Ursprungligen postat av KeBa
Visa inlägg
Jag är, precis som du, mycket nyfiken på vad UT har att säga också. (Jag har ju hävt ur mig en del som jag kan komma att tvingas stå till svars för)
Och, för tydlighetens skull: naturligtvis är jag inte ett dugg upprörd/förbannad över att TS ställt en fråga - det är bara jag som misslyckades med att "vitsa till det".
Sen KeBa måste du hålla oss underrättad hur det går med din UT-rulle framöver - spännande att se varthän det barkar. Har du rivit av någon lina än? (Jag har också en ny UT-rulle som jag "brottas" med men det kommer att bli tunt med fisket för mig framöver så jag kommer att tvingas vänta med att labba själv.)
En aspekt till i linspridarens funktion. Om man tittar på linan vid utkast så ser man hur den svänger fram och tillbaka i vida bågar mellan rullen och första ringen, har man en stor ring som första ring så minskar man friktionen där, har man en liten första ring så bromsar den linan väldigt mycket.
jag bjuder på den jörgen!
så ber jag att få förklara hur jag resonerade när jag valde att ställa frågan: Eftersom linspridarvändningar varit en viktig del i debatten så tänkte jag att vändningarna kanske påverkar "snurret" i olika grad beroende på om spolen accelererar, håller god fart eller är på väg att tappa densamma... Som sagt, jag kan inget om fysik och mekanik men jag tyckte det lät som en hyfsat rimlig fråga under "omständigheterna" 
Kommentera