåt eget påhitt?
                  Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                  En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Innan jag tröttar ut er med mitt svar på Mookis förra svar...fibervikter. Det är inte samma som vävbakelit? Var finns info om dessa? Jag är verkligen helt rudis på detta och är likt Moki inte insat i det där med HPD. (TS tystnad ger väl oss andra fritt spelrum nu eller ???!!! djungelns lag liksom...)

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
                      Hmm, nu skramlade det till bak i skallen - känner igen det där med fibervikterna från nåt amerikanskt forum, om jag nu bara kunde minnas vilket...
                      Förresten, HPD...? - Är det nåt eget påhitt?
                      HopPlockadeDelar.
                      Och när vi ändå är i farten med bromssnacket. Så kan man påverka det med oljan i lagrena också. Red Label = lite trögare. Yellow Label = lite lättare- Tournament Formula = snurrar som f-n

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 805 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04