Rätt att beslagta utrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rätt att beslagta utrustning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bra svar Tumlaren då är bilen ett orört objekt för en tllsynsman.

Men hur blir det om en sådan börjar att gapa om att han ska fiskespöna och tjuvfiskaren vägrar att lämna dom ifrån sig? Och går iväg alternativt springer iväg?

Som jag har läst laglänkarna här så kan spöfiske ge max 2 månaders fängelse. Så dom kan ju inte hållar kvar dom eller leka Zeb Macahan precis.

Kommentera

Ursprungligen postat av Aardwolf
      Bra svar Tumlaren då är bilen ett orört objekt för en tllsynsman.

Men hur blir det om en sådan börjar att gapa om att han ska fiskespöna och tjuvfiskaren vägrar att lämna dom ifrån sig? Och går iväg alternativt springer iväg?

Som jag har läst laglänkarna här så kan spöfiske ge max 2 månaders fängelse. Så dom kan ju inte hållar kvar dom eller leka Zeb Macahan precis.
      Rätten att försöka kvarhålla den misstänkte brottslingen för identifiering har du fortfarande. Du har därvid rätt att bruka det våld nöden kräver men inte mer.
      Slår eller hotar den den misstänkte sig fri innebär det att listan över misstänkta brott ökas med exempelvis misshandel eller vapenbrott. Det innebär samtidigt en risk att den misstänkte att drabbas av ytterligare straffpåföljd.
      Polis SKA alltid tillkallas och sköta fasttagande om det inte kan ske i omedlelbar närhet till platsen för det misstänkta brottet/brotten.
      Man har självfallet rätt att följa efter en misstänkt brottsling men man har ingen skyldighet att i det sammanhanget utsätta sig för livsfara. Det senare är något som man gott kan överlämna åt polisen, vilken kan föväntas ha nödiga kunskaper och lämplig utrustning.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

He he

Ursprungligen postat av kingfisher
        Bara fisketillsyningsmän får beslagta fiskeutrustninge, inte markägare om inte dom är tillsyningsmän vill säga, men den skall snarast lämnas in till polisen.
        Och om det inte är något grovt fiske brott får man till 99% alltid tillbaka fiskeutrustningen.
        Man kan om man vill jävlas med någon även ta bil och båt men dom blir nog lite förbannade då.

Frågan är väll om man lämnat ifrån sig Bil & Båt kan väll förstå att dom beslagtar spö rulle osv men fan inte båt och bil

Dock kan jag lova att jag inte hade lämnat dom ifrån mig friviligt hur många tillsyningsmän det än hade varit

Hade dom brukat "våld" Ja varför inte tror dock inte att någon tillsyningsman är så dum så han går på en 120 Kg Boxare

Kommentera

Då tror jag att händelseutvecklingen blir som sådan: (Om tjuvfiske räknas som tillgreppsbrott vill säga)

"8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott

...

5 § Den som stjäl medelst våld å person eller medelst hot som innebär eller för den hotade framstår som trängande fara eller, sedan han begått stöld och anträffats på bar gärning, sätter sig med sådant våld eller hot till motvärn mot den som vill återtaga det tillgripna, dömes för rån till fängelse, lägst ett och högst sex år. Detsamma skall gälla om någon med sådant våld eller hot tvingar annan till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den tvungne eller någon i vars ställe denne är. Lika med våld anses att försätta någon i vanmakt eller annat sådant tillstånd."

Saxat från:
          Tillgreppsbrott

Förutom att du kommer att dömmas för våldsamt motstånd, ohörsamhet mot tjänsteman osv. osv. för dina fiskespöns skull.
          Senast ändrad av GardenGnome; 2005-01-11, 09:38.

Kommentera

Tumlaren, bra att du nämnde brickan. Angående straffen vid fisketillsynsman ingripande är jag närmast säker på att motstånd och hot straffas med upp till 6 månaders fängelse, våld med upp till 4 år. Upp till! En av orsakerna om jag fattat det rätt är att maxstraffet på fiskebrott är så högt som 6 månaders fängelse. I praktiken har jag aldrig hört talas om annat en böter, efter vad jag hört ofta 1000-4000 kr + förverkade redskap. Om man skulle gå på vad motstånd mot polis straffas ( om jag inte är felunderrättad) med gäller 1-3 månaders fängelse i praktiken. Allmänt, det finns ju större brott än fiskebrott..men..ett konkret ex; För några år sedan var det stora problem med omfattande ryckfiske i Älvkarleby, Dalälven, svårt att komma tillrätta med trots insatser av tillsynare och polis. Slutlig åtgärd?...totalt fiskeförbud efter kl.24.00...de få som misskötte sabbade för oss alla andra som skötte oss. Lika i Motala ström, ett gäng ockuperade och försvarade "sitt" topprevir med hot mot andra. Slutlig åtgärd; fiskeförbud på stället för alla. Bästa stället! (efter den info jag fått)..om inte ett litet gäng alltid misskötte sig skulle friheten för oss andra varit större...och se vilket elände ryckarna i norrlandsälvarna ställer till för alla...otrivsel, minskade inkomster för bygden osv...

Kommentera

Det är ju bara att springa/köra ifrån tillsynsmannen då denna enbart får omhänder ta/gripa någon som man hela tiden ser och som är på flyende fot. Dvs man får inte haffa någon som man t.ex. såg stjäla en cykel från en för en vecka sedan eller som man såg tjuvfiskade igår. Detta får BARA polisen göra. I alla fall där man har vakter/tillsynsmän etc gäller samma regler som finns för alla människor som omhänder tar någon. Polisen har lite mer att luta sig mot men de står inte över lagen.

Kommentera

Zil, det verkar vara lite jobbigt att fiska så att man alltid måste vara på spänn och beredd att springa, inte direkt avkopplande..;o)

Kommentera

Zil, det kan fungera om tillsyningsmannen är ensamen men är vi flera stycken så sprider vi ut oss så att vi kommer från olika håll , så du kan springa rätt på en tillsyningsman istället för i från. Men som Hemi skrev så måste det vara jobbigt att fiska på detta sätt, att hela tiden titta sig om efter vakter och springa så fort det ser misstänkt ut. Vi har iallafall då gjort nytta, har satt stopp för fisket.
                  Sen kan jag inte förstå hur man kan ge upp för några som står och hotar en som uppe i Älvkarleby, har jag brickan på mej och är tillförordnad så får dom hota hur mycket de vill det blir bara värre för dem, högre straff för hot mot tjänsteman.
                  Tumlaren
                  trolling är livet

Kommentera

Bara så att ni vet så tjuvfiskar inte jag utan jag skrev bara vad som gäller Jag förstår att det måste vara kämpigt att vara en som ingen vill se ... fråga bara p-lisorna

Kommentera

Jag blir alltid rädd när tillsyningsmannen kommer... på samma sätt som de flesta blir rädda när det kommer en poliskontroll fast de inte körit olaglit eller druckigt alkohol.

Det är normal.

Men när första skräcken lagt sig är jag tacksam för att tillsyningsmannen finns för han är ju där för att garantera att vi som gör rätt för oss får det fiske vi förtjänar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 281 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art