Val av smörjmedel i olika spolaxellagringar är ett kärt trätoämne där empiriska upplevelser slås mot varann. Och man kan skriva böcker om smörjmedel och hundratals är redan skrivna...
Jag anser (någon viskade RELIGION):
Smörjmedlet blir avgörande först när det ordning på spolaxellagringen. Innan dess blir det just "empirism" med risk felaktiga slutsatser.
Kullager som bra spolaxellager skall ha plats för smörjmedel innanför plåtarna, ingen plats och det går trögt. Inga plåtar och smörjan stänker ut och försvinner (för att ersättas med vattenemulsion osv osv). Sen har vi allt annat om kullager som det även skrivits böcker om.
I de vanliga 4000-6601 Amborna med spolaxellagren i spolen skall man inte ha tjockare olja än Rocket Fuel Yellow Label, för den tjockare oljan hindrar spolens acceleration och gör att lagren kanar på spolaxeln eller att spolaxeln roterar med i starten med lavinartat slitage som följd.
Glidlager i multirullar är antingen bussningar av sintrad oljebrons eller imregnerad plast, eller massiva mässningspuckar. De senare hittas i JBn. De massiva funkar rätt hyggligt tack vare att mässingen fungerar självsmörjande ihop med den rostfria axeln. Till dessa är vilken olja som helst bra bara den inte är för tjock.
Sintrade oljebronsbussningar skall ha den olja de är optimerade för och impregnerade plastbussningar skall ha den olja de impregnerats med. Kastegenskaperna hos en välsmord rulle med bra oljebronslager, skiljer sig lite från en korrekt vässad med keramhybridlager, beteendet är lite annorlunda, men kastlängderna är inte mer än mätbart kortare. I praktiken inget att bry sig om.
Jag anser (någon viskade RELIGION):
Smörjmedlet blir avgörande först när det ordning på spolaxellagringen. Innan dess blir det just "empirism" med risk felaktiga slutsatser.
Kullager som bra spolaxellager skall ha plats för smörjmedel innanför plåtarna, ingen plats och det går trögt. Inga plåtar och smörjan stänker ut och försvinner (för att ersättas med vattenemulsion osv osv). Sen har vi allt annat om kullager som det även skrivits böcker om.
I de vanliga 4000-6601 Amborna med spolaxellagren i spolen skall man inte ha tjockare olja än Rocket Fuel Yellow Label, för den tjockare oljan hindrar spolens acceleration och gör att lagren kanar på spolaxeln eller att spolaxeln roterar med i starten med lavinartat slitage som följd.
Glidlager i multirullar är antingen bussningar av sintrad oljebrons eller imregnerad plast, eller massiva mässningspuckar. De senare hittas i JBn. De massiva funkar rätt hyggligt tack vare att mässingen fungerar självsmörjande ihop med den rostfria axeln. Till dessa är vilken olja som helst bra bara den inte är för tjock.
Sintrade oljebronsbussningar skall ha den olja de är optimerade för och impregnerade plastbussningar skall ha den olja de impregnerats med. Kastegenskaperna hos en välsmord rulle med bra oljebronslager, skiljer sig lite från en korrekt vässad med keramhybridlager, beteendet är lite annorlunda, men kastlängderna är inte mer än mätbart kortare. I praktiken inget att bry sig om.

):

Kommentera