Jag brukar ta isär och rengöra efter varje pass sedan tar det 20-30 kast innan jag får in fukt och full kastängd, räkna med det när du ställer rullen från början så kanske du kan undvika skenande rullar, spöval har också en enorm betydelse för hur rullen uppför sig, jag brukar låna folk ett lite mjukare långsammare spö med rejält ladd när dom skall lära sig kasta, sedan kan dom gå över på snabbare klingor efter hand.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
mängd flätlina på multirulle
Collapse
X
-
När allting fallerat så ska jag testaEftersom man sandpapprar båtbottnar/surfbrädor etc för att "ta med sig" ett vattenlager som får gnugga på vattnet man åker på....så ska man alltså göra det omvända: polera för glatta livet så det fasta materialet gnuggar mot det flyktiga för att få till friktionen...öööh...hur går det då med poleringsterorierna i din rullmeckar-post? Risk för kasst resonemang här....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggJag brukar ta isär och rengöra efter varje pass sedan tar det 20-30 kast innan jag får in fukt och full kastängd, räkna med det när du ställer rullen från början så kanske du kan undvika skenande rullar, spöval har också en enorm betydelse för hur rullen uppför sig, jag brukar låna folk ett lite mjukare långsammare spö med rejält ladd när dom skall lära sig kasta, sedan kan dom gå över på snabbare klingor efter hand.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av landkrabban Visa inläggGer dig rätt i allt här - problemet att det där tramset med mjuka klingor är lika bra för egot som tipset om Liquid Grease jag gav KeBa för några inlägg sedan
Kommentera
-
fortsättn,30% av linan. Värsta var att jag stod och kastade precis vid en iläggningsramp där ett par gubbar precis höll på att lägga i sin trollingbåt. Ruggigt pinsamt, men det är ju sånt som händer. Fick skrota hela linan. Vi är många i skatboens värld
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggOljar du broms vikterna eller banan så förstår jag att rullen skenarSenast ändrad av landkrabban; 2011-05-16, 17:24.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av landkrabban Visa inläggNär allting fallerat så ska jag testaEftersom man sandpapprar båtbottnar/surfbrädor etc för att "ta med sig" ett vattenlager som får gnugga på vattnet man åker på....så ska man alltså göra det omvända: polera för glatta livet så det fasta materialet gnuggar mot det flyktiga för att få till friktionen...öööh...hur går det då med poleringsterorierna i din rullmeckar-post? Risk för kasst resonemang här....
Sen oljar man för att hålla fukten borta, för att minimera den påverkan. Helst ska oljelagret vara "skit-tunt" så man inte har nån vätska som transporteras runt - endast tillräckligt för att stöta bort vattnet, man vill alltså inte ha med sig ett lager olja runt som i fallet med båt-bottnen.
Nu ska detta trix ha störst effekt på gamla o-kromade bromsbanor där ärg ger en märkbara påverkan, men verkan på kromade banor ska tydligen även den vara märkbar.
Tror inte man polerar särskilt många höghastighetsdelar i mekar-posten, endast ytor som inte är inblandade i utkastet om jag minns rätt(?).
Det som rör sig absolut fortast i en rulle bör vara c-bromsblocken och spollagren.
Två undantag - linspridare och mellandrev där det är nylonbussningar inblandade, där är nylonet "självsmörjande". Har man metallytor som rör sig fort mot varandra bör man ta det lugnt med poleringen om inte minst en metall är självsmörjande.
Sen är det viss skillnad på att sandpappra där man får en ganska tydlig struktur - samma som man vill ha om två icke-självsmörjande metaller har friktionsytor, detta för att binda olja så inte metallerna skär ihop.
Polering ger ju en påtagligt blank yta som binder betydligt mindre olja, dvs sämre friktionshämmande egenskaper men också en jämnare friktion.Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
Mooki har rätt, oljad bana ger en stabilare rulle.Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
Foton
Collapse
-
av BaraalbinHej, letar efter någon kunnig angående denna Buster jerk. Det enda jag vet om den är att det ska vara...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-03-01, 19:50 -
-
av SpringarenJag har fiskat haspel i många år men tänkte prova multirulle till jigg och hårdbeten. Jag köpte en bra...1 Foto
-
2024-08-10, 08:18 -
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
2024-11-09, 20:27 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|