Vad ska jag köpa för vinterstövlar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad ska jag köpa för vinterstövlar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ha Ha, Sturegon. Ja då förstår jag. Göteborgare som du är. Ja inte är det mycket is här just nu heller. Visst finns det lite att gå på. Ja om man kan lova nån is här ens i Stockholm.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Bra ser fram emot att få komma ut med dig en vacker dag!!!

Nu har jag en liknade fråga som upphovsmannen till denna tråd. Mina stövlar är helt utslitna (de som jag även använt på vintern). Vill ha ett par som lämpar sig främst för vår, sommar och höst. Vad skall JAG välja. Mina tidigare var neoprenfodrade, fungerade hyggligt. Mjuka och bra grepp är viktigt.
      sigpic

Kommentera

Ska du ha stövlar för sommarhalvåret så ska dom ju vara ofodrade...Jag kör med tretorn scout för sommarbru, men vilken kvalitetsstövel som helst fungerar väl.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Är det riktigt blött. Typ kliva i bäckar. Då är det ju högskaftade Gore-Tex kängor. Eller nån hederlig stövel av bra kvalite. Normalt att knata i är ju en Gore-Tex av halvhögt skaft. Kör med Gore -Tex, Ecco vid vanligt fiske från båt och land. Utom när det är riktigt blaskigt. Även fast dom stoppar för mycket. Klarar ju kyla rätt bra också. Ligger på en 1300 kr. Finns ju andra märken som är kanon också.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
            Är det riktigt blött. Typ kliva i bäckar. Då är det ju högskaftade Gore-Tex kängor. Eller nån hederlig stövel av bra kvalite. Normalt att knata i är ju en Gore-Tex av halvhögt skaft. Kör med Gore -Tex, Ecco vid vanligt fiske från båt och land. Utom när det är riktigt blaskigt. Även fast dom stoppar för mycket. Klarar ju kyla rätt bra också. Ligger på en 1300 kr. Finns ju andra märken som är kanon också.
            Är du nöjd med dina Ecco?

Min sambo har haft ett par skor där sulan gick av på mitten efter ett år, samt ett par gore-tex kängor som läckte som ett såll efter två år (och dom har inte blivit misshandlade). Tror det var i den prisklassen som hon köpte sina kängor också.

Hade fått för mig att Ecco var bra i början när dom kom ut, men att det sedan har varit lite si och så med kvaliteten. Med tanke på kvalitetskraven från Gore-Tex så tycker jag att det är konstigt att dom överhuvudtaget läcker. Att dom blir igensatta av smuts och man svettas, ja... Men lackage?

Du som är ute mycket, har du någon uppfattning hur dom står sig mot andra märken?

/D

Kommentera

Danne, av den modellen min tant och jag köpt har inget hänt på runt 4 år. Vet flera som haft sina i över 6 år utan nåt problem. Kan ha varit nån modell som var keff. Däremot hade jag ett par Merell med Gore-Tex som efter runt fyra år föll i bitar. det var sulorna som gav upp. Ecco, har nog skärpt till sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
                P-U. Visst, power är säkert varmare än nokia, men jag utgår från egna erfarenheter och då är nokia lämpligast. Den fungerar bra för mitt fiske som alllroundstövel vid båtfiske på senhösten och vid pimpel runt -5 grader. Men ska du ha en stövel för enbart isfiske och om du kör lake kalla nätter så är säkert power eller goodyear lämpligt, men inte för mig.
                Vilka egna erfarenheter? Du har ju aldrig ägt ett par Powerstövlar. Men om de på Sumpans sportfiske säger att Nokia är bättre så ger jag mig förstås omedelbart...Jag trodde att Powerstövlarna jag har nu är lättare, bekvämare och varmare de Nokia jag hade tidigare men det var givetvis fel av mig...

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                  Vilka egna erfarenheter? Du har ju aldrig ägt ett par Powerstövlar. Men om de på Sumpans sportfiske säger att Nokia är bättre så ger jag mig förstås omedelbart...Jag trodde att Powerstövlarna jag har nu är lättare, bekvämare och varmare de Nokia jag hade tidigare men det var givetvis fel av mig...

Lugn nu KG?....Jag har som sagt bara kört med nokia, och dom fungerar tillräckligt bra för mig. Ser alltså ingen anledning att uppgradera till andra stövlar, även om power per definition är varmare. Dessutom lär det vara så att power är trånga i skaftet och att kopian från goodyear är vidare.

Hur som helst så är det så att ljudet av nokia, eller liknande mot isen attraherar storabborren bättre än andra stövlar.....
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Helt rätt, har ett par riktigt bra Meindl-kängor, men behöver stövlar. Kängor är ingen höjdare vid slabbfiske med mycket slem, blod och skit som vid havsfiske. Då är det lättare med gummi.

Ursprungligen postat av elanen
                    sigpic

Kommentera

Jag tillhör inte dem som till varje pris ska ut på isen men det händer ju att jag ändå halkar ut för att pimpla. Har vanligen använt vanliga rymliga gummistövlar, graningestövlar eller canadaboots och stoppat i extra sula och fiberpälssockor.

Det har funkat bra när jag varit i rörelse men vid stillasittande var de ingen bra lösning. Kylan kröp upp genom sulan. Fiberpälssockor, filtladdor och extrasulor trampas ihop under gång och förlorar då det mesta av sin isolerande förmåga.

Numera har jag med mig en bit liggunderlag att sätta fötterna på. Underlaget är gjort av en isolerande 2 cm tjock grå byggmatta och behåller spänsten. Samma material som man isolerar rör med.

Det blir en aning otympligt med extra packning men eftersom jag inte rusar runt efter abborre utan söker mig fram till dem i maklig takt och ger dem tid att hitta min pirk så känns det som jag vunnit något på att bära med mig en halv kvadratmeter isolering med urtag för borrhålet.

För en jäktad tävlingsfiskare är det här inte någon bra lösning men vill du fiska i godan ro så kan den duga.
                      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 299 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art