I sin fulla rätt - tack och adjö! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I sin fulla rätt - tack och adjö!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Senast igår stod det i aftonblaskan om en som köpte en TV, bytte ut innehållet mot en äldre TV och sedan "ångra" sitt köp. Finns människor till allt. Han åkte fast för att senare samma dag besöka butiken och göra samma med en laptop.

Sen är det inte så svårt att spara kvitton i en pärm. Du känner till köpvillkoren och vad som gäller för att reklamera en vara, men vill inte följa dem för att sedan spy galla över butiken i ett forum?

Drar du fram trädgårdsslangen när ungarna åker förbi på sina moppar? Du framstår som en tvättäkta tjurgubbe.
    Senast ändrad av Leon; 2014-09-02, 20:54.

Kommentera

Som andra säger så fyller kvitto en funktion vid en reklamation. Sen heter det att inom skälig tid reklamera. Har du väntat ända tills nu trots varan varit fel på sen juli gör ju inte saken bättre.

Har själv både reklamerat, returnerat på öppet köp och varje gång blivit bra bemött av Biltema.

Kommentera

Vad var det för laddare du hade köpt? (vill inte köpa samma)
        Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
        http://www.ichtys.se

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Som sagt, Biltema var i sin fulla rätt när de krävde kvitto liksom jag är i min fulla rätt att slänga kvitton varje gång jag städar plånboken. Att jag sedan, på grund av Biltemas bemötande, dissar dem, ja det är ju en högst personlig uppfattning. Som jag är i min fulla rätt att hysa. att alla laddare jag köpt hos Biltema varit kass är ett faktum. Jag talade om för personen som tjafsade om kvittot när jag köpt laddaren och det var inte ett ångerärende utan reklamation av en icke fungerande skitprodukt.
          "alla laddare jag köpt hos Biltema" Du fortsätter alltså att köpa laddare hos Biltema, trots att de enligt dig är kassa? Hamnar deffinitivt i kategorin annorlunda

Händer väl att Biltemaprylar inte uppfyller förväntningarna man har på dem, men av mig får de betyget fem av fem när det gäller hanteringen av reklamationer.

Kommentera

Är också dålig på att spara kvitton på mindre inköp men när jag fick fel på en konverter 12->220v köpt hos Biltema räckte det med att visa upp fakturan från kreditkortsföretaget så hittade dom köpet (bland övriga skruvar och muttrar köpta vid samma tillfälle...) och gav mig en ny.

Kommentera

En av de få saker jag faktiskt tycker om med feltema är just det att det tar tillbaka sitt skit utan frågor om man har kvittot, har lämnat tillbaka saker på ren jävla chansning som jag förstört pga misshandel och de öppnar ju inte ens kartongen och kollar att det är rätt pryl där i.
              Dock så är det halvkul att behöva åka tillbaka med 50% utav grejerna, köpte bromsok och gängorna var gjorda utav smör, mycket bra kvalité.

Edit: Sparar ju dock inte kvitton på oväsentliga prylar under typ 500kr.
              -----------PB's!-----------
              Gädda 8,7 kg
              Harr 0,5 kg
              Abborre 0,8 kg
              Torsk 2,4 kg
              Havsöring 3,5 kg
              Näbbgädda
              Strömming
              Mört
              Skrabb

Kommentera

Ursprungligen postat av ante912 Visa inlägg
                Edit: Sparar ju dock inte kvitton på oväsentliga prylar under typ 500kr.
                Där är vi tydligen lika. Anledningen till att jag begav mig till Biltema med min laddare var att jag, eftersom det var första gången jag använde den, inte var främmande för att fråga var om ett handhavandefel, dvs att apparaten fungerade men att det var skit bakom spakarna. Efter att ha kopplat in manicken på två olika batterier kunde vi (eller i alla fall jag) konstatera att den kopplade ur efter några sekunder precis som den gjort när jag försökt ladda mitt batteri där hemma. Visserligen uttryckte killen bakom disken att det kunde vara så att mitt batteri (ett Varta Professional inköpt hos Dogger relativt nyligen och använt ett pass) inte tog emot laddning. Detta betraktade jag som uteslutet och då skräpladdaren kostat, om jag minns rätt, mindre än hälften av batteriet så bestämde jag mig (när kvittofrågan kom upp) att lämna den där och att köpa en juste laddare någon annanstans. Det har jag nu gjort och batteriet är nu fulladdat. End of story.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                  Du framstår som en tvättäkta tjurgubbe.
                  Tack!

Kommentera

Hej.
                    Jag arbetar som konsumentvägledare och hjälper gärna till att räta ut eventuella frågetecken.
                    När en privatperson köper en vara/tjänst av ett företag klassas privatpersonen som en konsument.

Om ett ursprungligt fel uppstår inom 3 år från köpet har konsumenten rätt till två kostnadsfria avhjälpanden, företaget kan välja att reparera eller att omleverera en likvärdig vara till konsumenten.

Men innan företaget behöver avhjälpa felet åligger det konsumenten att dels styrka att det faktiskt föreligger ett fel samt att kunna visa att det företag konsumenten påstår vara det säljande företaget faktiskt också sannolikt är det. Notera att det endast behöver göras sannolikt. Bevisbördan är alltså betydligt lägre än exempelvis en mordrättegång där det måste bevisas bortom allt rimligt tvivel.

I Konsumentköplagen står ingenting om formkravet för denna bevisbörda så om Biltema i detta fall kräver och endast godtar originalkvitto så bryter de mot Konsumentköplagen som dessutom är tvingande så vad Biltema har för egna köpvillkor spelar ingen roll. Innebär deras köpvillkor att det blir svårare/sämre för en konsument än vad som står i Konsumentköplagen så är de villkoren att anses som oskäliga och de kan således bortses ifrån. De har ingen effekt helt enkelt och kan heller inte åberopas.

Det räcker för en konsument att visa upp ett kontoutdrag för att göra det sannolikt att produkten är såld av det företag till vilket konsumenten försöker reklamera. Så länge varan/tjänsten, priset, inköpsdatumet och det säljande företagets namn framgår av handlingen så är den godkänd. Originalförpackning och annat kan i vissa fall anses som tillräckligt och i vissa fall inte.

Så för att sammanfatta:
                    Klarar du inte av att göra det sannolikt att du köpt produkten på Biltema har de heller ingen skyldighet att hjälpa dig.
                    Sen finns det företag som gör mer än vad lagen kräver, det brukar kallas för good will, men detta är ingen rättighet och kan variera oerhört mycket och bero på många olika faktorer.

Kommentera

Ursprungligen postat av TottenhamBman Visa inlägg
                      Hej.
                      Jag arbetar som konsumentvägledare och hjälper gärna till att räta ut eventuella frågetecken.
                      När en privatperson köper en vara/tjänst av ett företag klassas privatpersonen som en konsument.

Om ett ursprungligt fel uppstår inom 3 år från köpet har konsumenten rätt till två kostnadsfria avhjälpanden, företaget kan välja att reparera eller att omleverera en likvärdig vara till konsumenten.

Men innan företaget behöver avhjälpa felet åligger det konsumenten att dels styrka att det faktiskt föreligger ett fel samt att kunna visa att det företag konsumenten påstår vara det säljande företaget faktiskt också sannolikt är det. Notera att det endast behöver göras sannolikt. Bevisbördan är alltså betydligt lägre än exempelvis en mordrättegång där det måste bevisas bortom allt rimligt tvivel.

I Konsumentköplagen står ingenting om formkravet för denna bevisbörda så om Biltema i detta fall kräver och endast godtar originalkvitto så bryter de mot Konsumentköplagen som dessutom är tvingande så vad Biltema har för egna köpvillkor spelar ingen roll. Innebär deras köpvillkor att det blir svårare/sämre för en konsument än vad som står i Konsumentköplagen så är de villkoren att anses som oskäliga och de kan således bortses ifrån. De har ingen effekt helt enkelt och kan heller inte åberopas.

Det räcker för en konsument att visa upp ett kontoutdrag för att göra det sannolikt att produkten är såld av det företag till vilket konsumenten försöker reklamera. Så länge varan/tjänsten, priset, inköpsdatumet och det säljande företagets namn framgår av handlingen så är den godkänd. Originalförpackning och annat kan i vissa fall anses som tillräckligt och i vissa fall inte.

Så för att sammanfatta:
                      Klarar du inte av att göra det sannolikt att du köpt produkten på Biltema har de heller ingen skyldighet att hjälpa dig.
                      Sen finns det företag som gör mer än vad lagen kräver, det brukar kallas för good will, men detta är ingen rättighet och kan variera oerhört mycket och bero på många olika faktorer.
                      Tack (och som jurist är jag väl medveten om allt du skriver) men att hålla på och rota fram kontoutdrag och att lägga ned tid och engagemang på att tjafsa om en pryl för några hundralappar ids jag helt enkelt inte. Artikeln i fråga är det, såvitt jag vet, endast Biltema som säljer och väljer de att vara vrånga mot en kund istället för att bara beklaga att prylen inte fungerade och ta sitt ansvar så väljer de samtidigt, i alla fall när det handlar om mig, bort den kunden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 281 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art