Jiggen som alla talar om... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggen som alla talar om...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Jigghuvud
    Polska jiggfiske är ett tjugotal år längre fram i utveckling än svenskt jiggfiske.
    Hmm. . .

Är Polackerna i framtiden eller har 'vi andra' fastnat i tiden ?!

Vad gör Polska jigg/gös fiskare som 'vi' inte gör ?

Det känns ju lite jobbigt att 'träna' i 20 år för att komma ikapp !

Kommentera

• lmao!

Rolig tråd detta!

Kommentera

• Var nere i Berlin förra veckan. Inhandlade där på Rod´s World, 16 Relax Kopyto shadar i stl 6", kompletta med krok för 17 kr/st. Har inte fiskat något me dem än men gången.. ojoj.. mycket lovande!
        Ohh shoo, ain´t this a fine howdy doo!

Kommentera

• Ursprungligen postat av DaBbE
          Var nere i Berlin förra veckan. Inhandlade där på Rod´s World, 16 Relax Kopyto shadar i stl 6", kompletta med krok för 17 kr/st. Har inte fiskat något me dem än men gången.. ojoj.. mycket lovande!
          Kör med samma sort och har funkat grymt bra på gädda. Kostar 19 kr/st här =)
          Kommer ha mycket kul med dom kan jag lova =)
          Gone Fishing!

Kommentera

• jag och polaren har fiskat med mann's predator 3 i ca 2 veckor och resultatet har varit riktigt bra tycker jag, totalt ca 10-12 abborrar på runt kilot och säkert 35-40 gäddor varav 2st låg runt 5kg och resten har varierat mellan 0,5-2kg.

idag var jag och köpte ett gäng relaxjiggar eftersom jag hört/läst att dom ska hålla bättre, ska antagligen ut och fiska imorgon och återkommer med rapport

vilka favoritfärger har ni i sjö resp. hav?
            själv har jag bara kört i sjö hittills men jag skulle nog säga svart och vitsvart silluette..
            Mvh Kenny

Kommentera

Mitt absoluta favoritfiske är jiggfiske efter jigg och jag kan bara verifiera eventuella påståenden i denna thread.
              Relax-jiggen är den absolut bästa jiggen på den svenska marknaden idag (har provat mängder av jiggar från de mest obskyra tillverkare)
              Att fiskare tagit över 100 gösar på fem timmar är sant - sen att just dessa fiskare kanske skulle ha fått lika mycket med annat märke är också sant. Jag har fiskat med dessa polska jiggfiskare och jag kan bara säga att de är sjukt duktiga och det är en svår konst att fiska som de göra, jag har försökt och räknar med att bli nästan lika duktig om jag satsar helhjärtat i 10 år. Jag har varit med dem där de tagit över 30 gösar på en ankring på en halvtimme på tre man, då tappades ändå flera och de gick upp i jiggstorlek för att slippa få de allra minsta.
              Polska jiggfiske är ett tjugotal år längre fram i utveckling än svenskt jiggfiske. Det är bara att inse. Tänk själv på detta faktum: i Polen fiskar en 50 miljoner, de har dåliga utfiskade vatten. De måste utveckla sitt fiske enormt för att överhuvudtaget få en fisk. (Visst jag generaliserar grovt och överdriver något). En sådan polsk jiggfiskare (särskilt en proffessionell) som fiskar i svenska vatten sopar mattan med vem som vi svenskar än kastar upp för att möta dem. Hemmavatten eller inte. Och det är inget att sura över. Det är bara att studera dem, ta till sig och bli bättre. Det är det som utmärker en bra fiskare.

Starkt av ett land med 38,6 millioner invånare att ha 50 millioner fiskare..

Kommentera

• Ang. 50 miljoner sportfiskare i Polen.

Skrev jag inte att jag generaliserade och överdrev?

I så fall skriver jag det nu. Jag generaliserade och överdrev.

Var för övrigt ute och jiggade borre (med de minsta kopyto) och hade det jobbigt med en massa gäddor. Den största vägde en bra bit över 4 och hade slukat den lilla jiggen så att den nästan satt i magen. Länge leve enkelkroken! Hade det varit en liten vobbler hade den gäddan fått simma i himlen nu.

Kommentera

• tjena!
                  igårkväll var man ute och provade relaxjiggarna och dom funkade ju finnemang :=)
                  4gäddor och en hyffsat fet borre, dock så slutade jag lite tidigare än vanligt.

ingen respons på favorit färgerna ännu ser jag.. kanske nån har nån åsikt om lackade vs olackade jigghuven?

själv har jag bara kört med olackade 1 gång (igår) men jag har svårt att tro att det inte skulle vara bättre med lackade huven..

Vänligen Kenny

Kommentera

Mitt absoluta favoritfiske är jiggfiske efter jigg och jag kan bara verifiera eventuella påståenden i denna thread.
                    Relax-jiggen är den absolut bästa jiggen på den svenska marknaden idag (har provat mängder av jiggar från de mest obskyra tillverkare)
                    Att fiskare tagit över 100 gösar på fem timmar är sant - sen att just dessa fiskare kanske skulle ha fått lika mycket med annat märke är också sant. Jag har fiskat med dessa polska jiggfiskare och jag kan bara säga att de är sjukt duktiga och det är en svår konst att fiska som de göra, jag har försökt och räknar med att bli nästan lika duktig om jag satsar helhjärtat i 10 år. Jag har varit med dem där de tagit över 30 gösar på en ankring på en halvtimme på tre man, då tappades ändå flera och de gick upp i jiggstorlek för att slippa få de allra minsta.
                    Polska jiggfiske är ett tjugotal år längre fram i utveckling än svenskt jiggfiske. Det är bara att inse. Tänk själv på detta faktum: i Polen fiskar en 50 miljoner, de har dåliga utfiskade vatten. De måste utveckla sitt fiske enormt för att överhuvudtaget få en fisk. (Visst jag generaliserar grovt och överdriver något). En sådan polsk jiggfiskare (särskilt en proffessionell) som fiskar i svenska vatten sopar mattan med vem som vi svenskar än kastar upp för att möta dem. Hemmavatten eller inte. Och det är inget att sura över. Det är bara att studera dem, ta till sig och bli bättre. Det är det som utmärker en bra fiskare.

Det var det jag menade med mina inlägg i början på tråden...Så får väl inget annat än att hänga med, dock kan jag inte utala mig om dom sista meningarna(dock inte dom allra sista som verkligen var bra!) Har aldrig hört om någon sådan, bara om "proffsen".
                    sigpic

Kommentera

• Angående lackade eller olackade jiggskallar.

Om man använder 'enkelfärgad' jiggkropp t.ex en vit, så är det nog en vits med lackad skalle för att skapa kontrast.

Men om man kör med en flerfärgad jigg t.ex med svart rygg, så spelar nog inte skallen någon roll.

Det är kanske därför wobblers i rött&vitt ofta fungerar bra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 373 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art