Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöringsrapporter i Stockholm
Collapse
X
-
Hur går det med havsöringen i Stockholmstrakten? Har ni smygstartat höstsäsongen än? Kan tänka mig att det är för varmt i vattnet ännu, eller finns det hopp om silver redan nu i september?
Efter så många bompass (eller ja, egentligen BARA bompass) hela hösten i fjol och nu i våras, så börjar jag skarpt fundera på att trolla efter den där f*rbannade öringen hehe! Slussa sig ut med båten från Mälaren via S-tälje, nedåt Järna-fjärden och mot Mörkö typ, skicka ut 6 paravaner med en varsin Bomber 15a på 1-2 meters djup och trolla runt på TDA-områden. Funkar det på gösen så borde det väl funka på havsöringen, eller?
Vet att trolling kanske inte är det mest "charmiga" sättet att få havsöring på, men man blir ju tamejf*n desperat till slut. Vill bara ha min första öring i höst, utan att spendera 30 bompass igen. Kanske låter illa i era öron, men det finns ju trots allt så mycket annat roligt fiske jag gärna lägger den tiden på. Karpfiske, gäddfiske, gösfiske, flugfiske mm... hellre det än att bara bomma från land vid Brandalsund/Strömmen/Gålö etc etc hela hösten!
Vad tror ni?Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
-
Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inläggHur går det med havsöringen i Stockholmstrakten? Har ni smygstartat höstsäsongen än? Kan tänka mig att det är för varmt i vattnet ännu, eller finns det hopp om silver redan nu i september?
Efter så många bompass (eller ja, egentligen BARA bompass) hela hösten i fjol och nu i våras, så börjar jag skarpt fundera på att trolla efter den där f*rbannade öringen hehe! Slussa sig ut med båten från Mälaren via S-tälje, nedåt Järna-fjärden och mot Mörkö typ, skicka ut 6 paravaner med en varsin Bomber 15a på 1-2 meters djup och trolla runt på TDA-områden. Funkar det på gösen så borde det väl funka på havsöringen, eller?
Vet att trolling kanske inte är det mest "charmiga" sättet att få havsöring på, men man blir ju tamejf*n desperat till slut. Vill bara ha min första öring i höst, utan att spendera 30 bompass igen. Kanske låter illa i era öron, men det finns ju trots allt så mycket annat roligt fiske jag gärna lägger den tiden på. Karpfiske, gäddfiske, gösfiske, flugfiske mm... hellre det än att bara bomma från land vid Brandalsund/Strömmen/Gålö etc etc hela hösten!
Vad tror ni?I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggGösen gillar varmt vatten och öringen är en kallvattensfisk (iaf jämfört med gösen) kolla upp möjligheterna till evt laglig trolling efter dem men grundtipset är att till att börja med kolla upp havsöringen som art.... nånting du tydligen missat totalt samt förutsättningarna till att den faktiskt finns i dina vatten, om inte kämpa på och klaga inte lovar
Givetvis är det bara "laglig" trolling som gäller för min del, med fullständigt TDA kort upp till 6 spön och på godkända TDA-områden, precis som på vissa delar i Mälaren. Har ännu inte kollat upp vart TDA-områdena ligger exakt men det ska utforskas.
Havsöringen som art? Ja att öringen är en kallvattensfisk vet jag redan, men är det något mer jag behöver veta? Den stiger väl högre i vattnet på eftermiddagen/kvällen för att jaga precis som de flesta fiskar, så det borde ju vara optimalt med några Bomber 15a som stryker någon meter under ytan. Förutsatt att öringen redan infinner sig i vattnet, vilket delvis var min fråga i föregående inlägg.
Kämpa ska jag definitivt göra, men inte till överdrift som förut. Är inte trolling att kämpa på nästan samma sätt, egentligen? Jag ska ju inte ut å tråla eller nätfiska precis...Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
-
Att trolla efter öringen kan visa sig effektivt ibland även om man helst vill ta dom på fluga eller spinn.
Du kan ju puttra omkring tills du får kontakt och när du hittat dom så plockar du fram spinn eller flugprylarna
Det är även ett bra sätt att lära sig "sina" vatten. Man har gott om tid att studera bottenstrukturer mm medan man glider fram.. Går ju fint att köra endast ett handhållet spö, så man får känna hugget.
Jag väntar nog 3-4 veckor till innan mitt hö-fiske startar.
Kommentera
-
Gillar du i grund och botten inte "trolling" ska du naturligtvis avstå från metod ifråga, gällde det mej så kliver jag av direkt...
Dvs jag är trollingfiskare, man lär sej mycket under åren... dock har man för avsikt att bara använda "hedervärda" metoder som jag antar du tycker och faktiskt vill efterleva så återkommer jag igen till att läsa på... dvs varför den förekommer i dina vatten och hur du kan ta den lovar, av och till finns den "i dina vatten" men knappast som dussinfisk, påläsning av art i fråga ger dej många svar till varför den är svår lovar!I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inläggHur går det med havsöringen i Stockholmstrakten? Har ni smygstartat höstsäsongen än? Kan tänka mig att det är för varmt i vattnet ännu, eller finns det hopp om silver redan nu i september?
Vad tror ni?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Edguy Visa inläggAtt trolla efter öringen kan visa sig effektivt ibland även om man helst vill ta dom på fluga eller spinn.
Du kan ju puttra omkring tills du får kontakt och när du hittat dom så plockar du fram spinn eller flugprylarna
Det är även ett bra sätt att lära sig "sina" vatten. Man har gott om tid att studera bottenstrukturer mm medan man glider fram.. Går ju fint att köra endast ett handhållet spö, så man får känna hugget.
Jag väntar nog 3-4 veckor till innan mitt hö-fiske startar.
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggGillar du i grund och botten inte "trolling" ska du naturligtvis avstå från metod ifråga, gällde det mej så kliver jag av direkt...
Dvs jag är trollingfiskare, man lär sej mycket under åren... dock har man för avsikt att bara använda "hedervärda" metoder som jag antar du tycker och faktiskt vill efterleva så återkommer jag igen till att läsa på... dvs varför den förekommer i dina vatten och hur du kan ta den lovar, av och till finns den "i dina vatten" men knappast som dussinfisk, påläsning av art i fråga ger dej många svar till varför den är svår lovar!
Ursprungligen postat av grynning Visa inläggPersonligen så fiskar jag inte HÖ för ens sent på hösten typ okt/nov och sen tidigt på våren när isen har släppt och alltid med överdrivet mkt spinnstopp. Det har varit min nyckel det var dock många bompass innan första öringen satt men fan va skönt det var när den väl kom upp!Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
-
Bomber dragen är väl inte de attraktivaste dragen bland Stockholms öringar vad jag själv erfarit, inte för jag riktat trollar öring, men laxen tar vi inte med wobblers skillnad vad man gör i Vänern.
Tips är väl att ta dig tid och kolla igenom sjökorten nu till hösten och tro på de du gör.
Ringa in platser som ser heta ut.
Blåbärsudden gav riktigt bra utdelning under slutet av våren.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Havsöringsrapporter i Stockholmav BlinkerDet där teorier om vilken färg som funkar bäst är just ”teorier” som har inte mycket att...1 Foto
-
Kanal: Region Stockholm
2023-12-10, 20:45 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 669 visningar
0 gillar