Catch and release förbjuds - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch and release förbjuds

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Samma här!

Ursprungligen postat av Gädd_kungen Visa inlägg
    hehe good luck.. JA kommer fortsätta men C&R så länge ja lever om dom nu skulle klubba detta i Sverige med... Sen får dom sätta mig bakom lås och bom om dom vill.. Ja vet många fler än ja som skulle göra samma sak.. tror även massor här skulle fortsätta fiska C&R trots förbudet hehe.. Löjligt patetiskt är de.
    Kommer att fortsätta med C&R så länge jag fiskar!
    Det blir aldrig bättre än vad man gör det till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Xtravagance Visa inlägg
      Åter igen ser man folk som tror att sportfiskarna är de som styr lagar och regler ! Det verkar som om alla länders fiskeriverken blivit överflödiga när vissa sportfiskare axlat oket att råda vad som är rätt och fel.När ska vi / ni sportfiskare inse att vi har våra vatten till låns av de som bestämmer över staten ! Protestera mot nåt vettigt i ställe typ det sjukt höga bensinpriset eller höjda A-kasse avgifter etc.Fiskaoch njut så länge våra förtroendevalda anser att det gagnar folket att ha en hobby.
      Du e ju hopplös...
      vade retro esox lucius!

Kommentera

Om människors vardag befinner sig tillräckligt långt från ett liv nära eller i, av och med naturen kommer man att få en skev bild av verkligheten bortom tv-skärmar och cybersajter.
        Lever man så börjar man bambifiera eller Nils-Holgerssonifiera det obegripliga och tillerkänner djuren egenskaper och förmågor de i verkligheten faktiskt saknar. Man gör så, därför att man man i sin realitetsbefriade värld inte har fakta. I brist på faktisk kunskap nöjer man sig med att tilldela flora och fauna känslor och behov de inte har och samtidigt frånerkänner dem behov och känslor de faktiskt har.
        Man skapar på så vis en romantik av verkligheten och fyller ut luckorna med en fundamentalistisk etik baserad på sakförhållanden man inte förstått och påstådda sammanhang som inte finns.
        Miljörörelsens kärna är nog medveten om verkligheten men bland dess sympatisörer är det stundtals flummigt värre eftersom världen är för komplex för att innefattas av de okunniga flumputtarnas dunkla begrepp. I den dimmiga begreppssfären är det lätt att logiken klickar och orealistiska beskrivningar av verkligheten uppstår. Går det att vinna röster på dessa romantiska falskläror tar politikerna upp dem på dagordningen..
        Den dagen då människan lämnade en naturlig syn på sin omvärld och nöjde sig med att göra den till ett upplevelserikt nöjesfält istället för en resurs att leva i, med och på, lades grunden till romantiska tankar av det slag som idag bär frukt i form av fundamentalistiska förbud mot återutsättning av fångad fisk.
        Dårskapens förutsättningar finns även i Sverige. Upplysning om faktiska förhållanden behövs! Möt människorna där de befinner sig och börja där. Vi kan förbanna dårskapen men vi förlorar mot den i samma stund vi stannar i skyttegravarna. Upplysning och åter upplysning, utformad på ett sätt som människor kan ta till sig, behövs för att undvika liknande dumheter i Sverige och inte minst EU, för blir det lag där, sitter vi i pottan!
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Men det är ju inget annat än Djurplågeri. Man kan ju fortsätta att inbilla sig själv i all evighet men att tex. en Gädda skulle må bra av att få i sig en stor Jerk med ex antal 3 krokar för att sedan helt slutkörd ställa up på en fotosession i all evighet tror jag i alla fall är något dom inte mår allt för bra av

Men att sedan att använda levande Agn som Wismut säger är helt okej? Ge er!

Själv har jag kört med C&R i snart 20 år och inte visste jag vad det var när jag började fiska i mina yngre dar, men ja släppte tillbaks all fisk i tron att dom skulle klara sig. Men nu förstår jag att det är plågeri men att det finns sätt att minimera det med att avända rätt utrustning, krokar ect ect.

Skulle nog varit bättre om dom satte up lite regler och restriktioner som dom har vid Laxfisket tex. som krokstorlekar så att inte fisken tar lika mycket stryk.

Ja eller vad fan vet jag haha.

Kommentera

Det fisket som är längst från verkligheten är svenskt mete efter karp.

Förstår verkligen att man kan undra om det ska finnas människor som med eget samvete använder djur att plåga hur och när de vill.
            Karparna finns enbart med ett syfte att drillas många gånger med en krok i kroppen.

När sedan karpfiskarna går över till mete efter gädda, blir det knasigt.
            Behandlingen av agnfisken står inte i relation till kärleken till målarten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg

Förstår verkligen att man kan undra om det ska finnas människor som med eget samvete använder djur att plåga hur och när de vill.
              Karparna finns enbart med ett syfte att drillas många gånger med en krok i kroppen.

Håller med...sen kan man ju fråga sig vad som är djurplågeri, skulle det på något sätt bevisas att fiskar upplever smärta på samma sätt som vi människor med dödsångest och hela baletten ja då lägger i alla fall jag ner verksamheten

Kommentera

Ursprungligen postat av KJ Visa inlägg
                Håller med...sen kan man ju fråga sig vad som är djurplågeri, skulle det på något sätt bevisas att fiskar upplever smärta på samma sätt som vi människor med dödsångest och hela baletten ja då lägger i alla fall jag ner verksamheten
                '

då tror jag faktiskt att ditt fiske ligger risigt till :P

Kommentera

Sätt dig på torget och meta duvor, så får du se hur svensson reagerar.

Duvan Henrik är välmatad av tidigare (matare) mäskare, en riktig specimen.
                  Henrik har de 10 översta vikterna i rekordtabellen,beroende på fångst-tillfället.

Bland fångstmännen finns hela eliten i Svenska Duvkrokarklubben.
                  Senast ändrad av Scaner; 2008-05-20, 11:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
                    Miljöpartiets anledning var att C&R var djurplågeri. Jag skulle gissa att de i Schweiz menade samma sak.
                    Jag gillar Miljöpartiet i mångt och mycket men ibland så vet de uppenbarligen inte vad de talar om...

Bättre död än med ett minimalt sår som läker på nån dag rimmar illa med djurskydd.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg

Du verkar inte värst insatt i karpmete. Hur många gånger per säsong drillas en och samma individ? Det är faktiskt ganska svårt att meta karp eftersom den nappar väldigt ovilligt. Gör den det är det långt ifrån säkert att den fastnar på kroken varje gång.
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 281 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art