mängd flätlina på multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mängd flätlina på multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• mängd flätlina på multirulle

Har spolat på ny lina på min rulle men det känns som jag har för lite på. Köpte 135m 0,19 strike wire men tänkte inte på att jag hade haft 0,32 på innan så nu är inte rullen full så att säga.
    Hur kommer det att bli när jag försöker fiska med den? bifogar en bild, mitt alternativ är väl att spola av och bottna med mer nylon...
    Bifogade filer

135m Flätlina bör nog vara tillräckligt. Minskar ju risken för skatbon om rullen inte är så full heller vad jag förstått.

Kommentera

Gå till din lokala handlare så hjälper han dig att anpassa linvalet. Gör dem inte det så byt handlare!!
      Mats Söderholm

0702300493 eller mats@umeafishing.se

umeafishing.se

PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g

Kommentera

Tycker det ser väldigt lite ut. Du kommer tappa i kastlängd iaf sen vet jag inte hur det påverkar overrun och dylikt.

Kommentera

för lite lina. spola av den igen på en spole eller annat och fyll upp med nylonlina under, gör en skarvknut och spola tillbaka den spunna linan... enkelt.

Kommentera

Ja, det ser ut att vara alldeles för lite. 1-2mm från spolkanten är lagom. Vill du veta hur mycket nylon du ska dra på så kör på den utanpå flätlinan tills spolen är full och vänd sedan på kalaset. Kom ihåg att dra på linan relativt hårt, annars finns risk att den skär ner och då kan det bli härliga trassel.

Kommentera

Ursprungligen postat av index Visa inlägg
              Ja, det ser ut att vara alldeles för lite. 1-2mm från spolkanten är lagom. Vill du veta hur mycket nylon du ska dra på så kör på den utanpå flätlinan tills spolen är full och vänd sedan på kalaset. Kom ihåg att dra på linan relativt hårt, annars finns risk att den skär ner och då kan det bli härliga trassel.
              Smart, tänkte inte på att jag kunde göra så. Mängden nylon jag har i botten var ju anpassad till min PP 0,32 lina vilket jag inte riktigt tänkte på. Tack för alla svar!

Kommentera

Jag brukade lägga på flätlinan först, sedan fylla på med nylon och efter det vända på det, numera bara bulk-spolar.

Kommentera

Det är lite av en myt att spolen ska vara full. Minskar man linlängden så minskar man också spolvikten. På haspel är det viktigt med fulla spolar men inte på multi!

Kommentera

Visst betyder det mer på en haspel en på multin men ju mindre lina du har på ju fler varv måste spolen snurra för att få ut linan och då blir det även fler vändningar på linspridaren och detta bromsar så visst har det betydelse, men för det ska man inte ha så mycket att det finns risk att den kläms mellan spolen och gaveln.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04