Rätt att beslagta utrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rätt att beslagta utrustning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rätt att beslagta utrustning?

Jag vill först poängtera att jag inte inbjuder till tjuvfiske på något vis, utan bara undrar.

På ett studiebesök i Oskarshamn fick jag höra att spillvattenpoolerna utanför kärnkraftverken har stor fisk, pga den höjda temperaturen. Där sade guiden att Securitas får beslagta ev. fiskeutrustning. Runt kärnkraftverken måste ju en högre säkerhet råda.

Ibland hör jag dock talas om markägare och fiskevakter som beslagtar utrustning av tjuvfiskare. Kan detta vara lagligt? Jag tycker det låter som egenmäktigt förfarande alterantivt stöld men jag misstänker att eftersom jag inte besitter några större juridikkurser så kan jag naturligtvis ha fel.
    Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

har faktist funderat på det med. Så hur ligger det till?

Kommentera

Hejsan.

Jo, man har rätten att beslagta utrustning och i extremfall även fordonet tjuvfiskaren färdats i. Allt ska inlämnas till den lokala polisen. (viss reservation för ändringar, det var läääänge sedan jag läste till tillsyningsman men jag ska snart repetera kunskaperna)
      Som sagt, man har möjligheten men det finns ju små hål som invigde kan försöka slinka igenom. Är tjuvfisket grovt och mer eller mindre "bevisbart" tycker jag att man ska göra det men oftast är det ju inte det.
      När jag bedriver tillsyn är inte målet att beslagta utrustning utan att få fiskarna att inse att det KOSTAR att fiska OCH att folk är ute och kollar dem. Ibland händer det ju att folk blir aggressiva och på grund av det går vi alltid två och två. (rekommenderas) :-)

Kommentera

När det gäller fiskevårdsoråden som upplåter sina vatten till allmänheten så sker det efter vissa regler. Där kan stå att redskap beslagtas. Reglerna måste så vitt jag vet godkännas av länstyrelsen. Är de godkända så får kontrollant beslagta redskap. Eller kvarhålla fiskare till polis anländer.

Rätten att kvarhålla en på bar gärning tagen tjuv har alla oavsett om det gäller tjuvfiske eller annan stöld eller kriminalitet men polis måste omedelbart kontaktas och den gripne och tjuvgods skall snarast överlämnas till ordningsmakten.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
          Rätten att kvarhålla en på bar gärning tagen tjuv har alla oavsett om det gäller tjuvfiske eller annan stöld eller kriminalitet men polis måste omedelbart kontaktas och den gripne och tjuvgods skall snarast överlämnas till ordningsmakten.
          Som jag tidigare skrivit så är jag ingen juridikexpert, men den allmänna rättigheten att få fasthålla någon, måste väl stå i relation till brottet? Detta såg jag på nyheterna för något år sedan eller två, då någon privat, kvarhållit en snattare. Bråk uppkom och det slutade med att privatpolisen var lite (ganska ) för hårdhänt mot snattaren, i relation till vilket brott det handlade om. Polisen i inslaget poängterade att man inte ska göra så som hobbypolis, eftersom det kan vara farligt både för skurken och hobbypolisen.
          Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Man har som privat person rätt att 'gripa' förövare om straffet kan ge fängelse.
            Men man har oxo rätt att kvar hålla person så att Polisen kan/får identifiera förövaren.

Dvs, det spelar stor roll hur situationen är.

Jag kollade med polisen om hur jag skulle hantera 'lymlar' som kastade sten och ägg på vårt hus. Ett ganska ringa brott, men jag hade enligt polisen rätt att kvarhålla buset för identifikation. Börjar de slåss är det ju självförsvar, men minimalt med våld måste ju råda.

Så jag antar att om tjuvfiskaren inte vill/kan identifiera sig kan man kvarhålla personen. Skall man ta utrustning måste nog dessutom kvitto utfärdas på allting.

Kommentera

Angående, bevakningspersonal och markägare vet jag inte...men förordnad fisketillsynsman har klockrent, det står i förordnandet, rätt att beslagta utrustning i och även genomsöka utrymmen där fisk kan förvaras..i vissa fall faktiskt större befogenheter än polisman...

Kommentera

Fö, hot eller motstånd mot av länsstyrelsen förordnad fisketillsynare straffas med upp till 6 månaders fängelse, våld med upp till 4 år...

Kommentera

Bara fisketillsyningsmän får beslagta fiskeutrustninge, inte markägare om inte dom är tillsyningsmän vill säga, men den skall snarast lämnas in till polisen.
                  Och om det inte är något grovt fiske brott får man till 99% alltid tillbaka fiskeutrustningen.
                  Man kan om man vill jävlas med någon även ta bil och båt men dom blir nog lite förbannade då.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
                    Angående, bevakningspersonal och markägare vet jag inte...men förordnad fisketillsynsman har klockrent, det står i förordnandet, rätt att beslagta utrustning i och även genomsöka utrymmen där fisk kan förvaras..i vissa fall faktiskt större befogenheter än polisman...
                    ahnej! nu får vi sluta drömma... en fisketillsynsman kan aldrig ha större befogenhet än en polis, lika befängt som att en ordningsvakt skulle ha större befogenhet än en polisman, ordningsvakten är tillförordnad av polisen, vem delar ut brickan till fisketillsynsmannen och vem är förordningsmyndighet till fisketillsynen?

ps. envarsingripande, rätten att som civilmedborgare gripa en förövare.

NÖDVÄRN

Nödvärn, ingripanden och erfarenheter
                    Om nödvärn kan läsas i Brottsbalkens 24:e kapitel. Man har alltid rätt att försvara sig själv, sin egendom, andra och andras egendom med så mycket kraft som behövs för att man skall få kontroll över situationen.

Enligt rättegångsbalkens 24 kap 7 § har envar rätt att gripa alla som begår brott som kan följas av fängelse, till exempel misshandel, rån, våldtäkt, rattfylleri m.fl. brott. Dock under förutsättning att gripandet sker på bar gärning, eller av den som är på flyende fot. (bar gärning= när brottet begås). Envar har alltså INTE rätt att gripa den som han tror stal hans cykel förra veckan. Du skall kontakta polisen och polisen griper om polisen anser det nödvändigt.

Att gripa någon för att de begår brott är en sak. Att ”passa på” att slå någon för att de begått ett brott är en annan sak: Då är det du som begår ett brott.

Den som begår brott som t.ex. misshandel, stöld, eller rån får gripas, hållas fast och överlämnas till den första polisman som kommer till platsen - av alla som är starka nog att hålla fast brottslingen. Man får ta i så mycket som man behöver för att hålla kvar en slående och sparkande brottsling som försöker att ta sig fri och fly för att slippa bli straffad i en domstol. Den som hjälper en polisman skyddas av lagen. Därför skall man alltid med full kraft hjälpa den polisman som misshandlas eller på annat sätt hotas. Finns ingen polisman på plats har alla samhällsmedborgare rätt att hjälpa den som utsätts för brott. Skulle den som griper ta i för hårt i stridens hetta så förlåter lagen honom.
                    Våld från samhällsmedborgarens sida skall vara uppenbart oförsvarligt för att en åklagare skall åtala.
                    Senast ändrad av fogelberg; 2005-01-10, 11:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 070 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art