mängd flätlina på multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mängd flätlina på multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
    Innan jag tröttar ut er med mitt svar på Mookis förra svar...fibervikter. Det är inte samma som vävbakelit? Var finns info om dessa? Jag är verkligen helt rudis på detta och är likt Moki inte insat i det där med HPD. (TS tystnad ger väl oss andra fritt spelrum nu eller ???!!! djungelns lag liksom...)
    Jo, fiber och vävbakelit är samma i min värld
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
      HopPlockadeDelar.
      Och när vi ändå är i farten med bromssnacket. Så kan man påverka det med oljan i lagrena också. Red Label = lite trögare. Yellow Label = lite lättare- Tournament Formula = snurrar som f-n
      Å det funkar! jag borde väl inte erkänna detta men jag kunde inte låta bli att hälla i red label i mina keramhybrider istf yellow label. O precis som du säger så blev den lite trögare. Nästa steg blir att återställa lagren och lägga på "rätt" mängd lina - vad säger ni hur många meter, exakt ska det vara ?

Kommentera

Har faktiskt en kalkylator till det, men du måste veta exakt flätlinans relativa "tjockleksindex" (nylon K=1, flät K=1.2-1.4 ca)
        (och nej, jag skämtar faktiskt inte... )
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ang linmängd och diameter igen. Diametern på spolen på en 4500 är ca 39mm och bredden är ca 21mm. På en 2500 är diametern ca 30mm och bredden ca 25mm. 2500 är säkrare att kasta med i original än 4500 enl mig. Vad beror detta på?
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
            Hehe, nu blev jag fan förvirrad... (fast först: tack för berömmet )
            Ingen Orskak Mooki, äras bör den som äras ska heter det väl...

Din uttolkning av jörgens ord gjorde mig övertygad om att du också stod på den mörka sidan

Skulle inte du argumentera för mindre lina/lättare spole/högre begynnelserotation...?
            Måste jag välja något jag argumenterar för (nu när vi hamnat så här OT) så är det att man med kunskap om vad som är viktiga parametrar och deras inbördes "viktighetsordning" kan göra hyfsat kloka val för att uppnå den mest optimala rullen för det syfte den är satt att fylla. (Eftersom TS inte ger oss den infon så tycker jag det inte finns anledning att stänga några dörrar)

Sen kanske jag måste erkänna att jag argumenterar för att Grävlingen och jörgen ska tänka ett varv till på om deras argumentation är vattentät.

Kort sagt: Jag vill helt enkelt ha alla korten på bordet - är det för mycket begärt?

Jag påstår inte att min argumentation är gluggfri men från min horisont:
            - missar Grävlingen att rotationen ökar bromskraften - och följdaktligen att detta ger utrymme för laboration med vikter och oljor.
            - missar jörgen att räkna med spolgeometrin, (mek-) och c-broms som tyngre faktorer än linspridaren. Hans erkännande att han kör med 2 vikter oavsett ger ju "hårresande" konsekvenser. 5000-spolen blir ju betydligt hårdare bromsad än 6000-rullens (för stift och c-bromsbanans diameter är de samma mellan 5- och 6000-rullar eller?)

jag fortsätter att mata på med UT citat:

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
            ...Diameterarna på spolen med lina (R och r) skall däremot multipliceras med sig själv fyra gånger!!!

Det förklarar varför en toknervös rulle blir lugn, snäll och lätthanterad efter man bara rivit av 10 - 15 meter lina.
            Det förklarar även varför en bredare spole med lite mindre lina kan kasta bättre än en smalare som har exakt samma mängd lina.
            (samma tråd som tidigare http://www.fiskesnack.com/forum/show...verrun-p%C3%A5)

Nu går jag hårt åt Grävlingen och Jörgen, men jag hoppas att de ursäktar - jag har väl lagt upp för några bredsidor till dem iaf??

Om linspridarens inverkan skriver du
            ...däremot kanske detta är försumbart i jämförelse med den bromsverkan som utövas av övriga ingående delar?
            Min övertygelse är att så är fallet. Men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att jörgen borde shoppa loss på lite lättade linspridare för att se vad som händer - bara för att det är kul att veta.

Slutsatsen borde dock bli att med tunga beten spelar det mindre roll än med lätta beten, överens...?
            Det enda jag tycker vi verkar vara oense om är att vi verkar ha olika förväntningar på om ett syfte med en argumentation krävs eller ej

Kommentera

Hmm, det här var lite märkligt.

Formeln här skiljer sig från UT:s såtillvida att radierna endast kvadreras...
              I = ½m(R²+r²)
              Iofs blir inverkan fortfarande stor, men betydligt mindre än om exponenten är 4.

För att se hur detta påverkar i realiteten borde man behöva räkna på själva kraftbehovet också, och då kommer man behöva ta hänsyn till att varvtalet mellan rullarna kommer skilja sig åt.
              Kan tänka mig att detta är linjärt men är inte helt säker... Känns som att det borde vara något i stil med: F=IxR (där R = varvtal), idéer...?
              Det bör finnas en gräns där vinsten av mindre lina är mindre än förlusten pga det ökade accelerationsbehovet - och denna gräns bör skilja sig åt för en normal / lättad spole just pga spolgeometrin.
              Detta borde vara den magiska gräns man vill åt, tyvärr förändras spolens geometri under kastet - fast man kan ju alltid välja att kasta väldigt kort för att minska geometri-förändringen

Eftersom UT (ofrivilligt?) figurerar flitigt tänkte jag koppla lite. Han säljer ju lättade linspridare, så inverkan borde inte vara försumbar...
              Dock gissar jag att det är bortkastat på en otrimmad rulle, krävs en trimmad för att få någon vinst - enligt min tidigare teori om att saker som inte ger märkbar påverkan i en normal rulle blir högst märkbara i en trimmad.

Du missförstår mig, har aldrig påstått att det behövs en anledning för att argumentera lite
              Det brukar bara vara nyttigt att behöva tänka igenom och motivera sina resonemang.

@Wreckbender:
              Faktum är att det du skriver verkar stämma ganska bra (just med otrimmade rullar).
              Eftersom 25:an har en mindre spoldiameter blir tröghetsmomentet lägre, om denna parameter är bland de viktigare för en otrimmad rulle blir dess påverkan större än linspridarens inverkan.
              Lättar man spolarna, byter lager etc. reduceras spolens tröghetsmoments-inverkan och linspridaren får ökad betydelse, och då borde man kunna komma till en gräns där de är likvärdiga (eller rentav att 45:an vinner lite).
              Låter det svamligt eller rimligt...
              Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
              En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

MYCKET intressant läsning!
                Min hjärna snurrar också i tankar om diameter, linmängd, kastlängd, stabilitet...

Det känns ju som att det finns "brytpunkter" i faktorernas inverkan som man inte kan komma fram till på annat sätt än att prova i praktiken.

Jag skulle bli mycket besviken om inte UT kom in i debatten och (återigen) beskriver hur han ser på sambanden mellan alla faktorer som påverkar hur våra rullar beter sig.
                Mycket som skrivits här berör ju rullar med "blå spolar"..

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                  ...Det känns ju som att det finns "brytpunkter" i faktorernas inverkan som man inte kan komma fram till på annat sätt än att prova i praktiken.

Jag skulle bli mycket besviken om inte UT kom in i debatten och (återigen) beskriver hur han ser på sambanden mellan alla faktorer som påverkar hur våra rullar beter sig.
                  Angående prova i praktiken så måste jag ta en ny vända med det - det är länge sen nu och minnet är suddigt Sen ska man bara hitta tiden med småbarn...

Du är besviken...själv sitter jag och är lite småförbannad på TS som har lagt denna kapade tråd i ett forum som inte modereras av UT - jamenar lite föruseende måste man vara, "alla" vill ju grotta ner sig i ambaoptimering

Kommentera

Hmm, det här var lite märkligt.

Formeln här skiljer sig från UT:s såtillvida att radierna endast kvadreras...
                    jag har ingen som helst input att ge här annat jag gillar UTs formel bättre för den börjar med den färdiga tolkningen i klartext så jag kan sluta läsa när krummelurerna kommer
                    Var är Grävlingen? Han gillar sånt här har jag för mig...

Det bör finnas en gräns där vinsten av mindre lina är mindre än förlusten pga det ökade accelerationsbehovet - och denna gräns bör skilja sig åt för en normal / lättad spole just pga spolgeometrin.
                    Detta borde vara den magiska gräns man vill åt....
                    Bra skrivet!
                    Eftersom jag är helt oförmögen att bara "dra igen" måste jag tillägga att denna gräns ,åtimnstone i någon mån, bör kunna bändas mha justering av mek-, c- och mag-broms (färre/lättare/andra vikter).

...tyvärr förändras spolens geometri under kastet - fast man kan ju alltid välja att kasta väldigt kort för att minska geometri-förändringen
                    Bra tips där! korta kast is the s**t! Men det jag saknar i UTs sortiment är en 12000 rulle - en 6000 med dubbel spolbredd för den där riktiga hushållsrullegeometrin

...UT...säljer ju lättade linspridare, så inverkan borde inte vara försumbar...
                    Han är afärsman, den rackarn - klart han säljer

Det jag lyckats ta in och tror mig ha fattat av det UT sagt "lite här och där" är: Har man koll på att man gjort allt man kan åt spole, lager och olja (mellanhjulet "ger" han oss ändå i kitten) har rätt linmängd och ett riktigt bra spö, kastar lätta (10-30g) och långflygande drag men inte kan få nog - då är det dags att fundera på en lättad linspridare.

Det finns inga garantier för att jag inte övertolkar faktumet att UT säljer knivbultar i "lösvikt" men här kommer: Detta innebär, "generellt sett", att knivbultens friktionssänkande egenskaper är en viktigare faktor än linspridarvikten. (den den lättade linspridaren kommer som "accessoar" till knivbulten)

Mooki, jag sväljer din teori om att linspridarens relativa viktighet ökar med en trimmad rulle rakt av (och mäktar med att inte att inte kommentera!!!).

Mooki (och alla ni andra förståss) en fråga om "linspridarpaketet" (från kuggen som sitter på spolen och ökar spolvikt, till lager/plastbussningar, knivbult,evighetsskruv etc)

- Kan man lägga någon del av "lindpridarpaketets" bromsverkan på plussidan av rullens totala kastegenskaper? Min bild är att den positiva delen inte kan vara försumlig.

jag kan komma på 2 negativa grejer sådär rätt uppochner:
                    1. pulsverkan vid vändning - negativare ju längre du kastar och ju lättare drag du har
                    2. Ökar hela högfartssystemets "ovilja" att starta, om än marginellt

För att försöka belysa det tänkta positiva:
                    Med en perfekt avstämd rulle som kastar som en dröm :
                    1. ta isär och plocka av linspridaren skruva ihop.
                    2. kasta igen.

Kommer man kasta 10, 20, 30 meter längre? tömma spolen?

Min gissning är att man kommer att få ett monsterskatbo.

Min (sannolikt stulna) tanke är alltså att linspridaren tjänar en "spolkontrollerande" funktion - och att den i mitt exempel kan jämföras med den mekaniska bromsen (linspridarens bromsverkan är väl att betrakta som varvtalsoberoende?)

Man kan ju leka med tanken att man justerar mek-, c- eller mag-broms för att kompensera för den bortopererade spridarn och därmed komma längre för att pulserna från spridarvändningen försvunnit - men den dsikutionen är, milt uttryckt, akademisk....

Kommentera

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
                      Angående prova i praktiken så måste jag ta en ny vända med det - det är länge sen nu och minnet är suddigt Sen ska man bara hitta tiden med småbarn...

Du är besviken...själv sitter jag och är lite småförbannad på TS som har lagt denna kapade tråd i ett forum som inte modereras av UT - jamenar lite föruseende måste man vara, "alla" vill ju grotta ner sig i ambaoptimering
                      Jag måste uttryckt mig lite otydligt.
                      Jag är inte besviken (på någonting som har med det här ämnet att göra), jag menar och borde uttryckt att jag skulle bli mycket glad om UT delgav sina kunskaper och ideer i ämnet som diskuterats här...som han gjort vid flera tidigare tillfällen.
                      UT är mycket kompetent och han har ett mycket pedagogiskt sätt att förklara hur saker och ting hänger ihop.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 306 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13