mängd flätlina på multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mängd flätlina på multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag brukar ta isär och rengöra efter varje pass sedan tar det 20-30 kast innan jag får in fukt och full kastängd, räkna med det när du ställer rullen från början så kanske du kan undvika skenande rullar, spöval har också en enorm betydelse för hur rullen uppför sig, jag brukar låna folk ett lite mjukare långsammare spö med rejält ladd när dom skall lära sig kasta, sedan kan dom gå över på snabbare klingor efter hand.

Kommentera

När allting fallerat så ska jag testa Eftersom man sandpapprar båtbottnar/surfbrädor etc för att "ta med sig" ett vattenlager som får gnugga på vattnet man åker på....så ska man alltså göra det omvända: polera för glatta livet så det fasta materialet gnuggar mot det flyktiga för att få till friktionen...öööh...hur går det då med poleringsterorierna i din rullmeckar-post? Risk för kasst resonemang här....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Jag brukar ta isär och rengöra efter varje pass sedan tar det 20-30 kast innan jag får in fukt och full kastängd, räkna med det när du ställer rullen från början så kanske du kan undvika skenande rullar, spöval har också en enorm betydelse för hur rullen uppför sig, jag brukar låna folk ett lite mjukare långsammare spö med rejält ladd när dom skall lära sig kasta, sedan kan dom gå över på snabbare klingor efter hand.
        Ger dig rätt i allt här - problemet att det där tramset med mjuka klingor är lika bra för egot som tipset om Liquid Grease jag gav KeBa för några inlägg sedan

Kommentera

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
          Ger dig rätt i allt här - problemet att det där tramset med mjuka klingor är lika bra för egot som tipset om Liquid Grease jag gav KeBa för några inlägg sedan
          Du är inte ensam om att få skatbon. Fiskar nuförtiden sällan med nylon, men testade min Core med nylonlina för ett par veckor sedan. Började med ett par lugna kast och min superstabila Core rullade på som vanligt. Men när jag laddade på allt vad jag pallade, då fick jag helt plötsligt ett overrun som på en tiondels sekund skapade ett skatbo som säkert omfattade 30på

Kommentera

fortsättn, 30% av linan. Värsta var att jag stod och kastade precis vid en iläggningsramp där ett par gubbar precis höll på att lägga i sin trollingbåt. Ruggigt pinsamt, men det är ju sånt som händer. Fick skrota hela linan. Vi är många i skatboens värld

Kommentera

Dom trollade säkert bara för att dom aldrig lärt sig kasta Dom förstod säkert inte heller att uppskatta din kanonfina rulle...hmpf

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Oljar du broms vikterna eller banan så förstår jag att rullen skenar
                Plockade fram min originalspole, och jag bedyrar att den helt oanvänd åkte ner i samma påse jag plockade ut UT-spolen ur.Där har den legat till nu. Och vet du vad? vikterna är oljade. Och vad jag kan bedöma, utifrån det okladdiga skick spolen och c-bromsen är i övrigt, medvetet smorda!
                Senast ändrad av landkrabban; 2011-05-16, 17:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
                  När allting fallerat så ska jag testa Eftersom man sandpapprar båtbottnar/surfbrädor etc för att "ta med sig" ett vattenlager som får gnugga på vattnet man åker på....så ska man alltså göra det omvända: polera för glatta livet så det fasta materialet gnuggar mot det flyktiga för att få till friktionen...öööh...hur går det då med poleringsterorierna i din rullmeckar-post? Risk för kasst resonemang här....
                  Nja, man polerar för att ta bort ojämnheter som kan störa bromsvikterna så de börjar studsa - då får man en ryckig c-broms med skatbon som följd.
                  Sen oljar man för att hålla fukten borta, för att minimera den påverkan. Helst ska oljelagret vara "skit-tunt" så man inte har nån vätska som transporteras runt - endast tillräckligt för att stöta bort vattnet, man vill alltså inte ha med sig ett lager olja runt som i fallet med båt-bottnen.
                  Nu ska detta trix ha störst effekt på gamla o-kromade bromsbanor där ärg ger en märkbara påverkan, men verkan på kromade banor ska tydligen även den vara märkbar.
                  Tror inte man polerar särskilt många höghastighetsdelar i mekar-posten, endast ytor som inte är inblandade i utkastet om jag minns rätt(?).
                  Det som rör sig absolut fortast i en rulle bör vara c-bromsblocken och spollagren.
                  Två undantag - linspridare och mellandrev där det är nylonbussningar inblandade, där är nylonet "självsmörjande". Har man metallytor som rör sig fort mot varandra bör man ta det lugnt med poleringen om inte minst en metall är självsmörjande.
                  Sen är det viss skillnad på att sandpappra där man får en ganska tydlig struktur - samma som man vill ha om två icke-självsmörjande metaller har friktionsytor, detta för att binda olja så inte metallerna skär ihop.
                  Polering ger ju en påtagligt blank yta som binder betydligt mindre olja, dvs sämre friktionshämmande egenskaper men också en jämnare friktion.
                  Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                  En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Då kan jag förstå du får problem med nya rullar.... jag försöker alltid hålla dom delarna rena och torra, ok att det oundvikligen kommer vatten, men vatten kladdar inte..

Kommentera

• Mooki har rätt, oljad bana ger en stabilare rulle.
                      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 789 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04