Ursprungligen postat av Henrik_L
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad ska jag köpa för vinterstövlar?
Collapse
X
-
-
Asså, stövlar fäör vintern köper man väl oftast för att man ska vara varm om fötterna och enda gången man verkligen fryser om fötterna är ju när man sitter/står still. Att köpa skor (kängor eller halvdanna allroundstövlar) som man behöver kompensera med en socka eller fler går bort tycker jag. Hade mina förra powerstövlar i 7 år (grymt välanvända), jag hade aldrig sockor i dem. Och då skall tilläggas att dne mesta tiden de användes var på tävlingspimpel, storabborrpimpel eller svinkall vintertrolling.
Testade noka med sån där yllestoppning man kan ta ur för extra värme, det tycker jag pajjade fort, var inte så himla varmt och själv astöveln var inte så himla varm.
Sen när mina förra power pajjade blev jag ilurad ett par Good Year, de klämde på fotknölarna, var inte lika lätta att gå i och inte lika varma som Power.
Har nyligen köpt ett par nya Power åt mig själv, ett par till Morsan i Julklapp för hon har harvat med kängor hela livet, och som "vanligt" fryser man ju om föätterna i de flesta känor på marknade när man står stilla!Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Bergman, du borde fixa in ett rättstavningsprogram på FSEgenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Läderkänggänget, blaska ni på trippelisar och få isklumpar på fötterna i stället. När jag som nybliven gröngöling skulle på min första pimpeltävling på Bro i mälaren. Använde jag just dessa läderkängor. Fick avbryta tävlingen efter halva tiden. Det jävliga var att jag tvingades avsluta ett bra fiske. Bara för att fötterna var på väg att förfrysa. Nä riktiga stövlar är vad som gäller. Och om vi dansar i har vi ju flytoverall och isdubbar. Fast ni kanske har läderrockar också. Och på toppen en rysk vargmössa som avslut. Våran gamla kung Gustav Wasa var väl läderbög.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
m@
PU har du inte gjort lumpen eller? Metoden att använda strumpa/socka är ju inte enbart för värmens skull. Det blir helt enkelt betydligt bekvämare och mindre risk för skavsår :-) Det får nog bli ett par Powerstövlar framöver för dom slaskiga dagarna, annars är jag kanonnöjd med mina modell skoterkängor med tjock och varm innersko. Hög bekvämlighetsfaktor... Nokian är sådär, lite väl platta i komforten men med att par gelesulor tror jag det skulle avhjälpas en hel del. Tyvärr är mina löstagbara innefoder redan på väg att falla isär. Valde på lösa foder med tanke på torkmöjligheterna är bättre än med fast foder, om man ska fiska fler dar på raken.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Henrik_Lvet ni vad som händer om man ramlar genom isen :P stövlarna vattenfylls och blir ett antal kilo tunga. vicket drar ner dej i vaken ännu mer. köp ett par bra kängor istället :P
Du blir absolute inte missnöjd med Power-stövlar, jag lovar!sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenNorden, vad snackar du om. Man har väl stövlarna till fiske vår, vinter och ibland även senhöst. Vid isfiske behövs det ju riktiga stövlar. Idag kryllar det ju av bra märken. Köpte ett par som heter Thermolite på Berras förra året. Tål 40 minus utan tvekan. Ruggigt varma. Behöver inga socker knappt. Varenda guide kör med ordentliga grejer. Kostar bara runt en 800 hundring. Tidigare var det ju Nokia stövlarna som gällde. Men dom är i nuläget passe. Man fryser för mycket i dom.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av NordenVadå? Stövlar måste va det otympligaste i hela fiskeutrustningen. Tycker dom är tunga och stela. Dessutom blir det ju alltid kondens i stövlar, ganska mycket om man går långt. Alla verkar redan ha dömt ut allt utom stövlar utan att ha kollat in vad som finns. Det finns riktigt bra utrustning att hitta utanför fiskeaffären. Jag tror t ex inte att folk bestiger Mount Everest eller sticker till nordpolen med stövlar från Berras på fötterna. Fast visst finns det ruggit mycket bättre stövlar idag än när Nokiastövlarna dominerade. Har inte sett Thermolite som du pratade om men kollade på Kamik Green Bay 2 och Oslo på Berras. Verkar vara en smart lösning tycker jag. Tydligaste tecken på att fiskestövlar börjar gå mot skoterboots jag har sett
Power som är dom jag har sen några år tillbaka är inte det minsta tunga, utan bra mycket lättare än dom flesta kängorna på marknaden. Dom är helt ok att gå några kilometer i och dom håller värmen även när man sitter still. Vill man sedan ha maximal komfort för fötterna så köper man strumpor enligt lager på lager principen. P är dessutom framtagen även för skoterförare, där minus 30 på skoter ger en kylfaktor motsvarande ca -60.
Att det sedan finns galoscher med dobbar som sitter perfekt på är inte fel
/D
Kommentera
-
Fattar inte vad det kommer ifrån att det skulle bli massa kondens. Jo det är klart om man använder bomullsockor. Och det gör ju dom flesta. Bomull är ju ett av det sämsta material som finns. Duger att torka av bilmotorn eller nåt oljigt ställe. Till nattröja med tvekan. Ett material som är billigt att tillverka. Ingenting annat. Andas inte ett smack och drar åt sig fukt som en disktrasa. Och dom ny stövlarna är heller inte tunga. Sitter också som gjutna på fötterna. Skillnad mot Nokia glapponen. Och säg den bergsbestigare som har nåt som inte är syntet. Minsta bomullsplagg så ramlar han ner efter en kort tid. Nä syntet på allt på kroppen med flera lager. Då är man med i matchen i alla lägen.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 384 visningar
1 gilla