Ett vanligt spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett vanligt spinnspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
    Sådär ja nu börjar det likna nåt nu är det bara flätlinan kvar........
    Den kommer...var så säker....om än bara i rent explorativt syfte.....
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Jag försöker alltid förstå hur de som tycker annorlunda än vad jag själv gör menar (och tänker). I den här diskussionen var min utgångspunkt att jag var ute efter ett vanligt spinnspö (ett enhandsspö på mellan 5 och 6 1/2 fot för betesvikter upp till 30 gram) att använda till vanligt gäddspinn. Jag tänker fortsätta att använda nylonlina (för det trivs jag med och det fungerar säkert lika bra nu som det gjorde förr). När ett vanligt spinnspö (för vanligt gäddspinn) hade de specifikationerna så satt det vanligen en Amba 5000 (eller en Abumatic 170) i rullfästet.

Nu hittade jag två fina sexfotsspön som jag tyckte skulle passa, men då får jag rekommendationen att montera en yttepytteliten sk lågprofilrulle istället för en gammal hederlig, rund och röd, Amba 5000. Min fråga är: använder någon av er som gav denna rekommendation ett sådant spö med en sådan rulle, med nylonlina, vid ert vanliga gäddspinn?

Jag har kört en liknande kombination med 0.28 flourcarbon spöt Gunki Hayashi rulle Curado201E7 och det funkade toppen så du kan gott köra med nylon om du gillar det
      Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

• Tror att han försöker fråga dig om du köpte multi eller haspel-varianten av Orra SX....
        Helt rätt,

Nu kan TS va stolt hela julen, han har sparat pengar jämfört med en japansk rulle, skaffat en där spolen sitter på rätt håll och samtidigt hjälpt till att rädda jobbet för en fattig kines, jag kan bara gratulera till ett bra köp....

Kommentera

• Det enda problemet med de billigare tvålkopparna är att de har en tendens att krångla mer, dock inte alla //T

Kommentera

• Det enda problemet med de billigare tvålkopparna är att de har en tendens att krångla mer, dock inte alla //T
            Har faktiskt inte hört eller sätt så mycket om orran, kanske beroende på att det inte finns så många som köper den ?
            Är inte den toppen av Abus kina rullar ?? tror jag skulle lita mer på den en vissa dyrare varianter med En annan modellbeteckning..

Kommentera

• Det är väldigt mycket kärlek i tråden.

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Har faktiskt inte hört eller sätt så mycket om orran, kanske beroende på att det inte finns så många som köper den ?
                Är inte den toppen av Abus kina rullar ?? tror jag skulle lita mer på den en vissa dyrare varianter med En annan modellbeteckning..
                Om du menar Revo med "vissa dyrare varianter" så kan jag säga att Revon är klart mer gediget byggd, med bättre komponenter, ex IAR. Detta baserat på att jag ägt och skruvat i båda.. Men detta är kanske inget gott exempel för dig Månsson , med din förkärlek för Revos =) Jag håller med dig om att vissa Revos är så där... de första exemplaren hade problem med korrosion..de senare är helt ok ur den synpunkten och ska inte dömmas av sina tidigare kollegor, det vore som att dömma ut Toyota bara för att deras bilar var skit på 60-talet..typ. Ska man välja en Revo så ska det vara med antingen Centr.broms, ex Inshore..eller allra helst en variant med både Cent. och Magnetbroms ex senare Premiers och STX. De rena Magnetbromsade suger enligt mig då de är allt för nervösa/lynniga gällande kastegenskaperna.

Detta bör alla ta som en lag...som stämmer för alla

Kommentera

• Tror rullen får ett lugnare liv på ett enhands 6fotsspö än tex på ett 10-11fots havsöringsspö.
                  Sedan finns det ju bättre lager å smörjmedel att ta till vid behov..:-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                    Tror rullen får ett lugnare liv på ett enhands 6fotsspö än tex på ett 10-11fots havsöringsspö.
                    Sedan finns det ju bättre lager å smörjmedel att ta till vid behov..:-)
                    Eller bättre rullar som kostar nästan lika mkt, för att göra det hela ännu lättare. //T
                    Senast ändrad av tonyex; 2012-12-21, 21:11.

Kommentera

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      Eller bättre rullar som kostar nästa lika mkt, för att göra det hela ännu lättare. //T
                      Det finns alltid bättre och lättare rullar.
                      Den dagen då man kan knalla iväg till sin lokala butik och kolla på en högervevad sådan så kanske det skulle vara ett alternativ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 718 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04