Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Lundbergs Visa inlägg
    Bomber dragen är väl inte de attraktivaste dragen bland Stockholms öringar vad jag själv erfarit, inte för jag riktat trollar öring, men laxen tar vi inte med wobblers skillnad vad man gör i Vänern.
    Tips är väl att ta dig tid och kolla igenom sjökorten nu till hösten och tro på de du gör.
    Ringa in platser som ser heta ut.
    Blåbärsudden gav riktigt bra utdelning under slutet av våren.
    Bomber dragen inte bra för öring........ visserligen var det i en annan tid detta hände men jag kan säga dej direkt att vissa av dem var grymma och de satt ALLTID i änden på våra linor, det Firehand skriver om gamla tider är inga sagor lovar!
    Det vet jag med säkerhet, har en hel hög med grov skärgårdsöring som bet på på både 15-16 long A men som sagt det var i en annan tid, de förutsättningarna finns nog inte längre dessvärre, iaf årstid samt ljus och vattentemp (samt födotillgång) har avgörande betydelse, detta sett i förhållande till öringen som art, som jag skrev tidigare den gillar skitväder, lagom kallt vatten och mycket gärna pålandsvind gärna sent på hösten. (där glömde jag uddar markerade djupåsar från sådana rakt ner i djupt vatten, gärna slutet på lagom djupkant innan djup tar vid osv)
    Vårfiske är normalt annorlunda, leta varmt vatten i rätt vikar och var diskret, öringen tål mycket kallt vatten iofs men varför de ofta dyker upp i nämnda vikar är pga att bottenlivet födan vaknar snabbast i varmare vatten, grundtips till öringsbåt (iaf på våren), ytvattenstempmätare A o O
    Senast ändrad av TAMTAM; 2013-09-03, 17:18.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Slänger in en litet tips angående trollingen. På mälaren tas det varje sommar bonusöringar i samband med göstrolling. Förra sommaren landandes bla en 6pannors.

Generellt sett, är höstfisket svårt i Stockholms skärgård. Har i alla fall varit det senaste åren jag har fiskat. Förra hösten kan vi dock ha sett en ljusning.

I höst tar du en, på trolling, fluga eller spinn.

Skitfiske.
      http://www.silverbums.com

Kommentera

• Tjääna
        Häärligt! Snacket om havsöring är redan igång. Kan ju inte säga annat än att man längtar. Själv så drar jag inte igång förrän i slutet på November. Om isen inte lägger sig så är Januari och Februari mina absoluta favoritmånader. När det gäller trolling så håller jag med TamTam. Bombern va wobblern nr1. Visst, det var en annan tid men precis som med Tamtam så satt det nästan alltid en Bomber i änden på linan. Vi fick för övrigt bra även när vi kastade med den. Sen så var det inte så avancerad trolling heller,varsitt spö i näven och sakta körning runt uddar och längs grundkanter.
        På dom igen
        Bb
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Kul å höra allt detta om Bomber 15a/16a, då jag har en hel drös av dessa och förhoppningsvis får någon användning utav de till slut. Å andra sidan lär det inte hända SÅ många gånger att man trollar HÖ ändå. Tidskrävande och lite omständigt att slussa sig ut via Södertälje å sen köra kanske 40 minuter rakt söderut innan man ens kan börja trolla.. men visst ska jag ge det nåt försök iaf!

Blir förmodligen att stå å nöta på olika platser hela vintern, precis som sist, och hoppas på det bästa. Ska dock vara lite mer kreativ i år, testa många nya platser och inte fastna på mina utdöda vatten på hemmaplan. Förr eller senare sitter den nog, godkänd eller ej!

Förresten, tack för en riktigt trevlig pratstund och alla goda tips tidigare i veckan, Bengt-Åke Ska bli kul å följa ditt/ert fiske i höst och kanske även få dänga tillsammans med er nån dag!
          Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

• Första riktade HÖ-passet med flugspöt avklarat för säsongen.....första Bom-pass rapporten.....lär bli fler......men gött att smyga igång lite mitt i allt abborre-jiggande...

/S
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
              Tjääna
              Häärligt! Snacket om havsöring är redan igång. Kan ju inte säga annat än att man längtar. Själv så drar jag inte igång förrän i slutet på November. Om isen inte lägger sig så är Januari och Februari mina absoluta favoritmånader. När det gäller trolling så håller jag med TamTam. Bombern va wobblern nr1. Visst, det var en annan tid men precis som med Tamtam så satt det nästan alltid en Bomber i änden på linan. Vi fick för övrigt bra även när vi kastade med den. Sen så var det inte så avancerad trolling heller,varsitt spö i näven och sakta körning runt uddar och längs grundkanter.
              På dom igen
              Bb
              Haha ja vi hade nog nån spöhållare eller så iaf men annars känner jag igen vad du skriver direkt, skulle tro vi har gemensamma bekanta oxå faktiskt, det var i en annan tid, stora utsättningar, ingen som fiskade och sommarstugeägarnas nät hängde på tork........
              PS en av mina bättre kom på en kastad 16A (sexton) dock jag var slagen med hästlängder....en välkänd profil hade med sej en kamrat i båten... vill inte säga novis eller så men killen drog på en öring om 9,3 vilken är den största jag sett i skärgården... vad bet den på jo en 16A.
              Notera detta var i en annan tid som jag INTE skulle tro återkommer, man bör nog utgå ifrån dagens förhållanden vad gäller skärgårdsöring
              Senast ändrad av TAMTAM; 2013-09-04, 18:31.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                Första riktade HÖ-passet med flugspöt avklarat för säsongen.....första Bom-pass rapporten.....lär bli fler......men gött att smyga igång lite mitt i allt abborre-jiggande...

/S
                Vänta tills din favoritstrand, gärna vänd lite sydligt får kraftig pålandsvind så vattnet blir ordentligt turbulent och grumligt, gå upp i flugstorlek, gärna lite skrikig färg i vingen (de måste kunna se den!) sen bara hoppas du får ut snöret där i motvinden men finns den där så borde det hugga lovar

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Bomber dragen inte bra för öring........ visserligen var det i en annan tid detta hände men jag kan säga dej direkt att vissa av dem var grymma och de satt ALLTID i änden på våra linor, det Firehand skriver om gamla tider är inga sagor lovar!
                  Det vet jag med säkerhet, har en hel hög med grov skärgårdsöring som bet på på både 15-16 long A men som sagt det var i en annan tid, de förutsättningarna finns nog inte längre dessvärre, iaf årstid samt ljus och vattentemp (samt födotillgång) har avgörande betydelse, detta sett i förhållande till öringen som art, som jag skrev tidigare den gillar skitväder, lagom kallt vatten och mycket gärna pålandsvind gärna sent på hösten. (där glömde jag uddar markerade djupåsar från sådana rakt ner i djupt vatten, gärna slutet på lagom djupkant innan djup tar vid osv)
                  Vårfiske är normalt annorlunda, leta varmt vatten i rätt vikar och var diskret, öringen tål mycket kallt vatten iofs men varför de ofta dyker upp i nämnda vikar är pga att bottenlivet födan vaknar snabbast i varmare vatten, grundtips till öringsbåt (iaf på våren), ytvattenstempmätare A o O
                  Får väl ta tillbaka lite av mitt påstående! är av egen erfarenhet! med 21 år på nacken levde man knappt när storhetstiden på stockholms öringar var haha!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Lundbergs Visa inlägg
                    Får väl ta tillbaka lite av mitt påstående! är av egen erfarenhet! med 21 år på nacken levde man knappt när storhetstiden på stockholms öringar var haha!
                    Så är det och trist för er yngre dessvärre, på den tiden var det intressant och kul, fanns knappt en jävel som visste att de existerade förutom oss fanatiker, nu ska du inte tro att det högg till höger och vänster, inte alls det kunde vara mycket svårt då oxå tro mej MEN om det högg var 4-5 kilosar inte direkt ovanliga, skulle tro de är specimenfisk idag......

Kommentera

• Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
                      Kul å höra allt detta om Bomber 15a/16a, då jag har en hel drös av dessa och förhoppningsvis får någon användning utav de till slut. Å andra sidan lär det inte hända SÅ många gånger att man trollar HÖ ändå. Tidskrävande och lite omständigt att slussa sig ut via Södertälje å sen köra kanske 40 minuter rakt söderut innan man ens kan börja trolla.. men visst ska jag ge det nåt försök iaf!

Blir förmodligen att stå å nöta på olika platser hela vintern, precis som sist, och hoppas på det bästa. Ska dock vara lite mer kreativ i år, testa många nya platser och inte fastna på mina utdöda vatten på hemmaplan. Förr eller senare sitter den nog, godkänd eller ej!

Förresten, tack för en riktigt trevlig pratstund och alla goda tips tidigare i veckan, Bengt-Åke Ska bli kul å följa ditt/ert fiske i höst och kanske även få dänga tillsammans med er nån dag!
                      Om du tänkte trolla öringen framgångsrikt, blir nog knepigt dessvärre iaf om du vill hålla dej på rätt sida om lagen, detta kräver för framgång precisionsfiske runt mycket gärna uddar mot djupt vatten eller fina grundkanter djupare grynnor osv, oftast ligger detta INTE inom det fria fisket, behövs nån form av TDA kort eller tillstånd för detta, öringen är oftast strandbunden (men inte alltid), säger så här tvärsäkert vi fick många på "trolling" 85-90 % av dem satt på det spöet som gick närmast land, wobblerns sked studsade i stenarna inte ovanligt men de högg där!
                      Den informationen kan man utnyttja som strandfiskare, dock varefter de blir större står de fortfarande nära land eller har land som bas mot djupare vatten men de står troligen väsentligt längre ned i branten (eller djupgrynnan), det fanns en gräns klart tydlig, över ca 5,5 till sex kilo började det kraftigt avta för att bli sällsynt, inte så konstigt iofs pga storleken men gränsen kändes mer markant faktiskt, nånstans där började beteendet förändrar mot mer laxlikt beteende detta är min erfarenhet och tro, att det skulle vara rätt vill jag INTE påstå alls.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 781 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      431 visningar
                      0 gillar