Ett vanligt spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett vanligt spinnspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
    Jag trodde Pagani bara tillverkade bilar..
    Det fullständiga namnet är megabass pagani. Kanske något för dig? //T

Kommentera

• Jag försöker alltid förstå hur de som tycker annorlunda än vad jag själv gör menar (och tänker). I den här diskussionen var min utgångspunkt att jag var ute efter ett vanligt spinnspö (ett enhandsspö på mellan 5 och 6 1/2 fot för betesvikter upp till 30 gram) att använda till vanligt gäddspinn. Jag tänker fortsätta att använda nylonlina (för det trivs jag med och det fungerar säkert lika bra nu som det gjorde förr). När ett vanligt spinnspö (för vanligt gäddspinn) hade de specifikationerna så satt det vanligen en Amba 5000 (eller en Abumatic 170) i rullfästet.

Nu hittade jag två fina sexfotsspön som jag tyckte skulle passa, men då får jag rekommendationen att montera en yttepytteliten sk lågprofilrulle istället för en gammal hederlig, rund och röd, Amba 5000. Min fråga är: använder någon av er som gav denna rekommendation ett sådant spö med en sådan rulle, med nylonlina, vid ert vanliga gäddspinn?

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Min fråga är: använder någon av er som gav denna rekommendation ett sådant spö med en sådan rulle, med nylonlina, vid ert vanliga gäddspinn?
        Nej, nylonlina är inte lämpligt för de metoderna jag använder när jag fiskar gädda. //T

Kommentera

• Inte jag heller.

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Min fråga är: använder någon av er som gav denna rekommendation ett sådant spö med en sådan rulle, med nylonlina, vid ert vanliga gäddspinn?

Kommentera

• Nu hittade jag två fina sexfotsspön som jag tyckte skulle passa, men då får jag rekommendationen att montera en yttepytteliten sk lågprofilrulle istället för en gammal hederlig, rund och röd, Amba 5000.
            Jag använder fortfarande nylonlina till majoriteten av mitt fiske, ser ingen anledning att byta något som fungerar,,

Runda Amb har inte hängt med riktigt i utvecklingen, förr fanns det spö med försänkta rullfästen till Amb. och Abumatic, dom har slutat tillverkas för ganska många år sedan.

Resultatet blir ju självklart att en rund Amb. sitter högre upp, av den anledningen blir en LP betydligt bekvämare att hantera, visst finns det gott om runda rullar med försänkta fötter men dom står det inte ABU på....

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Jag använder fortfarande nylonlina till majoriteten av mitt fiske, ser ingen anledning att byta något som fungerar,,

Runda Amb har inte hängt med riktigt i utvecklingen, förr fanns det spö med försänkta rullfästen till Amb. och Abumatic, dom har slutat tillverkas för ganska många år sedan.

Resultatet blir ju självklart att en rund Amb. sitter högre upp, av den anledningen blir en LP betydligt bekvämare att hantera, visst finns det gott om runda rullar med försänkta fötter men dom står det inte ABU på....
              Set är egentligen min enda anmärkning, att spöna saknar nedsänkta rullfästen. Å andra sidan så har jag rejäla labbar och har hittat ett skönt grepp om spö och rulle. När jag håller i spöet med den runda Amban på så känns det tryggt och jag skulle inte bli (mer än vanligt i en sådan situation) nervös om en tiokilos furusundskrokodil nafsade i sig mitt Utö 23 g YP.

Tack för era svar. Nu vet jag att era synpunkter var utifrån andra förutsättningar än mina. Då går jag på min egen känsla.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Jag försöker alltid förstå hur de som tycker annorlunda än vad jag själv gör menar (och tänker). I den här diskussionen var min utgångspunkt att jag var ute efter ett vanligt spinnspö (ett enhandsspö på mellan 5 och 6 1/2 fot för betesvikter upp till 30 gram) att använda till vanligt gäddspinn. Jag tänker fortsätta att använda nylonlina (för det trivs jag med och det fungerar säkert lika bra nu som det gjorde förr). När ett vanligt spinnspö (för vanligt gäddspinn) hade de specifikationerna så satt det vanligen en Amba 5000 (eller en Abumatic 170) i rullfästet.

Nu hittade jag två fina sexfotsspön som jag tyckte skulle passa, men då får jag rekommendationen att montera en yttepytteliten sk lågprofilrulle istället för en gammal hederlig, rund och röd, Amba 5000. Min fråga är: använder någon av er som gav denna rekommendation ett sådant spö med en sådan rulle, med nylonlina, vid ert vanliga gäddspinn?
                Nej nylon slutade jag använda till gädd/abborrfiske för 15år sen då jag gick över till flätlina. Anledningen till att jag änvänder flätlina är tex att man har bättre kontakt med betet och känner vad som händer i andra änden av linan, den håller längre och mindre risk för linbrott.

Lågprofilsrullar har jag använt sen ett antal år tillbaka när jag började få upp ögonen för multirullar på riktigt, har aldrig riktigt gillat dom runda rullarna mkt eftersom jag inte får något bra grepp runt dom.
                http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

• Ja det är märkligt att Abu håller kvar vid rullstativen som gör att rullen hamnar högre upp. Vid vanligt spinnfiske gör det inte så mycket för då behöver man ju inte "palma", men vid jerkfiske är det ju omöjligt att få till något riktigt bra grepp runt en rund Amba. Undrar om det är något i Svängsta-fabriken som skulle göra en sådan förändring i tillverkningen alltför kostsam?

Sedan det här med nylonlinor alltså... Där har jag väldigt svårt att förstå förespråkarna. Större diameter för samma styrka och framförallt mycket sämre direktkontakt med bete och fisk. Finns situationer då nylon väl fortfarande har sina poänger (trolling med många spön pga den låga kostnaden per meter, isfiske pga att den inte samlar vatten som fryser, laxälvar där det är det enda som är tillåtet) men i de allra flesta lägen tycker jag helt klart att flätlinans fördelar överväger.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                    Ja det är märkligt att Abu håller kvar vid rullstativen som gör att rullen hamnar högre upp. Vid vanligt spinnfiske gör det inte så mycket för då behöver man ju inte "palma", men vid jerkfiske är det ju omöjligt att få till något riktigt bra grepp runt en rund Amba. Undrar om det är något i Svängsta-fabriken som skulle göra en sådan förändring i tillverkningen alltför kostsam?

Sedan det här med nylonlinor alltså... Där har jag väldigt svårt att förstå förespråkarna. Större diameter för samma styrka och framförallt mycket sämre direktkontakt med bete och fisk. Finns situationer då nylon väl fortfarande har sina poänger (trolling med många spön pga den låga kostnaden per meter, isfiske pga att den inte samlar vatten som fryser, laxälvar där det är det enda som är tillåtet) men i de allra flesta lägen tycker jag helt klart att flätlinans fördelar överväger.
                    Personligen gillar jag lite högre rullar framför lägre..hellre runda än LP så att säga. Man ska ha klart för sig att ABU i princip är den enda tillverkaren av vettigt prissatta rullar utanför Asien...nu menar jag inte flugrullar eller svindyra havsrullar utan vanliga rullar för "vanligt" fiske. Har varit där på besök och spontant tror jag att allt hänger på att man kan köra med sina gamla maskiner samt en automatiserad monteringsdel... Vissa specialrullar utanför "classic-segmentet" gör man ju också, exempelvis Mörrum-serien, men dessa är oxå klart dyrare än standardrullarna.

Kommentera

• ...och det är inte bara en monteringsfabrik utan man tillverkar faktiskt en hel del, drev mm mm..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04