I sin fulla rätt - tack och adjö! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I sin fulla rätt - tack och adjö!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• I sin fulla rätt - tack och adjö!

Jag vet att man ska spara alla kvitton på allt man köper för att kunna visa upp dem vid eventuell reklamation. Detta har jag aldrig gjort. Livet är for kort för att man som privatperson ska ägna en del av det åt att bevara och systematisera kvitton. Så Biltema i Norrtälje var i sin fulla rätt när de för en timme sedan propsade på att få se kvittot för den batteriladdare jag köpte där i juli och som inte fungerar (och aldrig har fungerat). Jag lämnade laddaren där för att slippa ta den till återvinningsstationen, vände på klacken och gick ut ur butiken för sista gången.

Biltema hör till de företag som säljer produkter som man i stort sett endast kan köpa där. Därför retar det mig att de åberopar formaliteter när man fått en defekt sådan produkt. Såvitt jag vet är alla batteriladdare Biltema säljer kass och i vart fall är deras kundbemötande det.

Nu sitter mitt batteri inkopplat på en märkesladdare som fungerar som den ska.

Kvitton är bra både för att kunna avhjälpa ev garantiärende men även om saker blir stulna och bevisa att man ägt det. Att en produkt bara finns hos dom bevisar ju inte att du från början betalt för produkten.

Man behöver inte lägga mer energi än att ha en liten kartong och lägga alla kvitton i utan någon som helt ordning. Leta efter det du behöver när du behöver det.

Inte för att Biltema oftast står för kvalité men har aldrig haft problem med en reklamation. Dock så har jag med mig kvittot.

Kommentera

Just med biltema är det väl mer att dom vill ha kvittot för att få reda på när produkten är köpt snarare än var. Ångerrätten gäller ju inte hur länge som helst.

För egen del får jag nog säga att kundbemötandet varierar kraftigt beroende på vem man drabbas av.
      Ett par av de på kundtjänst här i Linkeboda löser alla problem på nolltid, andra är helt obevekliga och anser att man bara har sig själv att skylla.
      Förstår hur som helst hur du menar.
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
        Kvitton är bra både för att kunna avhjälpa ev garantiärende men även om saker blir stulna och bevisa att man ägt det. Att en produkt bara finns hos dom bevisar ju inte att du från början betalt för produkten.

Man behöver inte lägga mer energi än att ha en liten kartong och lägga alla kvitton i utan någon som helt ordning. Leta efter det du behöver när du behöver det.

Inte för att Biltema oftast står för kvalité men har aldrig haft problem med en reklamation. Dock så har jag med mig kvittot.
        Kontoutdrag ska funka lika bra som kvitto
        Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
        sigpic
        Skitfiske!

Kommentera

Som sagt, Biltema var i sin fulla rätt när de krävde kvitto liksom jag är i min fulla rätt att slänga kvitton varje gång jag städar plånboken. Att jag sedan, på grund av Biltemas bemötande, dissar dem, ja det är ju en högst personlig uppfattning. Som jag är i min fulla rätt att hysa. att alla laddare jag köpt hos Biltema varit kass är ett faktum. Jag talade om för personen som tjafsade om kvittot när jag köpt laddaren och det var inte ett ångerärende utan reklamation av en icke fungerande skitprodukt.

Kommentera

Alltså kvitto finns ju av en anledning. Gnälla för vi ska tycka synd om dig för att du inte kan visa när eller var varan är köpt.......
            Som andra skriver funkar kontoutdrag funka lika bra. du är en kass kund inte deras kundbemötande som e kasst...

Kommentera

Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
              På nittiotalet hade Ikea en väldigt generös policy gällande byten och återköp. Så länge varan var oöppnad kunde man lämna tillbaka den och få pengar tillbaka utan kvitto. Jag hade på den tiden en del mindre ärliga bekanta som när kassan började sina åkte ut till Ikea och snodde dyra gardiner (platta mjuka paket, funkar fint under jackan). Sen åkte de tillbaka dagen efter och lämnade tillbaka dem med någon halvdan förklaring typ "present från mormor, men jag gillade inte färgen". Och vips så kunde de gå därifrån med en femhundring i plånboken.

Kommentera

Måste säga att Biltema (och Clas Olsson) m agerat föredömligt när det gällt reklamationer. Visst vill de se kvitto men sedan har det bara varit helschyst bemötande (puh, det gjorde ont!). Men lausvik är ju i sin fulla rätt att säga tack och adjö om kvittotvånget stör honom. Kan bara inte låta bli att fundera på vem som drabbas mest av detta beslut...

Kommentera

Jag tar en bild/Scan på kvitton jag får, sen skickar den appen jag använder till detta kvittot som pdf upp till dropbox.
                  Brukar döpa dom till datum/butik/produkt.
                  Lätt att hantera.
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Inte begär (eller vill) jag att någon ska tycka synd om mig och möjligen är jag en kass kund (och en usel människa som inte sparar och ordnar ett dataregister över) mina kvitton. Någon anledning för Biltema att tro att jag är en oärlig individ som snott en icke fungerande laddare bara för att få komma och klaga på den fanns inte. Eller gör jag det för lätt för mig nu? Finns det folk som snor trasiga prylar (billiga sådana) för att sedan reklamera dem? Jag kanske lever i det blå men har, uppriktigt sagt, svårt att tänka mig att det skulle vara ett så utbrett agerande att det utgör något egentligt problem. Jag passar nog inte som kund hos Biltema helt enkelt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 272 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art