Catch and release förbjuds - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch and release förbjuds

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av pike_mike79 Visa inlägg
    Jag har hört att det pågår ett "märkningsprojekt" längs östkusten?
    Vet ej om det stämmer, men jag hörde det någonstans...
    Det är tydligen för att se till så gädda och abborre kan återhämta sig.
    Tydligen har det blivigt mycket färre av dessa arter...
    Jag fortsätter släppa tillbaka all fisk jag inte vill äta, det finns alltid någon/något som gör det till sllut i alla fall.
    Det här samtalsämnet har ju vart uppe 1000-tals gånger, och det blir alltid samma pajkastning...
    "Jag vet hur det är" människor är något vi alla skulle vilja vara, men jag tycker man ska följa vad man själv anser vara rätt. I mitt tycke är det C&R därför gör jag så.
    Sen ska Ni INTE reta upp er på Scaner, han vill bara munhuggas och älskar mothugg.
    Ge honom inte nöjet

Fridens alla "sport" fiskare
    Är bl.a OLOF här på FS som är inblandad i det projektet.
    I projektet ingick bl.a att bonka lekgäddor ( lite större sådana).

Mission Impossible enligt mig, vad det gäller att skapa habitat som gynnar gäddans sötvattenslek. Har för stort motstånd från andra intressenter inom "fiskevården".

Angående reta upp så har jag en mycket tacksam uppgift i det fallet.
    Gäddkramare faller alltid i egen grävd grop.

Fridens själv!

MVH Scanner

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
      Tack, och detsamma. Huruvida din positiva kritik påverkar mitt ego låter jag vara osagt men, det kändes skönt i alla fall.
      Ditt ego stärks säkert men du har ändå vett att lägga det åt sidan och använda förnuftet i dina inlägg.
      Åhh ja, Åhh ja det går allt an att ta för sig två gånger !

Wallins Fiske Team Stugun

Stuguns Pike Fishing Center

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
        Karpfiske = duvfiske?

Karpfiske är det första man tänker på vid detta förslag till förbud mot C&R.

Hur man fiskar Duva ( Columbidae ).

Familjen innehåller över 300 arter, varav 4 är mer allmänna i Sverige.
        Tamduva (stadsduva), ringduva, skogsduva samt turkduva.
        Mer info om släktet:

Det lättaste fisket bedrivs på centrala platser i stadskärnan.
        Förkärlek till välanvända lokaler,torg, parker, industribyggnader, varv bara det är välmäskade platser, då duvor snabbt lär sig var födan enklast hittas.
        De lever dessutom i stim(flock), så upptäcker en individ en nyutlagd mäskdepå så kommer det fler till den platsen. De interagerar även med andra arter, typ kråkfamiljen och måsfamiljen, så finns det en av arterna inne redan på mäskplatsen räcker det med underhållsmäskning.

Taktik på Birger Jarls torg (Riddarholms torget):
        Beskrivning av torget : Stenlagt torg med kraftig skuggning vilket gör det svårt/omöjligt att kantfiska. En yta fritt från byggnader, fri inflygningssida, visst trafikinslag.
        Varje peg har en plan yta längre ut i det solbelysta. Det kan vara så att ytan inte är helt röjd från andra människors närvaro.Man bör leta upp en plats kan fiska utan bekymmer.
        Nu är inte människonärvaro negativt, men undvik barn och tonåringar. Bäst är pensionärer och turister.
        Vid större tävlingar används även motsatta sidan.
        Tamduvor i vikter mellan 400 gram och 800 hekto är den dominerande arten på denna platsen.
        Det finns även en och annan turkduva.
        Antal peggar : Ca 40 st, 20 på respektive sida av torget.
        Välj vattensidan och fiska mot statyn.
        Beten : Eftersom tamduva Columbia Livia är den dominerande arten funkar bröd, spannmål, fröer, ärtor och hampa bra. Jag skulle tänka mig att en taktik nedanstående recept skulle vara en riktig framgångsfaktor.
        4 delar TopMix Extra Livia
        1/2 del TopMix milled corn (malen tortue)
        + lite färgade bröd kluttar
        Doft: TopMix spekulatis
        Doft: TopMix Vanilla
        Utrustning : Korta spön mellan 4 och 7 meter samt varför inte Top Match Light
        Handtaget är tillplattat. Enligt Top gör detta spöt mera ergonomiskt. Det finns även en "removable counter weight" i handtaget. En vikt som balanserar spöt och rullen men som man kan ta bort om man föredrar ett lättare spö.
        Lina givetvis flourcarbon, då den är i stort sett osynlig, välj en memory free.
        Larm endast nattetid, då platsen är för vältrafikerad dagtid.
        Taktik : Fånga många duvor samt undvika de minsta. Dubbla keepnet vid ansamlingar eller toppsäsong. Oftast brukar man börja på ett kort spö 5-6 meter för att sedan gradvis skifta ut till TP, 10-11 meter ut, när fisket mattas på det kortare. Kan man hålla båda platserna igång hela dagen så har man vunnit mycket under de perioder när bilar, cyklister eller moppar sveper in över en av platserna..Växla då till den andra en stund så kanske du kan fortsätta ha ett jämt fiske hela dagen.
        Målvikt : Mellan 500 och 800 grams duvor. Högre om pensionärerna varit inne.

Hullinglösa krokar. Annars kan det bli svårt med grannsämjan.

Klädsel:
        Anpassad efter folksamlingens karaktär. Ej kammo!! Vid finnkampen kan kammo vara ok.

Bra att ha i Bivvyn :turistguide på multipla språk. Musikmaskin med dagsaktuella hitlåtar.
        Hänt i veckan. Bricka öl. Röka. För en forskningsinsats medtag märkbrickor som kan fästas runt duvans ben.
        Jag ser inga tydliga kopplingar mellan "duvfisket" och karpmete. Det du beskriver liknar ju mest tävlingsmete...
        Trots att jag inte har samma värderingar som du så måste jag erkänna att "duvfisket" fick mig att dra på smilbanden!

Så du har inte riktigt tacklat mitt inlägg så här kommer det igen:

(Originally Posted by Sir Fish-a-lot)

Du verkar inte värst insatt i karpmete. Hur många gånger per säsong drillas en och samma individ? Det är faktiskt ganska svårt att meta karp eftersom den nappar väldigt ovilligt. Gör den det är det långt ifrån säkert att den fastnar på kroken varje gång.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Jag ser inga tydliga kopplingar mellan "duvfisket" och karpmete. Det du beskriver liknar ju mest tävlingsmete...
          Trots att jag inte har samma värderingar som du så måste jag erkänna att "duvfisket" fick mig att dra på smilbanden!

Så du har inte riktigt tacklat mitt inlägg så här kommer det igen:

(Originally Posted by Sir Fish-a-lot)

Du verkar inte värst insatt i karpmete. Hur många gånger per säsong drillas en och samma individ? Det är faktiskt ganska svårt att meta karp eftersom den nappar väldigt ovilligt. Gör den det är det långt ifrån säkert att den fastnar på kroken varje gång.

Du kan ju fråga Mimmi, Musse, Max, Becka, Sofia, Plupp, Luckystar, Dizo, Dubbeltutten, Cosmos, Maja, Träsket, Tuva, Scarface, Kiera, Bob, Vårtan, Ettan, Twotone, Kylie m.fl hur många ggr de modellat framför kameran och bildalbum, som carpoholics dreglar över.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
            Du kan ju fråga Mimmi, Musse, Max, Becka, Sofia, Plupp, Luckystar, Dizo, Dubbeltutten, Cosmos, Maja, Träsket, Tuva, Scarface, Kiera, Bob, Vårtan, Ettan, Twotone, Kylie m.fl hur många ggr de modellat framför kameran och bildalbum, som carpoholics dreglar över.
            Någon enstaka gång per år skulle de svara ; )
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

jag har bara en fråga att ställa innan jag garvar mig till döds över "Duv fisket".
              När kommer www.scanner.se ? Skulle vara så sjukt skoj att se den sidan fyllas av alla putslustiga tilltag man kan läas på de forum du florerar.

Jag skulle mer än gärna ( för en billig slant) designa upp sidan !
              Åhh ja, Åhh ja det går allt an att ta för sig två gånger !

Wallins Fiske Team Stugun

Stuguns Pike Fishing Center

Kommentera

Fast vad det gäller utplanterade karpar (som tydligen inte tar någon större skada av att c&r-as då och då) skulle de ju inte odlats alls, alltså inte existerat om inte fiskare velat ta upp dem..Undrar vad karpen skulle välja? Har mina misstankar..;-)

Kommentera

Hemi!

Du lägger filosofiska värderingar på fiskars existens.
                  Lite för högtflygande för mig. Jag backar......

Kan inte bonka en fisk som har existensiella funderingar på sina simturer runt i sjön.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                    Fast vad det gäller utplanterade karpar (som tydligen inte tar någon större skada av att c&r-as då och då) skulle de ju inte odlats alls, alltså inte existerat om inte fiskare velat ta upp dem..Undrar vad karpen skulle välja? Har mina misstankar..;-)
                    Hur menar du nu? Karpen används till mer än bara sportfiske...

Kommentera

Ursprungligen postat av Xtravagance Visa inlägg
                      jag har bara en fråga att ställa innan jag garvar mig till döds över "Duv fisket".
                      När kommer www.scanner.se ? Skulle vara så sjukt skoj att se den sidan fyllas av alla putslustiga tilltag man kan läas på de forum du florerar.

Jag skulle mer än gärna ( för en billig slant) designa upp sidan !

Grindpalm var billig men inge vidare på hemsidetillverkning.

Han skulle göra en www.scanner.no, www.scanner.se och en www.scanner.nu

Vid marknadsföringen av den norska så tryckte han upp t-shirts (han påstod han var duktig på det oxå, ja att trycka profilkläder som sticker ut)
                      Blir garanterat en reklamation på den tryckningen:

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot