Vad ska jag köpa för vinterstövlar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad ska jag köpa för vinterstövlar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen
    Fattar inte vad det kommer ifrån att det skulle bli massa kondens. Jo det är klart om man använder bomullsockor. Och det gör ju dom flesta. Bomull är ju ett av det sämsta material som finns. Duger att torka av bilmotorn eller nåt oljigt ställe. Till nattröja med tvekan. Ett material som är billigt att tillverka. Ingenting annat. Andas inte ett smack och drar åt sig fukt som en disktrasa. Och dom ny stövlarna är heller inte tunga. Sitter också som gjutna på fötterna. Skillnad mot Nokia glapponen. Och säg den bergsbestigare som har nåt som inte är syntet. Minsta bomullsplagg så ramlar han ner efter en kort tid. Nä syntet på allt på kroppen med flera lager. Då är man med i matchen i alla lägen.
    Stämmer på pricken!
    Tror att många använder bomull för att det är ett naturligt material och en hel del är nog skeptiska till att ta på sig konstfibrer/syntet. Men när man väl börjat så går man aldrig tillbaka till bomull igen!

Sen så är det klart att det blir en viss del kondens när stövlarna inte andas. Men, dom är fodrade på ett sådant sätt så att fukten hålls borta från
    foten. Måste m a o vara riktigt extremt för att man skall märka av det, eller att man har bomullsstrumpor som blir fuktiga förstås!

Det är stor skillnad mot dom gamla gummistövlarna från förr!

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
      Stämmer på pricken!
      Tror att många använder bomull för att det är ett naturligt material och en hel del är nog skeptiska till att ta på sig konstfibrer/syntet. Men när man väl börjat så går man aldrig tillbaka till bomull igen!

Sen så är det klart att det blir en viss del kondens när stövlarna inte andas. Men, dom är fodrade på ett sådant sätt så att fukten hålls borta från
      foten. Måste m a o vara riktigt extremt för att man skall märka av det, eller att man har bomullsstrumpor som blir fuktiga förstås!

Det är stor skillnad mot dom gamla gummistövlarna från förr!

/D
      Verkligen, jag har aldrig kännt av väta i mina Power iaf. Att ta på sig en t-shirt imellan understället och fleccen förstör lätt en hel fiskedag och orsakar förkylning. Ett skönt flecceställ+craft underställ, det e grejor!
      sigpic

Kommentera

Bästa att komplettera med till vinterstöveln är ju ylle. Ett av få material som värmer även om det är fuktigt. :-)

Kommentera

Skönt att det finns folk här som vet vad som gäller. Gustav Wasa fiskare finns det fortfarande alldeles för många av. Fast snålgökar finns det ju i alla läger. Även semesterfiskare. Och då får man inte begära för mycket.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
            Jo, Powerstövlarna är de bästa. Definitivt inte obekvämare att gå i än Nokia. Jag har haft bägge sorterna och vet till skillnad från BBRF vad jag skriver om. Däremot vetefan om nån av de ovannämnda är så kul att ha på stan? Är man utklädd till tomte så passar ju Nokia bättre till utstyrseln (se BBRFs tips, fast han ÄR en tomte). Tror det blir svårt med snygga kängor som gör sig även på pimpelisen, rätt vad det är så krävs vattentäthet...
            Enligt sundbybergs sportfiske så skulle power vara olämpligare att gå längre sträckor med än nokia. Nokia fungerar som sagt utmärkt om det inte är för extremt väder. Jag har haft dom vid fiske ett tiotal år. Att KG? använder sina när han ska göra stan på lördagkvällen innebär inte per automatik att han vet vad han snackar om. Vad gäller eventuell snygghet så passar ju powertstövlarna KG? utmärkt....Ser man ut som ett lass skit och bor på vischan så ska man givetvis ha fula stövlar.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

OK...Nu förstår jag, fjantarna som sitter still och hivar 10-grams abborrar föredrar power...Dom som aktivt jagar större borre kör med nokia.....Allting är glasklart.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                Verkligen, jag har aldrig kännt av väta i mina Power iaf. Att ta på sig en t-shirt imellan understället och fleccen förstör lätt en hel fiskedag och orsakar förkylning. Ett skönt flecceställ+craft underställ, det e grejor!
                Som sagt, det måste vara riktigt extremt för att man skall märka av det. Fodret är gjort för att transportera bort fukten. Har själv bara blivit fuktig om fötterna om jag haft på mig bomullstrumpor under en hel dag i Powerstövlarna. Gör jag inte om!
                Angående t-shirts så tillverkar faktiskt Craft det också, i lager 1 material. Gissa vad jag köper nu för tiden
                Ursprungligen postat av M@
                Bästa att komplettera med till vinterstöveln är ju ylle. Ett av få material som värmer även om det är fuktigt. :-)
                Stämmer bra, men under yllet så kan man ha ett par tunna lager1 strumpor som transporterar iväg fukten utåt, så är fötterna dessutom torra

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
                  Skönt att det finns folk här som vet vad som gäller. Gustav Wasa fiskare finns det fortfarande alldeles för många av. Fast snålgökar finns det ju i alla läger. Även semesterfiskare. Och då får man inte begära för mycket.
                  Blir väl lite så... Först så lägger man ner pengar på själva fiskeprylarna. Sedan upptäcker man hur trist det är när man blir blöt, kall, svettig o s v. Om man sen får chansen att prova riktiga kläder... Då vet man vad som prioriteras inköpsmässigt (I alla fall har min utvecklingskurva sett ut så )

/D

Kommentera

Jag har både pover stövlarna och Nokia... Anväder Nokian stövlarna dom inte klarar kyla särskilt bra enligt mig.. Men då fiskar jag relativt ofta i -10 oxå så... Power stövlarna är överlägsna.. Det som är bra med dom är att man inte behöver sockor, men jag kör med 2 par tunna strumpor, alternativt 2 sportsockor... Vilket resulterar i mer luft vilket ger mer värme... Och en mycket mindre skavfaktor om det skulle vara ett problem...
                    Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik_L
                      vet ni vad som händer om man ramlar genom isen :P stövlarna vattenfylls och blir ett antal kilo tunga. vicket drar ner dej i vaken ännu mer. köp ett par bra kängor istället :P
                      Nja, visserligen tappar man flytkraft motsvarande den luft som fanns i stövlarna innan dom vattenfylls. Motsvarande luftvolym saknas ju hos kängorna så slutresultatet blir detsamma.

Att de vattenfyllda stövlarna skulle "dra ner" kroppen förutsätter att det vatten som fyller dom har högre densitet än det omgivande vattnet (vilket är omöjligt av minst två orsaker). Den extra massan märks först när stövlarna hamnar över ytan och då lär ju resten av kroppen redan vara där (om man kryper ur vaken med huvudet först vill säga).

Att ha mycket flytkraft i stövlarna kan nog till och med försvåra eftersom fötternas flytkraft ökar och får kroppen att sträva mot horisontalläge.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 384 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art