Jörgen hann före
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
mängd flätlina på multirulle
Collapse
X
-
Är inte "rätt" svar till Emil - Testa!?
Precis som boman1979, jörgen o index är inne på så förefaller Emil ha lite lite lina på spolen. Men samtidigt är jag är beredd att köpa engqvists svar.
Förutsatt att Emil inte behöver de sista metrarna lina, vilket han inte andas något om, är då inte "rätt" svar -Testa!?
Är jag helt fel ute när jag antar att han mycket väl kan nå samma resultat (kastlängd) som med sin tidigare (grövre) lina eftersom den minskade "svänghjulseffekten" kan komma att kräva mindre mekanisk- och/eller centrifugalbroms.
Får Emil inte önskat resultat efter test så är det bara att göra som boman1979 tipsar om
Kommentera
-
Risken för overrun bör öka ju mindre lina som ligger på rullen, detta beror på att spolen i kastögonblicket kommer bli tvungen att accelerera betydligt snabbare än om det varit mycket lina på spolen. Däremot så minskar tröghetsmomentet om man har mindre lina. Frågan är då, vad är viktigast acceleration eller tröghetsmoment vad gäller risken för overrun. Har inte en aning själv, UT borde dock kunna svaret!?
Tycker dock det ser ut som om du har lite för lite lina!Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inläggRisken för overrun bör öka ju mindre lina som ligger på rullen...Eftersom jag är ute på djupt vatten här...
... så kan jag inte låta bli att flexa lite med lånade muskler:
Från en aktuell tråd i ett grannforum (http://www.fiskesnack.com/forum/show...C3%A5gor/page2) klipper jag och klistrar för att det ska passa min argumentation:
Spow skriver: "...kankse kan bero på att jag har för mycket lina på spolen?..."
Pike1 svarar: "Dra av lite lina så ska du se att det blir bättre."
Spow: "...jo jag får testa att ta av lite lina..."
...
Pike1: "Största boven brukar vara för mycket lina"
....
Spow "Sådär, nu har jag varit ute och provat, rullen gick som en dröm! jerken flög längre än någonsin utan tendens till att linan skulle resa sig"
Så jag framhärdar: Emil ska testa själv eftersom han har ett gyllene tillfälle att se hur rullen beter sig med "för lite" lina - vem vet kanske blir han helnöjd.
Kommentera
-
Rent logiskt så blir det ju så att mer lina betyder mindre rotation och färre varv för linspridaren att gå, det används ju mer lina per varv spolen snurrar, Jag kastar längre med mer lina på spolen, gäller både en UT som jag själv satt trim på och mina o-trimmade AMB.
Men sådana saker beror ju mycket på fiskaren,kast-teknik linval och väder m.m.
Kommentera
-
Jörgen, förlåt, men det här börjar dra iväg lite OT...(jag påstår inte att jag är utan skuld)...men:
Ditt svar på Emils fråga om han har för lite lina på spolen är alltså att han ska köpa en bredare rulle - och alltid kasta beten som är tunga och välflygande nog att alltid dra ut, åtminstone, lika mycket lina som spolen matar ut - oavsett hur mycket som matas ut?
Kommentera
-
En liten OT fråga här kanske men Flätlinan på min haspel börjar bli lite kort (ser nylonlinan lite efter långa utkast), så jag undrar om det går bra att skarva med ny fräsh Flätlina som man har kvar med en dubbel uni knot eller o jag bör ta bort all Flätlina innan? Tänkte på hur det går genom spöringarna och det(inte för jag tror skarven kommer gå genom ringarna vid utkast dock)
Kommentera
-
"SKÄMS!" eller nåt i den stilen är väl svaret på den frågan?
Jag förutsätter att din rulle och spö tillhör dina käraste ägodelar och då ska man behandla den därefter...
Förutsatt att din ekonomi ("bättre" hälft?) tillåter det är det självklara svaret spola på ny fräsch lina.
Spekulerar jag så tror jag dina knutar kommer att "flärpa" och skava mot linan när du kastar om du kör budget varianten, vilket då kanske sliter hårt på de sista metrarna flätlina gissar jag...
De skarvknutar jag knöt som fattig gymnasist kunde hugga rätt duktigt i spöringarna vill jag minnas.. Fast, dagens visdomsord kommer, en fattig fiskare är alltid lyckligare än en strandsatt fiskare...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
Jörgen, förlåt, men det här börjar dra iväg lite OT...(jag påstår inte att jag är utan skuld)...men:
Ditt svar på Emils fråga om han har för lite lina på spolen är alltså att han ska köpa en bredare rulle - och alltid kasta beten som är tunga och välflygande nog att alltid dra ut, åtminstone, lika mycket lina som spolen matar ut - oavsett hur mycket som matas ut?
Det han säger är att han kastar längre med en 6500 än en 5500 trots 55:ans lägre spolmassa - troligen pga linspridaren behöver vända färre gånger och alltså bromsar mindre.
Applicerar man samma resonemang på en 5500 borde alltså en välfylld spole bromsas mindre av linspridaren än en mindre fylld spole, eftersom det ryms mer lina per spolvarv behöver inte linspridaren lika många vändningar.
Kort sagt att en välfylld spole kan öka på kastlängderna trots den ökade spolmassan eftersom den bromsverkan linspridaren utövar mer än väl kompenserar för spolens ökade tröghet.
Dock gäller hans erfarenheter beten 30-60g, kör man med 15g eller 150g kanske resultaten blir helt annorlunda, därför är det rimlig att anta att TS bör testa.
Även Grävlingens resonemang är helt sunt, att risken för skatbon rimligtvis ökar med för lite lina på spolen eftersom spolens acceleration är större.
Tråden du citerar handlar om för mycket lina på en UT-trimmad rulle, vilket kan tolkas som att man fyllt spolen mer än att man har 1.5-2mm kvar - men det framgår inte av tråden om så är fallet. Dock är det osannolikt att den här tråden handlar om en rulle med UT-trim, så rullarna bör skilja sig åt avsevärt.
Det blir alltså knepigt att dra slutsatser om relevansen för den här tråden
Trots detta är det bara att ut och testa, upplever du inga problem är det väl bara att fiska på - du kan ju alltid spola om rullen till hösten efter säsongen.Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
-
av FlexNu så har jag fått lite abborre på spöt och den här fina abborren på 800gr och 40cm.
Spöt kasstar...1 Foto-
2025-04-26, 19:05 -
-
Svar till Import och entusiastprylar!Tja ba, jag har fått lite skumma linbrott vid kast som inte varit så våldsamma, då detta gäller på en...1 Foto
-
2025-04-21, 09:58 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 805 visningar
0 gillar