fiskerapport ringsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiskerapport ringsjön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
    Jag gick in ödmjukt i denna disskution med tanken att förklara lite om hur vår verksamhet fungerar efter som det mest florerar massa rykte om dessa mordiska yrkesfiskare som har som mål att tömma sjön på fisk.

    Jag lägger ner projektet, det är lika givande som att pissa i motvind. Om nu Ringsjön är så värdelös med små gösar, korkade regler, idioter till yrkesfiskare varför fiskar ni där? Fritt fram att välja annan sjö....

    Efter arbetstid njuter i alla fall jag av friheten av att puttra ut med båten och lyckas snärja några gösar, njuta av vädret och sjön. Om gösen väger 2 eller 8 kilo.... so what? Visst e d kul att landa rekord men njutningen slår det mesta.
    Yrkesfisket finns där liksom regler. Det är bara att anpassa sig och vara tacksam för det som erbjuds. Jag tror inte så många av de som klagar är ägare till fiskevatten i sjön, eller? Det är inte jag heller, men jag e lika glad för det så länge det finns sjöar som tillåter sportfiske. Sen får man ju acceptera reglerna som sätts av dom som äger fiskevattnet och gilla läget.

    Tack för mig, nu drar jag mig ur denna disskution. Roligare att lägga tiden på sjön.

    MVH/Gimmy
    Tycker det är kul och intressant att en yrkesfiskare som dig som ändå har en del förståelse hur en sportfiskare tänker ger sig in i diskussionen som länge puttrat på ytan.

    Som du säger, varför gnälla och fiska i sjön om den nu är så värdelös som den är?!
    Exakt så jag tänkt om det nu inte vore som så att de flesta som fiskar lite halvseriöst efter gös någon gång vill ha fisk på lite högre vikt än snipvikt lite då och då..
    Ok om man vill ut och fånga mkt fisk, då är Ringsjön det vatten i Skåne man ska åka till. Men har man fiskat några år "seriöst" efter att fånga stora gösar så lockar helt enkelt inte Ringsjön längre. Visst finns chansen att fånga sin drömgös, men chansen att fånga någon av dessa giganter är betydligt mindre än chansen att fånga en 5kg-firre i vilket annat gösvatten som helst.

    Regler är regler, saken är ju bara den att vissa regler är ju rent åt helskotta. Detta måste ju även du hålla med om när du vet hur sjön funkar. Bara för att det finns vissa regler i sjön så måste väl dom inte vara bra? Tro fasen att människor som brinner för sportfisket vill ha regler som verkar vettigare än vad som gäller nu!?
    Just nu är det en massa fantasiregler hopdiktade av folk som är väldigt lite insatta i hur ett modernt sportfiske/yrkesfiske/fritidsfiske kan kombineras.

    De som gnäller är knappast vattenägare, de flesta som är vattenägare känner inte heller till vad som håller på att hända med sjön. Det är den skrämmande baksidan av det hela. Tror garanterat att många av vattenrättsägarna kunde avstått från sina nät om dom bara visste att sjön i längden skulle må bra av det. Många bäckar små hade gjort en gigantisk å i detta fallet...

    Tråkigt att du inte vill diskutera längre, intressant att se ditt/ert synsätt på det som händer.
    Tyvärr verkar ni lika säker på er sak som "vi" (eller i alla fall jag) på andra sidan.

    Ge det ett par år till så får vi se vem som hade rätt. Får hoppas att det var er sida.
    Enligt min spådom så står ni och försöker sälja filéer från 6-8 hg gösar...
    www.pikewallis.se

    Kommentera


    • #32
      Hejsan,

      Vill bara kommentera några av Gimmys påståenden som jag inte riktigt håller med om:
      1. Ekosystemet i Ringsjön skulle inte kollapsa om yrkesfisket minskade/avbröts. På vilket sätt skulle det kollapsa? Det råder som det är nu en enorm felbalans mellan rovfisk och vitfisk i sjön som måste regleras med reduktionsfiske och liknande åtgärder och det kostar skattebetalarna stora pengar. Det enda som naturligt kan hålla nere vitfiskstammen är en stor rovfiskstam och den plockas i rask takt upp av näten. Man kan likna det vid att en person öser båten och en annan person fyller på den. Inte särskilt effektivt om man vill ha en torr båt. Det hade varit väldigt intressant att se hur siktdjup och algblomning hade utvecklat sig under en säg en femårsperiod utan något som helst fiske efter rovfisk i sjön. Skulle ekosystemet då kollapsa? Knappast. Vem vet, folk i centrala Skåne hade kanske fått en badsjö värd namnet? När det är sagt så är naturligvis övergödning från kringliggande åkrar i tillrinningsområdet ett jätteproblem också och sannolikt minst lika viktigt.

      2. Att det skulle vara det ”naturliga urvalet” som reglerar antalet stor gös i en sjö draperad med nät är naturligvis nonsens. Det är som att påstå att det är det ”naturliga urvalet” som reglerar antalet stora och gamla älgtjurar i Sverige. En sund population kan beskrivas som en liksidig triangel eller pyramid. I Ringsjön är basen stor men triangeln har en mycket trubbig spets. Det är helt enkelt väldigt få gösar som kan simma omkring tillräckligt länge utan att fastna i ett nät. Det är inget konstigt med det. Jag är också mycket tveksam till om verkligen stor gös är dåligt för beståndet. Vem har kommit fram till det? Låter mest som en yrkesfiskarskröna som gått från generation till generation för att motivera klubbning av specimenexemplar. Jag antar att Gimmy har fått sin information från en äldre yrkesfiskare och sedan okritiskt accepterat den som en sanning. Sånt är vanligt. Stora fiskar har i regel mycket och högkvalitativ rom. Men finns det någon seriös studie på det så visa gärna den. Att påstå att gösbeståndet i Finjasjön skulle kollapsa pga att det finns stor gös är bara groteskt.

      3. Yrkesfiskarna sätter självklart inte ut någon gös i Ringsjön i dagsläget. Gösen är inte naturlig i Sverige så visst, all förekomst bygger på inplantering men det var nog ett bra tag sedan det sattes ut någon gös i Ringsjön (gösen planterades in på 1880-talet i Ringsjön). Gösen reproducerar sig alldeles utmärkt i Ringsjön utan stödutsättningar. Gimmy påstår att yrkesfiskarna finansierar utsättning av fisk. Knappast gös, som ju var ämnet. Är det ål han pratar om? Det är för övrigt en fisk som spöfiskare inte får fånga, enbart yrkesfiskare som har ”behov” av pengarna. Det måste väl ändå klassas som egenintresse? Eller finansierar yrkesfiskarna utsättning av abborre och gädda? Jag betvivlar dock inte att det är en riktigt lukrativ bransch med tanke på gösfilépriset. Jag är nyfiken på hur många ton gös ni egentligen plockar upp ur Ringsjön varje år?

      Kommentera


      • #33
        " I Ringsjön är basen stor men triangeln har en mycket trubbig spets."

        Besserwisserkommentar men ändå, det borde vara att pyramidens spets är smal och spetsig. Det vill säga, en stor och bred bas med mycket liten/ung fisk, och stor fisk/äldre fisk sällsynt, och där med smal och spetsig topp.
        KNÆK OG BRÆK

        http://trosansfiske.blogspot.se/

        Kommentera


        • #34
          " Jag antar att Gimmy har fått sin information från en äldre yrkesfiskare och sedan okritiskt accepterat den som en sanning."

          Det är även min första tanke. Hans okunskap skiner dessutom igenom väldigt tydligt.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
            Ändå kan samma gubbe pimpla upp 200 st ½kgs abborrar på vintern och sedan skryta med detta och det är ok, men trollar man så är man en rovfiskare som tar upp allt.

            Har slutat att fiska i Ringsjön efter att blivt utskälld av av fiskeklubbens ordförande, blev anklagad för tjuvfiske, använde djupriggarna vid fisket i Ringsjön. Hade bara fått besked om att spöparavanner var förbjudna inget annat, men enligt honom så var djupriggen förbjuden men spöparavanner tillåtna. Allt detta efter en artikel i en tidning, året efter kom det helt nya bestämmelser. "Endast ett spö och detta skall vara handhållet, motorn fick inte användas vid fisket, inga tyngder eller andra anordningar på linan som antingen drar ut betet eller drar ned betet djupare". Detta i en sjön som det bedrives yrkesfiske i, samt omfattande nätfiske av fiskevattensägarna.

            Att det måste vara hårda regler bara för att annars kommer fiskeguiderna och tar upp all fisk, är enligt min mening bara Bull Shit, en efterkonstruktion, deras regel om trolling har funntis i mer än 15 år långt innan fiskeguiderna var så populära, det fanns knappt några guider då.

            Har frågat flera på fiskevårdsföreningen i många år, vilken skilland det är mellan trolling och glindring: jag har aldrig fått något svar, varken av dess ordförande eller någon annan från fiskevårdsföreningen


            Har bara en fråga vad är skillanden mellan glindring och trolling, bägge är enligt min mening släpfiske efter båt, alltså ingen skilland.
            Tumlaren
            Jag vill först passa på att klargöra att den ordförande du nämner i inlägget har slutat, sedan mars i år är det jag som håller i klubban.
            Jag var aktiv i styrelsen under en annan befattning då detta kom upp.
            Men jag känner inte igen allt du skriver, jag påstår inte att du far med osanning men jag minns det delvis annorlunda.
            Jag ville bara klargöra detta för att slippa påhopp baserade på händelser utanför min kontroll.

            Mvh
            Conny Jönsson
            Ordförande ERSFK
            [FONT="Comic Sans MS"]Team Vraken
            http://www.team-vraken.blogspot.com/
            [/FONT]

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Team-Vraken Visa inlägg
              Jag vill först passa på att klargöra att den ordförande du nämner i inlägget har slutat, sedan mars i år är det jag som håller i klubban.
              Jag var aktiv i styrelsen under en annan befattning då detta kom upp.
              Men jag känner inte igen allt du skriver, jag påstår inte att du far med osanning men jag minns det delvis annorlunda.
              Jag ville bara klargöra detta för att slippa påhopp baserade på händelser utanför min kontroll.

              Mvh
              Conny Jönsson
              Ordförande ERSFK
              Du har bara andrahandsuppgifter från föregående ordförande, men jag har pratat med honom i telefon två gånger, blev verkligen paff när han sa att pravanner var tillåtna. Blev även anklagad för lite annat också i samband med mässan. De orden som han sa gjorde verkligen ont i mej, när man har ställt upp frivilligt efter förfrågan från Per-Ola och får höra skitsnack om en efteråt.
              Du får gärna skicka ett PM.
              Jag har inga problem med dej, men är väldigt besviken på föregående ordförandens sätt, kommer aldrig mer att fiska i Ringsjön.
              Tumlaren
              trolling är livet

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av DOTAP Visa inlägg
                Hejsan,

                Vill bara kommentera några av Gimmys påståenden som jag inte riktigt håller med om:
                1. Ekosystemet i Ringsjön skulle inte kollapsa om yrkesfisket minskade/avbröts. På vilket sätt skulle det kollapsa? Det råder som det är nu en enorm felbalans mellan rovfisk och vitfisk i sjön som måste regleras med reduktionsfiske och liknande åtgärder och det kostar skattebetalarna stora pengar. Det enda som naturligt kan hålla nere vitfiskstammen är en stor rovfiskstam och den plockas i rask takt upp av näten. Man kan likna det vid att en person öser båten och en annan person fyller på den. Inte särskilt effektivt om man vill ha en torr båt. Det hade varit väldigt intressant att se hur siktdjup och algblomning hade utvecklat sig under en säg en femårsperiod utan något som helst fiske efter rovfisk i sjön. Skulle ekosystemet då kollapsa? Knappast. Vem vet, folk i centrala Skåne hade kanske fått en badsjö värd namnet? När det är sagt så är naturligvis övergödning från kringliggande åkrar i tillrinningsområdet ett jätteproblem också och sannolikt minst lika viktigt.

                2. Att det skulle vara det ”naturliga urvalet” som reglerar antalet stor gös i en sjö draperad med nät är naturligvis nonsens. Det är som att påstå att det är det ”naturliga urvalet” som reglerar antalet stora och gamla älgtjurar i Sverige. En sund population kan beskrivas som en liksidig triangel eller pyramid. I Ringsjön är basen stor men triangeln har en mycket trubbig spets. Det är helt enkelt väldigt få gösar som kan simma omkring tillräckligt länge utan att fastna i ett nät. Det är inget konstigt med det. Jag är också mycket tveksam till om verkligen stor gös är dåligt för beståndet. Vem har kommit fram till det? Låter mest som en yrkesfiskarskröna som gått från generation till generation för att motivera klubbning av specimenexemplar. Jag antar att Gimmy har fått sin information från en äldre yrkesfiskare och sedan okritiskt accepterat den som en sanning. Sånt är vanligt. Stora fiskar har i regel mycket och högkvalitativ rom. Men finns det någon seriös studie på det så visa gärna den. Att påstå att gösbeståndet i Finjasjön skulle kollapsa pga att det finns stor gös är bara groteskt.

                3. Yrkesfiskarna sätter självklart inte ut någon gös i Ringsjön i dagsläget. Gösen är inte naturlig i Sverige så visst, all förekomst bygger på inplantering men det var nog ett bra tag sedan det sattes ut någon gös i Ringsjön (gösen planterades in på 1880-talet i Ringsjön). Gösen reproducerar sig alldeles utmärkt i Ringsjön utan stödutsättningar. Gimmy påstår att yrkesfiskarna finansierar utsättning av fisk. Knappast gös, som ju var ämnet. Är det ål han pratar om? Det är för övrigt en fisk som spöfiskare inte får fånga, enbart yrkesfiskare som har ”behov” av pengarna. Det måste väl ändå klassas som egenintresse? Eller finansierar yrkesfiskarna utsättning av abborre och gädda? Jag betvivlar dock inte att det är en riktigt lukrativ bransch med tanke på gösfilépriset. Jag är nyfiken på hur många ton gös ni egentligen plockar upp ur Ringsjön varje år?
                Kunde helt enklelt inte hålla mig ifrån diskutionen. Vill bara klargöra att det jag skriver här är min personliga åsikt och jag skriver i privat ärende och inte för min arbetsgivare Ringsjöfisks räkning.

                Obalansen i förhållandet vitfisk/rovfisk beror ej på något yrkesfiske. Det beror på övergödning av sjön och mångårigt utsläpp av orenat avloppsvatten samt bönders gödning av kringliggande åkrar som spolas ut i sjön. Detta har bidragit dels till att mängden växtplankton ökat kraftigt samt även att fosforhalten i bottenskiktet ökat, något som bl.a. Braxen rör upp i sin jakt på föda. Resultatet av den ökande mängden växtplankton är att mängden djurplankton och växtätande larver ökar enormt pga tillgången på föda. Detta är sin tur huvudföda för bl.a. Brax och Mört vilket gör att beståndet exploderar. Mört och mindre Braxar är mkt riktigt huvudföda för Gös och Gädda m.m. men den större Braxen har inget hot mer än väldigt stora gäddor vilket det tyvärr är för ont om, detta är inte heller yrkesfiskets fel då det ej bedrivs fiske efter gädda, de flesta återsätts. Däremot blir det en naturlig minskning av Gädda om gösbeståndet blir stort och vise versa. Skall det finnas rovfisk som håller nere vitfiskbeståndet får man börja plantera in vithaj, vi snackar ton och åter ton med Brax som trålas upp plus all den brax yrkesfiskarna tar upp i sina nät och bottengarn. Resultatet man vill åt är att djurplankton samt växtätande organismer skall hålla nere alger och växtplankton, något det inte gör när Braxen sätter i sig det mesta. Såhär fungerar det ungefär om jag fattat biologen som har hand om projekt Ringsjön rätt. Reduktionsfiske bedrivs även i Finjasjön som har samma problem, där varken finns eller har funnits något yrkesfiske som har "förstört" sjön.

                Slutsats: Orsak till trålning: Vårt eget skitvatten som släppts ut i sjön i många många år innan vattenreningen kom in i bilden samt bönders gödning och besprutning av närliggande åkrar. Jag skulle vilja se den gös som äter upp en 4 kilos brax..... Det klarar inte en gädda på 15 kilo ens...

                Nej nu har jag inte tid att skriva mer... skall rigga båten för en underbar eftermiddagstur på Ringsjön imorgon efter jobbet. Vi ses kanske på sjön. Jag tänker inte kasta skit på nån på detta forum och jag har heller inte kallat någon okunnig vilket jag fick höra. Smaken e som baken och var och en får ha sin åsikt.

                Tänk sån disskution det kunde bli av att jag endast till en början vädjade till en person att ej fiska i direkt anslutning till bottengarn samt nät då han hade blivit rekommenderad att göra det på detta forum.... Sen kan jag berätta att det hittades en vertikaljigg i ett bottengarn häromdagen på jobbet... rätt komiskt att någon kör rakt in bland bojar, flytkorkar, nät och draggar och släpper ner en vertikaljigg Vad fiskade den personen efter? fisken som står inne i humman?

                Ha det bra med er!

                No hard feelings hoppas jag trots alla disskutioner.
                [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
                  Nej nu har jag inte tid att skriva mer... skall rigga båten för en underbar eftermiddagstur på Ringsjön imorgon efter jobbet. Vi ses kanske på sjön. Jag tänker inte kasta skit på nån på detta forum och jag har heller inte kallat någon okunnig vilket jag fick höra. Smaken e som baken och var och en får ha sin åsikt.

                  Tänk sån disskution det kunde bli av att jag endast till en början vädjade till en person att ej fiska i direkt anslutning till bottengarn samt nät då han hade blivit rekommenderad att göra det på detta forum.... Sen kan jag berätta att det hittades en vertikaljigg i ett bottengarn häromdagen på jobbet... rätt komiskt att någon kör rakt in bland bojar, flytkorkar, nät och draggar och släpper ner en vertikaljigg Vad fiskade den personen efter? fisken som står inne i humman?

                  Ha det bra med er!

                  No hard feelings hoppas jag trots alla disskutioner.
                  Hoppas du fick något fint ikväll!
                  Även om jag verkar overkligt dryg så väntar jag fortfarande på svaret om hur många stora spöfångade gösar du fått i Ringsjön de senaste 2-3 åren? Du verkar ju fiska en e del....

                  Skulle även vilja ha svar på hur mkt gös Ringsjöfisk sätter ut per år i sjön?
                  Enligt källor som inte kan bekräfta till 100% så sätter ni inte ut ett enda yngel. Lite märklig att du hade det som huvudargument(att det är ni som sätter ut all gös) tidigare i tråden om det nu inte stämmer alls.
                  Om fallet nu är så att ni inte sätter ut fisk överhuvudtaget så känns hela denna disskusionen långt mer sjukare än där den startade.

                  Att du hittar jiggar i näten beror kanske på att de flesta "stora" fiskar befinner sig där inne ?

                  //Anders
                  www.pikewallis.se

                  Kommentera


                  • #39
                    Hejsan,

                    Jodå Gimmy, övergödning är säkert det största problemet för vattenkvalitén i Ringsjön. Det har jag inga problem med. Men att varje år plocka upp 10-tals ton (?) rovfisk från en sjö som i sin tur hade ätit betydligt mer vitfisk påverkar också negativt. Stora gösar och gäddor hade hjälpt till ytterligare. Hur många ton plockar ni egentligen upp? Finjasjön går inte riktigt att jämföra med Ringsjön (mindre sjö, mycket mindre volym) men jag tror ändå att Finjasjön har klarat sig bättre än Ringsjön sedan Finjasjön trålades rejält i början av 90-talet vilket betyder fler år med bättre vattenkvalitet. Det beror såklart också på hur näringstillflödet till de båda sjöarna kunnat kontrolleras.
                    Annars instämmer jag fullt med tidigare inlägg om fiskereglerna för spöfiskare i Ringsjön. De verkar vara skrivna av en spöfiskare som satt i knät på en nätfiskare någon gång på 1800-talet med en kniv mot strupen. Att det skulle komma horder med fiskeguider till Ringsjön som skulle tömma sjön på fisk låter inte särskilt troligt. Det skulle nog annars kunna dra in lite pengar till närområdet. Fiskeguider brukar dessutom vara duktiga på C&R.
                    Rimliga regler är: Trolling tillåtet. Två spön per person och fiskekort, de får gärna sitta i spöhållare. Sidoparavaner ska vara tillåtet. Max fyra spön per båt. Så länge sjön är packad med nät känns fångstbegränsning lite löjligt men visst, max tre gösar i båten är ok. Obligatorisk C&R på stor fisk, 70 cm gös, 90 cm gädda, 40 cm abborre. Givetvis också minimimått. Det behöver inte vara svårare än så och alla blir glada. I en vacker värld hade också yrkesfiskarna haft maxmått men stora fiskar är ju farliga för beståndet…

                    Kommentera


                    • #40
                      Ja det var verkligen en diskussion som inte är en dag för tidig. Ringsjön har en enorm potential, men ska det fortsätta såhär så blir det ju inget av det. Turismen förlorar, bygden förlorar.
                      jag hörde förresten att en annan "yrkesmässig" nätfiskare i sjön hade glömt sitt nät ute när isen kom. Minns inte om det var i år eller i fjol, men det är ju lite lök på laxen om man säger så.
                      nä begränsa nätfisket och som en liten bonus så kan väl vattenskotrarna få försvinna också...
                      (har hittills ett årsbästa på 1kg. och då snackar vi inte abborre...)
                      go fish

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 630 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                      60 svar
                      12 384 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Honk
                      av Honk
                       
                      Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                      7 svar
                      1 099 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 422 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                      13 svar
                      1 333 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg lakefryken  
                      Arbetar...
                      X