Catch and release förbjuds - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch and release förbjuds

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om gäddan får kroken i käften för att JAG vill fånga en stor som JAG kan ta ett foto på och som ger MIG positiva minnen och samtidigt lite njutning genom att släppa tillbaka den så den kan växa sig ännu större till nästa gång vi möts för en kamp som det ej är säkert att jag vinner oss rovdjur imellan !
    För när jag går miste om den store ibland så brukar hon liksom gunga lite intill båten o håna mig ! Förbannade fisk..........!!!

Men den "känslan" där ju bara nåt vi primitiva men trevliga sportfiskare begriper !!

Må så vara !! sover gott om natten !
    RODDAN

Kommentera

Att använda intellekt osv som rättfärdigande för vad som är ok att plåga håller ju inte riktigt. Vilka är vi att säga vilka som kan tänka/känna smärta osv?

Vi vet inte, så är det bara. Personligen har jag alltid fiskat med värderingen om att fisken känner smärta. Det får man (jag) leva med.

Bottnar nog i långa traditioner det här med våra värderingar. Hade vi förr fiskat fåglar som tex scanner tar upp, så hade folk inte rynkat på ögonbrynet idag. Det som är ok för majoriteten, är det som hållt på länge. Sportfisket har hållt på jättelänge.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
        Det fisket som är längst från verkligheten är svenskt mete efter karp.

Förstår verkligen att man kan undra om det ska finnas människor som med eget samvete använder djur att plåga hur och när de vill.
        Karparna finns enbart med ett syfte att drillas många gånger med en krok i kroppen.

När sedan karpfiskarna går över till mete efter gädda, blir det knasigt.
        Behandlingen av agnfisken står inte i relation till kärleken till målarten.
        Fan du är grym Scanner jag älskar att läsa det du skriver !
        Ps. har du monopol på din signatur ?
        Åhh ja, Åhh ja det går allt an att ta för sig två gånger !

Wallins Fiske Team Stugun

Stuguns Pike Fishing Center

Kommentera

Ursprungligen postat av carlito Visa inlägg
          Du e ju hopplös...
          Vadå hopplös?

Jag vädrar en åsikt som inte alls är främmande att tänka men ni som slår er på bröstet och kallar er sportfiskare kanske borde tänka till. Eran sport är att kroka fisk. Sport utövas i ett syfte att aktivera kroppen alltså är eran sport att åsamka så många och helst stora fiskar sommöjligt fysiska men och ev. traumatiska upplevelser bara för skojs skull.

Jag fiskar och är en fiskare. Sport sluta jag med för länge sen, jag går ut i naturen och njuter av vad den har att erbjuda. Erbjuder den inget för till fället är jag nöjd ändå att jag fått vara ute.

Se denna länk och läs på sidan 12 i högerspalten. http://www.ksla.se/sv/retrieve_file.asp?n=636
          Detta är ett förslag kommande från experter alltså INTE "gäddbonkare".
          Eftersom en del inte orkar läsa utan kommer skrika högt med skygglapparna på så citerar jag texten nedan.

Viktiga åtgärder just nu
          De formella redskapen för att sköta om våra
          fiskresurser finns på plats, men problemen
          kvarstår. De generella och specifika åtgärder
          som behöver genomföras är lätta att räkna
          upp, men ibland svåra att genomföra.
          Några av de viktigaste åtgärderna just nu är:

Föroreningsrelaterat:
          • Övergödningen av kustvattnen och insjöarna
          måste minskas.
          • Utsläppen av alla förgiftande ämnen som
          till slut når haven och ackumuleras i näringskedjorna
          måste också minskas.

Yrkesfiskerelaterat:
          Fiskeridödligheten måste minskas genom att man minskar fiskeflottans fångstkapacitet.
          • Den rumsliga och redskapsmässiga konkurrensen med yrkesfisket måste minskas. Det vinner alla på!
          • Fortsätt att bevara Öresund som ett bra exempel på rätt redskap och hållbar avkastning.
          • Reservera användningen av mängdfångande redskap på allmänt vatten för licensierade yrkesfiskare.

Sportfiskerelaterat:
          • Vi måste beskatta fler arter än bara rovfiskar.
          • Utveckla fisket efter alla de arter, av främst olika karpfiskar, som specimenmetare från kontinenten och i ökande grad också Sverige tycker om att fånga. Resursen är mycket stor!
          • Vi måste sluta använda nätredskap i små inlandsvatten.
          • Skydda de återstående strömsträckorna från nybyggnad av vattenkraft och riv ut otidsenliga dammar.

• Förbättra informationen om skadan med(olagliga) fiskutsättningar av ”nya” arter.

• Öka fisket efter gädda och abborre i de flesta inlandsvatten, speciellt i skogslandet och längs Bottenviken och Bottenhavets kuster.

undrar om detta gäller för att det finns en överpopulation eller om dom bara skissa ihop nåt för att det ska låta bra ?

• Öka sportfiskeuttaget av lax och havsöring, speciellt i Östersjön i samband med att drivgarnsfisket upphör.
          • Havsöringfisket kan också ökas något i och utanför väst- och sydkustens åar.

Slut citat
          Senast ändrad av Xtravagance; 2008-05-20, 20:44.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xtravagance Visa inlägg
            Vadå hopplös?

Jag vädrar en åsikt som inte alls är främmande att tänka men ni som slår er på bröstet och kallar er sportfiskare kanske borde tänka till. Eran sport är att kroka fisk. Sport utövas i ett syfte att aktivera kroppen alltså är eran sport att åsamka så många och helst stora fiskar sommöjligt fysiska men och ev. traumatiska upplevelser bara för skojs skull.

Jag fiskar och är en fiskare. Sport sluta jag med för länge sen, jag går ut i naturen och njuter av vad den har att erbjuda. Erbjuder den inget för till fället är jag nöjd ändå att jag fått vara ute.
            Nja, sportfiske kommer förmodligen av engelskans "sport fishing", där sport i sammanhanget inte är liktydigt med idrott, utan snarare nöje och rekreation.

Kommentera

Ps. har du monopol på din signatur ?
              Jag byter signatur beroende på syfte så det är ok att använda den.

Början finns ju hos gäddkramarnas hemsida, som regel nr 1.
              Att de sedan inte följer sina egna regler är ju en annan sida av deras karaktär.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
                Jag byter signatur beroende på syfte så det är ok att använda den.

Början finns ju hos gäddkramarnas hemsida, som regel nr 1.
                Att de sedan inte följer sina egna regler är ju en annan sida av deras karaktär.
                Muahahah in your face !

Kommentera

De är ju en point att när man metar gädda så använder man sig av levande fisk. Nu metar ju inte jag gädda utan endast jerk sen 2001 och innan vanligt spinnfiske. Men när du säger aktivera kroppen menar du väl själva jakten kan jag tänka mig. Men grejen är ju den att du då dödar ditt byte eller? och då är jag nyfiken på vadför ? Vadför behovet att döda fisken ? Kan ju inte vara för att du ska få mat på bordet?

Mellantinget måste ju vara bättre ? åker ut ett antal gånger o fisket ger nada men man får nöja sig med det ! spelets regler ! Kallar mig för fritidsfiskare ! tävlar inte ! behöver ingen bekräftelse igenom att få en medalj eller textrad i någon tabell ! Men att döda fisken oavsett fiskare, sportfiskare eller fritidfiskare är ju att skjuta sig själv i foten ! är ju att mjölka kon utan att föda den !? tror jag vilken normalt funtat människa begriper.

Sen har jag väl ingen direkt förkärlek till karpfiske, plantera och göda upp en fisk o sen slå rekord finner jag märkligt men fisken lever och mår bra för den fångas åter och åter. Måste vara bättre än att ta död på den. eller ? men visst måste man kunna äta fisk om man vill ! helt ok.men att döda för dödandets skull, dra upp så mycket man kan och döda det när man ej behöver det ? Menar bara att tar man slut på de naturen har att erbjuda var i ligger då njutningen !! kasta i en tom sjö känns jävligt dött och jag förutsätter att din och min njutning ligger i att känna att det rycker i andra änden på linan eller hur ?
                  RODDAN

Kommentera

Ursprungligen postat av erik81 Visa inlägg
                    Nja, sportfiske kommer förmodligen av engelskans "sport fishing", där sport i sammanhanget inte är liktydigt med idrott, utan snarare nöje och rekreation.
                    Tack för upplysningen *suck* !
                    Det jag vill ( om man läser djupare än texten bara) framhäva att det påpekas i tid och otid att man är "Sportfiskare". Hur många tror du går med förklaringen i beredskap när dom blir tillfrågade. ? Vissa har det ju som sport då de tävlar i det eller tävlar dom i rekreation och nöje ?

som sagt läs begrunda , tänk , analysera och svara. Annars kommer svaret omedelbart att besvaras med en information du inte tänkt på.

Vänliga hälsningar en sann rekreations fiskare. (Ska iofs SPORT fiska i övik 31maj på Pike Challenge) Pike Challenge 2008

Kommentera

Eran sport är att kroka fisk. Sport utövas i ett syfte att aktivera kroppen]
                      Hur kan man tolka det på något annat sätt än jag gjorde? Rätt få av de svenska sportfiskarna tävlar i fiske, de flesta utövar det just för sitt höga nöjes skull. Även spöfiske i syfte att bonka gädda är sportfiske.

som sagt läs begrunda , tänk , analysera och svara. Annars kommer svaret omedelbart att besvaras med en information du inte tänkt på.
                      Ja, du verkar vara en magnifik retoriker, jag får träna upp mig lite i debatterandets ädla konst så får vi fortsätta diskussionen om vi ses på Indalsälven i sommar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 290 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art