Ja, dom är lustiga som håller i laganordningen. Dom är ju fanimig inte friska helt enkelt!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Catch and release förbjuds
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Scaner Visa inläggLång dödlig textvägg
Jag skulle inte ha något emot att fiska Duva.
Jag hatar de äckliga feta sakerna och skulle utan tvekan kunna knäcka nacken på dem för att sedan gå hem och steka mig en god middag. Inte stadsduvor kanske dock.
Fiskar tar obetydlig skada av C&R så länge det görs på ett bra sätt.
Den som tycker annorlunda kan hålla det för sig själv :P
Fisk har inga känslor, känsel visst men inga känslor.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggJag skulle inte ha något emot att fiska Duva.
Jag hatar de äckliga feta sakerna och skulle utan tvekan kunna knäcka nacken på dem för att sedan gå hem och steka mig en god middag. Inte stadsduvor kanske dock.
Fiskar tar obetydlig skada av C&R så länge det görs på ett bra sätt.
Fisk har inga känslor, känsel visst men inga känslor.
Jag hatar de äckliga feta sakerna och skulle utan tvekan kunna knäcka nacken på dem för att sedan gå hem och steka mig en god middag. Inte stadsmänniskor kanske dock.
Människan tar obetydlig skada av C&R så länge det görs på ett bra sätt.
Vissa människor har inga känslor, känsel visst men inga känslor.</IRONI>
Kommentera
-
Hehe! ^^
Duvor må vara dumma, likaså rävar, dvs de djur som man i denna tråd har jämfört med de fiskar vi fiskar upp och släpper tillbaka! MEN det är ju faktiskt inte samma sak, i alla fall inte enligt mig! Både duvor och rävar har enligt mig betydligt högre kapacitet i huvudet än en fisk! Vet man ens att en fisk känner smärta? Är deras hjärna tillräckligt stor för att behandla såden information!?
Aja, tycker inte det går att jämföra riktig...Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Kommer en lag som säger att vi inte får låta fisken leva utan vi måste döda den så !!????
för det är fiskumant eller vad ?
C/R går ut på allt man bevarar ett fiske bestånd !
Kan inte utala mig om det gör ont på firren men om ens hjärn kapacitet är så stor att man kommer tillbaka nästa dag o biter i samma jävla träbit så får man väl ta sig en funderare på hur det står till med smärt gränsen !? eller?
Karp,gädda,abborreeller va de nu än må vara så gör den det ! går ej att diskutera.
Hade jag fått en krok i käften me den smärta det innebär för mig som människa så hade jag ej gjort det.
och om jag nu satt på kroken första gången så hade jag ej stretat imot som en tok för det gör förbannat ont !!
Vi begriper detta men gör fisken det !?
Vi kan döda den, plåga den genom att fastna i nät, vi kan utrota den lagligt i olika vattendrag med gott samvete.
Men som sportfiskare ska vi ej kunna fånga den,mäta,väga och släppa tillbaka den ?Senast ändrad av Fredrik"Gluggen"Radsby; 2008-05-20, 15:58.RODDAN
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inläggHehe! ^^
Duvor må vara dumma, likaså rävar, dvs de djur som man i denna tråd har jämfört med de fiskar vi fiskar upp och släpper tillbaka! MEN det är ju faktiskt inte samma sak, i alla fall inte enligt mig! Både duvor och rävar har enligt mig betydligt högre kapacitet i huvudet än en fisk! Vet man ens att en fisk känner smärta? Är deras hjärna tillräckligt stor för att behandla såden information!?
Aja, tycker inte det går att jämföra riktig...
Långväga navigering.
Flera fiskar som gör medvetna val.
Tänker på putsarfiskar som har sin salong på ställen där t.o.m deras fiender får putsarvård.
Flera fiskar som kan bli krokskygga.
Annat exempel, fiskar blir panikslagna om det kommer in en skrak men bryr sig inte om KG!
Flera fiskar som har hög ålder.
Den enda fisk jag klankar ner på som obegåvad är gädda i så fall.
I och med att jag använder gäddhjärna som skällsord.
Kommentera
-
Mjo men det du säger innebär ju inte att min teori är fel!
Bara för att fiskar gör det du skrev innebär det ju inte att de är lika smarta eller smartare än duvor och rävar! Ge mig gärna en källa, annars kan vi nog dänga teorier hela kvällen!
Fiskar gör INTE medvetna val som du skriver! Jag har inga belägg för detta men det är rent absurt att påstå det! Det fiskar gör är genetiskt betingat man kallar det väll instinkt? Eller finns det bevis för att fiskar har så pass hög medvetenhet?
Aja, tyvärr blir detta mitt sista inlägg (tror jag) måste plugga nu!Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inläggMjo men det du säger innebär ju inte att min teori är fel!
Bara för att fiskar gör det du skrev innebär det ju inte att de är lika smarta eller smartare än duvor och rävar! Ge mig gärna en källa, annars kan vi nog dänga teorier hela kvällen!
Fiskar gör INTE medvetna val som du skriver! Jag har inga belägg för detta men det är rent absurt att påstå det! Det fiskar gör är genetiskt betingat man kallar det väll instinkt? Eller finns det bevis för att fiskar har så pass hög medvetenhet?
Aja, tyvärr blir detta mitt sista inlägg (tror jag) måste plugga nu!
Gäller öringar. Tar det via pm.
Stämmer det du skriver att det är svårt att definiera vad som är medvetet eller instinkt.
Gäller ju oss människor oxå.
Reptilhjärnan (gäddhjärnan) som bestämmer eller ej.Senast ändrad av Scaner; 2008-05-20, 16:28.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 290 visningar
1 gilla