Ett vanligt spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett vanligt spinnspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ett vanligt spinnspö

När jag, för några decennier sedan, var aktiv gäddfiskare var ett enhandsspö för betesvikter upp mot 30 gram standardbeväpningen. Fiske 2, som det hette i Napp&Nytt. För haspelfiskarna var detta spö vanligen mellan 6 och 7 fot långt medan de som körde med spinnrulle (det var ingen som sa multi på den tiden) eller Abumatic föredrog något kortare spön, 5-6 1/2 fot. Nu när jag plötligt blivit spinnfiskare vill jag ha ett sådant spö men det verkar vara lögn att hitta ett bra sådant. Det finns hur många som helst spön på 8 fot eller längre men hittar man ett 6-fotsspö så är det för sk jerkfiske och betesvikter på över hektot eller ett sk verikalspö. Dessutom har de sällan riktiga, hela, korkgrepp. Och vad hände med de nedsänkta rullfästena?

Ska man behöva leta på Tradera och i prylbodar för att hitta ett vanligt spinnspö eller görs sådana fortfarande?
    Senast ändrad av lausvik; 2012-12-07, 12:17.

De spöna de pratar om var väl dessutom av glasfiber, och kanske var det pga tyngden i detta material som man ville hålla nere längderna på den tiden? Har hänt en del i utvecklingen sedan dess, kanske inte bara till det bättre, men i alla fall delvis. Exempelvis är väl ett spö på 5-6 fot inte särskilt optimalt till allmänt spinnfiske, eller tycker du verkligen det? Som jag ser det ger det mest bara kortare kastlängder.

Kommentera

Bortsett från det nedsänkta rullfästete, så är det ju ett ismetspö du letar efter!

http://www.dogger.se/bft-extreme-ice...293-c-669.aspx

Kommentera

Lundgrens har ett spö,klicka på spön-Berkley

Kommentera

Glasfiber är ett väldigt bra material för fiskespön. Själv uppskattar jag i alla fall aktionen hos ett välbyggt glasfiberspö (och jag har två 7 fots Pateke Morton haspelspön i glasfiber som hör till mina absoluta favoriter!). Visst kastar man, allt annat lika, längre med ett längre spö men för fiske där det inte handlar om att kasta så långt som möjligt är ett kort enhandsspö ett väldigt läckert redskap. Det är vilsamt att kasta med och ger god precision. Jag talar om fiske från en eka (eller kanot) där man lojt kastar sitt drag mot en öppning i vassen eller mellan två stenar i grundvattnet.

Kommentera

Fiskar väldigt mycket med korta spön på 5,6-7fot. Kastlängderna på många korta spön kan vara riktigt bra. En anledning att spöna var korta förr är att det var populärt med enhands spön och det blir svårt att kasta med längre.
            Lundgrens hade innan ett spö i sin egen serie. LF suncaster 5,6 fot 12-35g 2del. Riktigt trevligt spö som hade passat trådskaparen perfekt. Klippte det sista de hade kvar.
            Men ring och tjata på dem så kanske de tar upp tillverkningen igen.

Kommentera

Ett vanligt spinnspö

Det finns hur många spön som helst idag i 6 fots modell . Typ bass spön dock inte glasfiber .

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                Lundgrens har ett spö,klicka på spön-Berkley
                Det verkar ju vara ett trevligt spö (och dessutom inte överdrivet dyrt). Dock har det rakt rullfäste. Är det pga de sk lågprofilrullarna det numera är raka rullfästen även på enhandsspöna?

Jag har byggt spön själv förut. Ska kolla om det finns nedsänkta rullfästen att köpa. Vintern är lång. Dessutom har jag några sexfots (odelade) Conolon basspön (haspel) och jag skulle ju kunna offra ett av den för att använda klingan. Eller så köper jag en ny klinga. Eller det däringa Berkleyspöet... Hmmm...

Kommentera

Något St. Croix Premier kanske?
                  Tycker det finns miljarder olika spön i den klassen...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    När jag, för några decennier, var aktiv gäddfiskare var ett enhandsspö för betesvikter upp mot 30 gram standardbeväpningen. Fiske 2, som det hette i Napp&Nytt. För haspelfiskarna var detta spö vanligen mellan 6 och 7 fot långt medan de som körde med spinnrulle (det var ingen som sa multi på den tiden) eller Abumatic föredrog något kortare spön, 5-6 1/2 fot. Nu när jag plötligt blivit spinnfiskare vill jag ha ett sådant spö men det verkar vara lögn att hitta ett bra sådant. Det finns hur många som helst spön på 8 fot eller längre men hittar man ett 6-fotsspö så är det för sk jerkfiske och betesvikter på över hektot eller ett sk verikalspö. Dessutom har de sällan riktiga, hela, korkgrepp. Och vad hände med de nedsänkta rullfästena?

Ska man behöva leta på Tradera och i prylbodar för att hitta ett vanligt spinnspö eller görs sådana fortfarande?

Jag har ett 7 fots ABU max plus graphite up to 30 spinspö fiske 2. Dock inte nersänkt fäste men med krok på undersidan ej heller naturkork men heltäckande handtag. Har du vägarna förbi så kan du få det av mig . Det har stått i garderoben sen jag vet inte när.
                    m v h
                    Bb
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 717 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04