mängd flätlina på multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mängd flätlina på multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av smörjmedel i olika spolaxellagringar är ett kärt trätoämne där empiriska upplevelser slås mot varann. Och man kan skriva böcker om smörjmedel och hundratals är redan skrivna...

Jag anser (någon viskade RELIGION):
    Smörjmedlet blir avgörande först när det ordning på spolaxellagringen. Innan dess blir det just "empirism" med risk felaktiga slutsatser.

Kullager som bra spolaxellager skall ha plats för smörjmedel innanför plåtarna, ingen plats och det går trögt. Inga plåtar och smörjan stänker ut och försvinner (för att ersättas med vattenemulsion osv osv). Sen har vi allt annat om kullager som det även skrivits böcker om.
    I de vanliga 4000-6601 Amborna med spolaxellagren i spolen skall man inte ha tjockare olja än Rocket Fuel Yellow Label, för den tjockare oljan hindrar spolens acceleration och gör att lagren kanar på spolaxeln eller att spolaxeln roterar med i starten med lavinartat slitage som följd.

Glidlager i multirullar är antingen bussningar av sintrad oljebrons eller imregnerad plast, eller massiva mässningspuckar. De senare hittas i JBn. De massiva funkar rätt hyggligt tack vare att mässingen fungerar självsmörjande ihop med den rostfria axeln. Till dessa är vilken olja som helst bra bara den inte är för tjock.
    Sintrade oljebronsbussningar skall ha den olja de är optimerade för och impregnerade plastbussningar skall ha den olja de impregnerats med. Kastegenskaperna hos en välsmord rulle med bra oljebronslager, skiljer sig lite från en korrekt vässad med keramhybridlager, beteendet är lite annorlunda, men kastlängderna är inte mer än mätbart kortare. I praktiken inget att bry sig om.
    www.utreel.com

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
      För att få ett korrekt värde måste man nog integrera över hela spolprofilen.
      Frågan är hur man ska approximera en spol-ekvivalent där en ihålig cylinder beräkningsmässigt motsvarar den knepiga profilen hos en multi-spole?
      Borde gå att få fram en ganska god approximation tycker jag - men det var alldeles för länge sen man gick i skolan, så det överlåter jag med varma hand
      Med tanke på att den perifiera massan på spolen, dvs linans nivå, får avsevärt mycket större inverkan än om godset i spoles lagerhus är 0,7 eller 1,3 mm tjckt, så kan man unna sig att negligera spolens geometri och istället fokusera på periferins detaljer. Ju tunnare kant längst ut och ju tunnare trumma, desto bättre, ...ända tills gavlarna kollapsar eller trumman knölar ihop sig. Sen måste spolens ramverk hålla ihop så lagerlägena inte ändrar sig när spolen sätts under press eller att spolen deformeras på annat sätt.
      Senast ändrad av UT; 2011-05-19, 10:35.
      www.utreel.com

Kommentera

• Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
        Med tanke på att den perifiera massan på spolen, dvs linans nivå, får avsevärt mycket större inverkan är om ett lagerhus i spolen är 0,7 eller 1,3 mm tjckt, så kan man unna sig att negligera spolens geometri och istället fokusera på periferins detaljer. Ju tunnare kant längst ut och ju tunnare trumma, desto bättre, ...ända tills gavlarna kollapsar eller trumman knölar ihop sig. Sen måste spolens ramverk hålla ihop så lagerlägena inte ändrar sig när spolen sätts under press eller att spolen deformeras på annat sätt.
        Fy fy - inte blanda in verkligheten nu när det började så bra
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

• Oj vilken fart den här tråden fick
          Kan meddela att jag fyllde på med mer nylon i botten tills linan låg tre mm under spolkanten och den kastar fint!

Kommentera

• Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            271 299 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist