Catch and release förbjuds - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch and release förbjuds

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är det nån skillnad på däggdjur & fiskar?

Är Kvalster ett djur?

Fundera i såfall på hur du mosar dem när du lägger dig i sängen ikväll.
    Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av erik81 Visa inlägg
      Hur kan man tolka det på något annat sätt än jag gjorde? Rätt få av de svenska sportfiskarna tävlar i fiske, de flesta utövar det just för sitt höga nöjes skull. Även spöfiske i syfte att bonka gädda är sportfiske.

Ja, du verkar vara en magnifik retoriker, jag får träna upp mig lite i debatterandets ädla konst så får vi fortsätta diskussionen om vi ses på Indalsälven i sommar
      Självklart kommer vi ses jag var ute ikväll vid älven och tog upp 3 gäddor. Om jag släppte tillbaka dom låter jag vara osagt för att låte det koka till i forumet.
      ( vet att detta retar gallfeber på de rättrådigas armé)
      Hör gärna av dig för en fisketur nån gång !
      Åhh ja, Åhh ja det går allt an att ta för sig två gånger !

Wallins Fiske Team Stugun

Stuguns Pike Fishing Center

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
        Är det nån skillnad på däggdjur & fiskar?

Är Kvalster ett djur?

Fundera i såfall på hur du mosar dem när du lägger dig i sängen ikväll.
        Inte enligt djurskyddslagen då den innefattar alla ryggradsdjur. Ryggradslösa djur (däribland kvalster) omfattas inte av dessa lagar. (Finns en del undantag dock, ex. bläckfisk).

Kommentera

Ursprungligen postat av salmo32 Visa inlägg
          Inte enligt djurskyddslagen då den innefattar alla ryggradsdjur. Ryggradslösa djur (däribland kvalster) omfattas inte av dessa lagar. (Finns en del undantag dock, ex. bläckfisk).

Gissar att jag är ute på hal is eftersom jag inte har så stor koll på biologi.
          Trodde faktiskt att djurskyddslagen gjorde skillnaden vid däggdjur, men det är väl nån annan lag som styr jakt & fiske.

Men min tanke är att man måste sätta gränser för vad man anser är rätt och fel.
          Att jaga människor anser de flesta är fel.
          Älg, rådjur & fågel anser många är okej.

Fisk tycker nog många att det är ok också.

Getingar, spindlar m.m. tycker nog nästan alla att det är ok att ta livet av.

Det är väl där problemet liggar att vi har olika gränser & värderingar.

Tror det bara blev svammel av mina inlägg här.
          Ola

Kommentera

Till mats som är fiskare : Ingen här tror jag som skriker om att du tagit upp 3 gäddor.
            Men går man ner till älven för att ta upp 3 om dagen eller 33 i veckan så är det ju int för eget bruk utan sälja dessa så du tjänar en slant. De är då man blir förbannad
            !Säger att inte att de är så nu men att de är oftast det som gör folk förbannade. för då har de int me fiske o göra utan då är man en gniden liten skit. Men du var ju tillsyningsman så jag kan inte tänka mig att det är så ? Får ni ha en god sommar alla fiskare och sen så hoppas jag att alla såg inslaget på rapport igår angående algblomningen i östersjön och att de kan vara relaterat till att torsk, gädda och abborre det vill säga rovfisk ej finns i den utsträckning längre och att spigg och skarpsill äter upp de djur som håller mycket av det borta !!

Tror de är bättre att bedriva C/R på större delen av fisken så vi får en balans.
            Senast ändrad av Fredrik"Gluggen"Radsby; 2008-05-21, 05:11.
            RODDAN

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
              Gissar att jag är ute på hal is eftersom jag inte har så stor koll på biologi.
              Trodde faktiskt att djurskyddslagen gjorde skillnaden vid däggdjur, men det är väl nån annan lag som styr jakt & fiske.

Men min tanke är att man måste sätta gränser för vad man anser är rätt och fel.
              Att jaga människor anser de flesta är fel.
              Älg, rådjur & fågel anser många är okej.

Fisk tycker nog många att det är ok också.

Getingar, spindlar m.m. tycker nog nästan alla att det är ok att ta livet av.

Det är väl där problemet liggar att vi har olika gränser & värderingar.

Tror det bara blev svammel av mina inlägg här.

Gillar ditt svammel!
              Nästan som en avkopplande stund.

Hundar är mat i vissa länder. Keldjur hos oss.
              Karpar är keldjur hos oss och hatobjekt i andra länder.

Så viss förståelse för hur andra människor tänker/tycker bör alla ha.
              Inte döma så fort.

Kommentera

Jag ska inte på något sätt påstå att jag är upplyst men jag kan tänka tanken att det kan finnas positiva saker med ett förbud.

Många argument här är resultatet av ens egen ovillighet att se möjligheten att man själv skulle göra fel. Kanske ligger problemet i det?
                Och kanske har vi här förmåga att spela roll, att förändra beslut. Det är ju faktiskt så en representativ demokrati fungerar men då måste nivån läggas lite högre än "jag ska fan inte ändra mitt beteende för att någon annan bestämmer det".

Vi kan väl lätt enas om att vi gillar det vi gör och att det finns en uppsjö av olika skäl till att vi fiskar, mina något olika än scaners som är olika Ola´s osv... det är för mycket hårklyveri när man hamnar i en diskussion huruvida det är "sport" eller inte. Vi fiskar, vi gillar det, av olika anledningar. OM vi nu seriöst gillar vår hobby så kanske vi ska tänka ett par extra varv innan vi uttalar oss. Vem som helst kan ju läsa det här, internet är fantastiskt i många avseenden men det har sina baksidor.

Och slutligen, vad i det begynnande påståendet är värst? Är det just att intentionen ska "kriminaliseras"?
                Jag tycker det är en intressant formulering och jag anser att många saker som sker inom "sport-" / "fritidsfisket" är rent perversa och fullkomligt osunda. Och mycket av det är uppsåtsmässiga.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
                  Jag ska inte på något sätt påstå att jag är upplyst men jag kan tänka tanken att det kan finnas positiva saker med ett förbud.

Många argument här är resultatet av ens egen ovillighet att se möjligheten att man själv skulle göra fel. Kanske ligger problemet i det?
                  Och kanske har vi här förmåga att spela roll, att förändra beslut. Det är ju faktiskt så en representativ demokrati fungerar men då måste nivån läggas lite högre än "jag ska fan inte ändra mitt beteende för att någon annan bestämmer det".

Vi kan väl lätt enas om att vi gillar det vi gör och att det finns en uppsjö av olika skäl till att vi fiskar, mina något olika än scaners som är olika Ola´s osv... det är för mycket hårklyveri när man hamnar i en diskussion huruvida det är "sport" eller inte. Vi fiskar, vi gillar det, av olika anledningar. OM vi nu seriöst gillar vår hobby så kanske vi ska tänka ett par extra varv innan vi uttalar oss. Vem som helst kan ju läsa det här, internet är fantastiskt i många avseenden men det har sina baksidor.

Och slutligen, vad i det begynnande påståendet är värst? Är det just att intentionen ska "kriminaliseras"?
                  Jag tycker det är en intressant formulering och jag anser att många saker som sker inom "sport-" / "fritidsfisket" är rent perversa och fullkomligt osunda. Och mycket av det är uppsåtsmässiga.
                  Jag blir så lycklig av att läsa såna här inlägg där egot har gett vika och förnuftet tagits fram.

Tack för att du finns gäddjävel ( i dubbel bemärkelse)
                  Åhh ja, Åhh ja det går allt an att ta för sig två gånger !

Wallins Fiske Team Stugun

Stuguns Pike Fishing Center

Kommentera

Ursprungligen postat av Xtravagance Visa inlägg
                    Jag blir så lycklig av att läsa såna här inlägg där egot har gett vika och förnuftet tagits fram.

Tack för att du finns gäddjävel ( i dubbel bemärkelse)
                    Tack, och detsamma. Huruvida din positiva kritik påverkar mitt ego låter jag vara osagt men, det kändes skönt i alla fall.

Kommentera

Jag har hört att det pågår ett "märkningsprojekt" längs östkusten?
                      Vet ej om det stämmer, men jag hörde det någonstans...
                      Det är tydligen för att se till så gädda och abborre kan återhämta sig.
                      Tydligen har det blivigt mycket färre av dessa arter...
                      Jag fortsätter släppa tillbaka all fisk jag inte vill äta, det finns alltid någon/något som gör det till sllut i alla fall.
                      Det här samtalsämnet har ju vart uppe 1000-tals gånger, och det blir alltid samma pajkastning...
                      "Jag vet hur det är" människor är något vi alla skulle vilja vara, men jag tycker man ska följa vad man själv anser vara rätt. I mitt tycke är det C&R därför gör jag så.
                      Sen ska Ni INTE reta upp er på Scaner, han vill bara munhuggas och älskar mothugg.
                      Ge honom inte nöjet

Fridens alla "sport" fiskare
                      Pike on The fly!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 290 visningar