Ursprungligen postat av MangeM
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rätt att beslagta utrustning?
Collapse
X
-
Angående "försök till tjuvfiske" så beror allt på omständigheterna. Ligger ett fiskekortsvatten mellan dig och det fiskekortsfria vattnet och du går förbi utan fiskekort så finns ingen chans att du behöver oroa dig. Du får mer än gärna sätta dig i gröngräset och fika om du vill, eller mata fåglarna. Du har ett giltigt skäl för att befinna dig där med fiskeutrustning.
Har själv faktiskt bara en gång i hela mitt liv stött på en fisketillsynsman, så de växer inte på träd tyvärr.sigpic
Kommentera
-
Fö, enligt lagen ska fiskredskap som används eller medförts vid brott förverkas om det inte är oskäligt. Redskap ska också ALLTID förverkas av staten. Dessutom gäller det även om man inte vet vem som bedriver fisket tex utsatta redskap i vattnet som används för otillåtet fiske. Allt MÅSTE lämnas till polismyndighet.
Kommentera
-
Avslutningsvis, själv har jag aldrig hört talas om att något blivit oskyldigt dömd vad det gäller fiske...däremot har jag träffat fiskare, dömda som även långt efteråt försäkrat sig vara oskyldiga, helt oskyldiga ;o) fast de varit helt uppenbart skyldiga ;o) kanske de blandar ihop sin egen "lag" med statens lag ;o)..skitfiske!
Kommentera
-
Vid fiske kan man aldrig skylla på att man inte visste at det var fiskeförbud etc. Fiske ingår inte i allemansrätten utan den som fiskar är alltid skyldig till att undersöka vilka fikeregler som gäller för vattnet man skall fiska i innan man fiskar.
Kommentera
-
Ola och Hemi, för att veta om någon är fisketillsyningsman måste vederbörande bära sin bricka synlig när han/hon utövar sin tillsyn, vad vi kallar för i dagligt tal brickan består entligen av två delar en där det står fisketillsyningsman och en med tre kronor på,(färgerna skall vara svart och guld) likandan som polisen och vakterna har, samt papper från länstyrelsen som talar om att de har ett tillförordnade som är giltligt. Ett tillförordnade gäller bara i tre år samt för ett visst vatten, skall man ha tillförardnade för flera olika fiskevatten med olika ägare så måste man ha ett förordnade för varje ägare.
Kopierar in 47§ i fiskelagen, där står vad som får tas i beslag. Det kan vara en bil om den behövs för utredningen (men det är knappats troligt).
Tumlaren
47 § Om någon ertappas på bar gärning när han begår brott enligt
denna lag, får beslag göras av fisk, redskap, fiskefartyg eller andra
föremål som
1. skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brottet, eller
2. kan antas bli föremål för förverkande enligt denna lag.
Befogenheter enligt första stycket tillkommer fisketillsynsman som
förordnats därtill eller annan tjänsteman i vars uppgifter det ingår
att övervaka efterlevnaden av bestämmelser om fiske och, om fisket
kränker enskild fiskerätt, den som innehar fiskerätten eller den som
företräder honom.
Om egendom har tagits i beslag enligt första stycket skall detta
skyndsamt anmälas till polis- eller åklagarmyndigheten. Den som tar
emot anmälan skall förfara som om han själv gjort beslaget.
Om innehavaren av enskild fiskerätt eller den som företräder honom
har tagit fisk i beslag, får dock fiskerättshavaren behålla fisken
utan att anmäla det, om beslaget bara grundar sig på denna lag.
Fisk som tagits i beslag och som uppenbarligen bör förklaras
förverkad skall omedelbart efter beslaget släppas ut i det
vattenområde där den fångats, om den är levnadsduglig och det kan ske
utan särskilda kostnader eller besvär. Lag (1995:1388).trolling är livet
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 084 visningar
1 gilla
|