mängd flätlina på multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mängd flätlina på multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skall testa det och se om kast-längderna ökar, stabiliteten har jag aldrig problem med mer, visst har jag kastat skatbo förr och olyckor händer fortfarande om man är tankspridd men skulle va kul att testa med olja, vilken typ ut´s yellow eller?

Känns bara lite nervöst att den samlar grus och skit under tiden man fiskar.

Kommentera

• @Wreckbender: O fibervikterna har du några tankar kring vad som är "grejen med dem" - utifrån hur jag tolkar din kommentar kring din HPD-rulle så var bakeliten bara något du testade för att se vad som hände med en "förlorad" rulle. Ser du några "särskilt åtråvärde" egenskaper i dessa eller råkar de bara väga liiite liiite annorulunda jämfört med de vikter du testade innan?

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Då kan jag förstå du får problem med nya rullar.... jag försöker alltid hålla dom delarna rena och torra, ok att det oundvikligen kommer vatten, men vatten kladdar inte..
      Jörgen, du glömmer att den spolen ligger undanstoppad i mekarskokartongen Mitt största promblem med mina nya rullar mellan 91 och senhösten 2010 var att alla var hasplar - där snackar vi svååra problem.

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Skall testa det och se om kast-längderna ökar, stabiliteten har jag aldrig problem med mer, visst har jag kastat skatbo förr och olyckor händer fortfarande om man är tankspridd men skulle va kul att testa med olja, vilken typ ut´s yellow eller?

Känns bara lite nervöst att den samlar grus och skit under tiden man fiskar.
      Utifrån min världsbild har oljning av c-bromsbana eller fipplande med vikter hit eller dit, för den delen, aldrig handlat om att få en omedelbar effekt på kastlängder. Jag ser det som ett sätt att få "rätt" spolkontroll och då framförallt förutsägbarhet. Glasklart? Det jag försöker säga att du kanske kan labba med viskositeten på oljan om du hamnar i ett läge där du vill ha 2,5 vikter aktiverade. Du kommer knappast kasta längre bara för att du smörjer banan utan att ändra något annat i hela kedjan. Är min tanke hjälpligt begriplig? Är jag helt fel ute?

@Mooki: Var sjutton får du allt ifrån?! Jag är verkligen impad! Jag skummade bara din mysafton-post och konstaterade att jag var galet nöjd så oddsen är att det är jag som är snett ute vad gäller poleringen. Jag ska som sagt lägga det du säger på minnet.
      Senast ändrad av landkrabban; 2011-05-16, 19:36.

Kommentera

• Fibervikterna har väl en för vissa rullar perfekt friktionskoefficient (fint ord) jag har inte fördjupat mig i formler och sådant, jag är en praktiker, så varför kan jag inte svara på. Kan tänka mig att de löper på ett bättre sätt på sina pinnar också. Rullen jag nämnde var antingen för nervös eller för trög (bromsade av i sista halvan av kastet) med plastvikterna. Men som sagt, med fibervikterna så blev den snäll och fick ett gott flyg ända till betet träffa vattnet. Med fibervikterna oljar jag aldrig banan.
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

• Det jag mest tänker på med olja är att få bort alla små ojämnheter som kan finnas så det snurrar stabilare och se om det påverkar kasten.

Mitt sätt att hålla den torr har funkat i massor av år men alla små trick och knep man lär sig är värda att testa.

Vad jag förstår skall det vara riktigt tunt med olja.

Jag kör med 2 aktiva vikter, lägger på gott om mek-broms, håller spöet rakt ut och släpper på mek bromsen tills draget åker obehindrat ner i backen och spolen stoppar efter ett par varvs snurr, håller det som en grundinställning när jag börjar kasta och kan sedan små-justera efter hand.

Det passar mitt sätt att kasta men inte alla andras.

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Det jag mest tänker på med olja är att få bort alla små ojämnheter som kan finnas så det snurrar stabilare och se om det påverkar kasten.

Mitt sätt att hålla den torr har funkat i massor av år men alla små trick och knep man lär sig är värda att testa.

Vad jag förstår skall det vara riktigt tunt med olja.

Jag kör med 2 aktiva vikter, lägger på gott om mek-broms, håller spöet rakt ut och släpper på mek bromsen tills draget åker obehindrat ner i backen och spolen stoppar efter ett par varvs snurr, håller det som en grundinställning när jag börjar kasta och kan sedan små-justera efter hand.

Det passar mitt sätt att kasta men inte alla andras.
            Men mansson. Mek-broms? Blir väl inget flyg om den används?

Kommentera

• Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
              @Mooki: Var sjutton får du allt ifrån?! Jag är verkligen impad! Jag skummade bara din mysafton-post och konstaterade att jag var galet nöjd så oddsen är att det är jag som är snett ute vad gäller poleringen. Jag ska som sagt lägga det du säger på minnet.
              Nja, jag kan väl konstatera att huvet är fyllt av den typen av kunskap/tyckande som mest är att betrakta som udda kuriosa, frågar man däremot om geografi eller nåt annat "skolämne" är där rätt tomt...

Du behöver inte alls vara fel ute...
              Kan ju vara så att folk "over there" upplever en placebo-effekt av polering, åsså har jag då också dragits med av hypen och inbillar mig att rullen har ett stabilare beteende...
              Jag har sammanställt mycket av såna små tips jag hittat på bl a utrikiska sajter där jag folk verkar väldigt nöjda över resultaten - men poleringarna har mer att göra med känsla och "repeterbarhet"/stabilitet än prestanda - tror ingen av åtgärderna direkt kommer ge ökade kastlängder men rullens uppträdande blir en aning mer konsekvent (vilket iofs kan ge bättre kastlängder eftersom man vågar ta i lite mer med en förutsägbar rulle).

Eftersom jag har luftgevär som "semi-hobby" tycker jag man kan se tydliga paralleller.
              När man tunar en luftbössa är det (för lite mer seriöst folk) inte för att få ökad effekt, man vill helt enkelt att bössan ska vara konsekvent och förutsägbar så att man kan skjuta upprepningsbara fina serier - repeterbarhet är s.a.s. ett nyckelord i sammanhanget.
              Översatt till fiske kan man med en tunad rulle redan innan kastet veta hur rullen kommer reagera vid ett visst kast, så med den repeterbarheten får man snabbt in en känsla för hur mycket man kan ladda i kastet utan att få skatbon - man kan lättare ligga på gränsen för vad rullen/kastaren klarar av.

Blev visst en massa mer svammel från min sida, men om du hittar en Rosetta-sten kanske du kan omvandla till vanlig svenska...
              Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
              En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

• Nej det har du rätt i men om man får skatbo är det bättre att börja lite försiktigare och sedan släppa den helt när man kommit på knepet,skall inte behövas mer en 2 vikter på en bra rulle under förutsättning att man har ett ok spö.

Har bara fått linan att resa under kast en gång detta året det var med en ny Record 51a,
                tog bara med den i kartong och började kasta, den reste ganska duktigt men inga skatbo, när jag kom hem kollade jag och den kom med 0 aktiva vikter direkt från ABU, aktiverade som vanligt 2 och den kastade riktigt bra. tyvärr hade även glömt att spänna skruvarna på gaveln, den var lös och rullen var skev åt alla håll, lämnade tillbaka den fick en ny som tappade färgen på tum-tangenten efter 4 timmars fiske och gummit på tum-plattan passade inte utan trillade av, är nu inne på min tredje men alla har varit bra att kasta med

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Nej det har du rätt i men om man får skatbo är det bättre att börja lite försiktigare och sedan släppa den helt när man kommit på knepet,skall inte behövas mer en 2 vikter på en bra rulle under förutsättning att man har ett ok spö.

Har bara fått linan att resa under kast en gång detta året det var med en ny Record 51a,
                  tog bara med den i kartong och började kasta, den reste ganska duktigt men inga skatbo, när jag kom hem kollade jag och den kom med 0 aktiva vikter direkt från ABU, aktiverade som vanligt 2 och den kastade riktigt bra. tyvärr hade även glömt att spänna skruvarna på gaveln, den var lös och rullen var skev åt alla håll, lämnade tillbaka den fick en ny som tappade färgen på tum-tangenten efter 4 timmars fiske och gummit på tum-plattan passade inte utan trillade av, är nu inne på min tredje men alla har varit bra att kasta med
                  Har också en Record 51a, men har inte haft några bekymmer med den. Har fixat till den lite med keramhybrider, lätt linspridare med keramisk knivbult och dubbelkullagrat mellanhjul, istället för det med bara ett lager som sitter i. Skall användas ihop med ett esox lucius 15-60 gram och en strikewire 0,19 till shadjiggar. Lite halft glömd fiskemetod, men väldigt effektiv när madamerna är lite tröga och står djupt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                    Fibervikterna har väl en för vissa rullar perfekt friktionskoefficient (fint ord) jag har inte fördjupat mig i formler och sådant, jag är en praktiker, så varför kan jag inte svara på. Kan tänka mig att de löper på ett bättre sätt på sina pinnar också. Rullen jag nämnde var antingen för nervös eller för trög (bromsade av i sista halvan av kastet) med plastvikterna. Men som sagt, med fibervikterna så blev den snäll och fick ett gott flyg ända till betet träffa vattnet. Med fibervikterna oljar jag aldrig banan.
                    Intressant det där med att du aldrig smörjer banan med bakeliter!

Jag vill också vara en praktiker - det är ju trots allt det som räknas i slutändan. (Fast jag lurar väl er lika framgångsrikt som min salig far lurade mig när han sa att han var en prktiker )

Som pendlare och småbarnsförälder så får man i stor utsträckning nöja sig med att "torrfiska" som min tålmodiga sambo säger. Men jag är övertygad om att lite hypoteser parat med formler (som man ialla fall inte begriper nåt av) hjälper när man väl står där med spöt i hand. Om inte annat så hade man roligt på vägen

Kommentera

• @Mooki Vem bryr sig om att Bolivia är huvudstaden i Peru?

Jag gillar konsekvent och förutsägbar - ditt resonemang är glasklart och tänkvärt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 783 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04