Rätt att beslagta utrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rätt att beslagta utrustning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mange M, jo säkert är det så men en lag är en lag, sedan finns det predjukat. Dessvärre, även om böterna enligt lagen skulle kunna bli mycket höga för yrkesfiskare så är straffen ofta för DEM skrattretande låga. Ex, den trålare som tjuvfiskade en fångst för 300.000 kr fick typ några eller någon tiotals tusen i böter, jämnför med vad vi sportfiskare får, vi som sköter oss så fan mycket bättre...stötande för det allmänna rättsmedvetandet...

Kommentera

det är väll typ så att dom har rätt att ta den men om man vägrar ge den så får dom nog inte bruka annat än svordomar för att försöka ta den men det är klart, vad gör man om dom tar tag i spöt och sliter? det är nog inte att rekomendera att tjuvfiska överhuvudtaget.

Kommentera

Dessutom, om jag inte minns fel...de fick behålla inkomsten från fångsten....det är ju enligt min mening att uppmuntra till brott...och sedan i motsats, sköter sig merparten av unga sportfiskande grabbar sig närmast exemplarisk och med stort ansvar...

Kommentera

Kul att det kommit så mycket diskussion. Synd bara att det råder sådan okunskap om det hela.

Finns det någon som vill ta sig tid att maila naturvårdverket eller liknande?
          Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

För att få klarhet i det hela kan du ringa till fiskekonsulenten hos länstyrelsen, för Oskarskahmn borde det vara till Kalmar. Han/hon vet vad som gäller.

Kommentera

Andreas, vad som gäller tycker jag nog klart framgått...

Kommentera

jag tycker det räcker med en varning första gången om man skulle bli upptäckt. sen om man gör det fler gånger ska de kunna beslagta utrustningen samt kunna ge en böter!

Kommentera

Etuna Alex, låter rimlig jag tror nog det flesta tillsynare jobbar så. Andreas, förstår att frågan om andras befogenheter är oklar..det enda jag själv nu kan hitta är att vid enskild fiskerätt (när fiskerätten är knuten till fastigheten i motsats till allmänt vatten)..vilket det kanske kan vara frågan om här? har vid kränkning den som innehar fiskerätten eller handlar på fiskrättsägarens uppdrag rätt att ta fångst och redskap i beslag om dennsamme bryter mot fiskelagen...Som sagt kolla länsstyrelsen..

Kommentera

Nu ska jag steppa lite off side!
                    För en tid sen blev jag ombedd att kolla hur folk skötte sitt fiske. Fiskekortet stipulerade ett spö per fiskare. Spinnspön, metspön och även flugspön fick användas men bara ett i taget.
                    Tanken från fiskeförvaltningen var att jag som en bland många gäster skulle låtsas vara engagerad i kontrollen av hur reglerna efterlevdes. Detta förväntades tillgå så att när jag såg någon som kunde misstänkas både bottenmeta och flötmeta samtidigt, så skulle jag låtsas som om jag rapporterade detta via mobil till någon av de fiskeansvariga. Jag skulle då avsluta ”samtalet” med att högt och ljudligt konfirmera en tänkt uppgift om att kontrollanten var på väg.
                    Det här vågade jag inte ställa upp på. Men visst såg jag ofta två fluglinor släpande efter en ensam roddare eller fyra flöten ligga ute från en som samtidigt spinnfiskade eller torrflugade. Jag kunde även konstatera att detta beteende var universellt männskligt och helt oberoende av ålder, kön eller etninskt ursprung.
                    Från förvaltningens sida menade man dock att stamgästerna var överrepresenterade bland regelöverträdarna och att man funnit det värsta ögontjäneriet vara mest utbrett bland dem, såväl till antal samtidigt brukade spön eller val av bete, som antal fångade fiskar per kort.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
                      "För kontroll av efterlevnaden av fiskeregler får fisketillsynsmän undersöka fisk,fisksump och fiskefartyg. Fisketillsynsmän får ta fisk,redskap och annan egendom i beslag inför utredning om olaga fiske"
                      "annan egendom i beslag" då kan ju fisketillsyningsmannen ta huset och gräsklipparen också jajjemen, och är man inte snäll så tar han gammelfarfars hus också...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 084 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art