fiskerapport ringsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiskerapport ringsjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gimmy:

Ringsjön har inget jättefint bestånd av gös. Ringsjön har ett enormt stort bestånd av smågös, så är fallet.
    Att du säger att det finns massvis med fisk i alla storlekar förstår jag inte var det kommer ifrån. I ditt förra inlägg så sa du att 98% av fisken ni får är 2-3 kg gösar. Hur vet du då att det finns ett fint bestånd av större fisk? Dessa fiskar kan ni ju omöjligt sett någon gång om ni inte får dom i näten?

Att många fiskar på fel sätt i sjön vet jag. Tror dock att jag själv har någorlunda koll på hur man fiskar gös liksom fler jag känner som håller/höll till i sjön. Har på senare år inte hjälpt speciellt mkt att man "vet vad man gör" då det ändå i princip bara är småfisk man får upp.

Hur många gösar över 5 kg har du fått i Ringsjön under tiden du trollat där? Borde ju vara ett bra gäng efter hur du beskriver gösstammen i sjön...

Du svarade inte på hur mkt fisk ni sätter ut i sjön vs hur mkt som sker på naturlig väg?

Optimala vore självklart att yrkesfiskare och sportfiskare kunde njuta och ha det bra på sjön tillsammans som du skriver, men efter vissa diskussioner jag haft med en viss fd? yrkesfiskare i sjön så har jag förstått att det är helkört.
    -Stor gös över 5kg ska DÖ, dom gör ingen nytta i en sjö.
    -Stor gös leker inte och har inget värde överhuvud taget.
    -En sportfiskare trollar inte, det är inget fiske...
    Detta va bara några av de påstående den här mannen kom med.

Att med sådana påstående tro att en sportfiskare och en yrkesfiskare ska kunna samsas om i en sjö ser jag som väldigt kört.

Att sen fiskevårdsområdets styrelse verkar leva på 1800-talet och inte förstår vad sportfiske är eller hur det går till hjälper inte speciellt mkt det heller. Fångstbegränsning på spöfångad fisk är en bra grej, men att sen låta fritids/svartfiskare ösa upp gös i sina nät är helt i sin ordning.
    Rimmar så fruktansvärt illa att jag faktist mår jävligt illa!

Hoppas någon gång att det blir ordning i sjön, för som det är nu så går det bara utför...

//Anders
    www.pikewallis.se

Kommentera

Att sen fiskevårdsområdets styrelse verkar leva på 1800-talet och inte förstår vad sportfiske är eller hur det går till hjälper inte speciellt mkt det heller. Fångstbegränsning på spöfångad fisk är en bra grej, men att sen låta fritids/svartfiskare ösa upp gös i sina nät är helt i sin ordning.
      Rimmar så fruktansvärt illa att jag faktist mår jävligt illa!

Hoppas någon gång att det blir ordning i sjön, för som det är nu så går det bara utför...

//Anders[/QUOTE]

Har ingenting med Ringsjön att göra alls men det där kan jag hålla med om till 100% Det är inte bara i den sjön fallet är så... I min mening så förstår jag faktiskt inte ens varför det finns yrkesfiskare i mindre sjöar i dagens läge... Får dom ens ihop till sitt leverbröd?

Kommentera

Gimmy:
        Sedan 2007 har sportfiske Nordwest tillsammans med ERSFK arrangerat en tävling vid namn "Midsommargösen". En tävling med 4 timmars fiske och som går ut på att ta den största gösen.
        Majoriteten av deltagarna i tävlingen är och har varit erfarna sportfiskare!
        Så här har det gått:
        2007 Största Gös 1280gram
        2008 Största Gös 1500gram
        2009 Största Gös 2100gram
        2010 Största Gös 1990gram

Totalt deltagarantal under de 4 åren är 88st som fiskat effektivt under 4 timmar. Alltså totalt 352 fisketimmar!!

Om jag själv skulle fiska dessa timmar hade jag varit på sjön 8 TIMMAR VARJE DAG I EN OCH EN HALV MÅNAD(44 DAGAR)
        Jag tycker ovanstående klart talar emot din "teori" om att Fiskar man 25h i Ringsjön får du ett större exemplar
        Kan för övrigt nämna att jag är en inbiten sportfiskare och har lagt otaliga timmar på Ringsjön de senaste 3-4 åren och mitt personbästa på Gös är 2,8kg!!!

Jörgen "Team Vraken"

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
          Ang gösfisket i Ringsjön: Ut och glindra upp en gädda eller 2 klarar det flesta av, gäddor som är på hugget hugger på en sur skosula med krok på... Gösfiske kräver lite teknik och erfarenhet.

Jag var ute på Ringsjön i söndags kväll och hade ett mycket lyckat fiske, pratade med en del andra på sjön som inte tog ett skit, studerade även andra båtar i deras framfart och kan säga att felet många gör är att dom trollar för fort, enligt mig skall du inte köra mer än 0,8-1 knop om du går efter gös. Det fanns folk som kom farandes förbi mer eller mindre med böjda spötoppar.

Jag kör min Motorguide 40lbs elmotor i första läget eller andra. Är vinden hård och det går lite sjö kör jag med min Mercury 2,5hk 4-takt MEN har då drivankare i på båda sidor. 1 knop är inte mkt och de flesta bensinmotorer går fortare redan på tomgång, dessutom går motorn väldigt varm på tomgång då det bli dåligt med snurr på impellern/kylningen.

När det gäller diskutionen om yrkesfisket är det tråkigt att vissa är så trångsynta, vissa tycker att yrkesfiskare är orsaken till allt ont. SABBE skrev: "Tråkigt detta som händer i Ringsjön. En sönderfiskad sjö av yrkesfiskarna och "deras" regler" SABBE, vem tror du har planterat in Gös samt Ål från första början? Många tror att vårt mål är att fiska ut sjön, skulle det vara så smart då det är vårt levebröd sen 1919? Utan ett yrkesfiske i Ringsjön idag hade sjöns ekosystem kollapsat, sjön och dess fiskstam är anpassad efter ett yrkesfiske som har bedrivits i snart 100 år, sjön har en god tillväxt och ett MYCKET stort bestånd av fisk. Är det inte bättre att sportfiskare och yrkesfiskare njuter av skön och dess frukt sida vid sida istället för att kasta skit på varann? Jag själv är som sagt en inbiten sportfiskare på fritiden och har lärt mig oerhört mycket under den tiden jag arbetat på Ringsjöfisk. Sätt er in i hur verksamheten fungerar så ändrar ni nog syn på det hela liksom jag har gjort.

Skitfiske på er! /Gimmy
          Håller med dig flera av punkterna men det är helt sjukt att man inte skulle få fiska med två spön i spöhållare i en sjö där det pågår omfattande nätfiske. Varför finns den reglen? Det kan ju knappast vara för att bevara något bestånd?

Jag har precis börjat fiska i Ringsjön och tycker det är en fantastisk sjö, men alla dessa regler som inte finns någon annanstanns är skitdryga.

Kommentera

Jag vet att det är mycket smågös i sjön och att större exemplar är mer sällsynta. Men dom finns, det kan jag intyga.

Privata nätfiskare är svårt att göra något åt då de som äger sjötomt även äger en bit fiskevatten i sjön. Däremot kan tillsynsmän ta upp och beslagta dåligt uppmärkt utsrustning som ligger på icke tillåtet vatten.

När det gäller de "hårda" reglerna har de ett syfte, man vill helt enkelt hålla borta långväga trollinggäster med guidade trolling turer m.m. Dvs man vill att sjön ska vara till för som i närområdet. Finjasjön tex tror jag har fått ta mkt stryk efter ha fått för stor publicitet i div fisketidningar, ett tag vimmlade av stora trollingbåtar på sjön som hade rest långväga för att ta praktgösarna som presenterades i tidningarna. Fiskereglerna är inte så annorlunda i Ringsjön egentligen. I finjasjön får du fiska med ETT spö per man på ett vanligt kort, finns kort för 2 spö också. Är du medlem i fiskvårdsföreningen får du lägga div nät, långrev, ryshor m.m. MEN endast fiska med 2 spö. Skillnaden där är i så fall dålig tillsyn och folk som inte bryr sig om reglerna.

Ha det gött!
            [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Är ändå så sjukt löjligt så det finns inte. Det innebär då att vill jag fiska en dag på Ringsjön och bestämmer mig för att trolla så kan jag inte fiska alls med andra ord. Jag har kanske ingen motor och kan då omöjligt ro och hålla i spöt heller för det gör ju jättestor skillnad om jag har det i handen eller i en spöhållare eller helt enkelt lutar det mot relingen

Kan ju ro runt i jättesjön och kasta på måfå och kanske få en gös.

Jag vet att det är mycket smågös i sjön och att större exemplar är mer sällsynta. Men dom finns, det kan jag intyga.

Privata nätfiskare är svårt att göra något åt då de som äger sjötomt även äger en bit fiskevatten i sjön. Däremot kan tillsynsmän ta upp och beslagta dåligt uppmärkt utsrustning som ligger på icke tillåtet vatten.

När det gäller de "hårda" reglerna har de ett syfte, man vill helt enkelt hålla borta långväga trollinggäster med guidade trolling turer m.m. Dvs man vill att sjön ska vara till för som i närområdet. Finjasjön tex tror jag har fått ta mkt stryk efter ha fått för stor publicitet i div fisketidningar, ett tag vimmlade av stora trollingbåtar på sjön som hade rest långväga för att ta praktgösarna som presenterades i tidningarna. Fiskereglerna är inte så annorlunda i Ringsjön egentligen. I finjasjön får du fiska med ETT spö per man på ett vanligt kort, finns kort för 2 spö också. Är du medlem i fiskvårdsföreningen får du lägga div nät, långrev, ryshor m.m. MEN endast fiska med 2 spö. Skillnaden där är i så fall dålig tillsyn och folk som inte bryr sig om reglerna.

Ha det gött!

Kommentera

Undra om det inte är dags att skrota namnet fiskevårdsförening? Enda vettiga jag stött på är i skagern. Annars verkar dom mest gynna nätfiskande markägare.Vård? ja kanske av 50 år gammla traditioner. Det har altid var så och det ska altid va så. Näe men fy kolla den där! 8 spön, djuppriggar, ekolod, GPS, nu finns det ingen fisk kvar i sjön . Känns så där 2010... Har trollat 20 timmar i mit hemmavatten veckan som gick , 50 gösar, har 2 i frysen, Ända hälsar ingen 60 årig pimpelgubbe när man hälsar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikko Visa inlägg
                  Undra om det inte är dags att skrota namnet fiskevårdsförening? Enda vettiga jag stött på är i skagern. Annars verkar dom mest gynna nätfiskande markägare.Vård? ja kanske av 50 år gammla traditioner. Det har altid var så och det ska altid va så. Näe men fy kolla den där! 8 spön, djuppriggar, ekolod, GPS, nu finns det ingen fisk kvar i sjön . Känns så där 2010... Har trollat 20 timmar i mit hemmavatten veckan som gick , 50 gösar, har 2 i frysen, Ända hälsar ingen 60 årig pimpelgubbe när man hälsar.
                  Ändå kan samma gubbe pimpla upp 200 st ½kgs abborrar på vintern och sedan skryta med detta och det är ok, men trollar man så är man en rovfiskare som tar upp allt.

Har slutat att fiska i Ringsjön efter att blivt utskälld av av fiskeklubbens ordförande, blev anklagad för tjuvfiske, använde djupriggarna vid fisket i Ringsjön. Hade bara fått besked om att spöparavanner var förbjudna inget annat, men enligt honom så var djupriggen förbjuden men spöparavanner tillåtna. Allt detta efter en artikel i en tidning, året efter kom det helt nya bestämmelser. "Endast ett spö och detta skall vara handhållet, motorn fick inte användas vid fisket, inga tyngder eller andra anordningar på linan som antingen drar ut betet eller drar ned betet djupare". Detta i en sjön som det bedrives yrkesfiske i, samt omfattande nätfiske av fiskevattensägarna.

Att det måste vara hårda regler bara för att annars kommer fiskeguiderna och tar upp all fisk, är enligt min mening bara Bull Shit, en efterkonstruktion, deras regel om trolling har funntis i mer än 15 år långt innan fiskeguiderna var så populära, det fanns knappt några guider då.

Har frågat flera på fiskevårdsföreningen i många år, vilken skilland det är mellan trolling och glindring: jag har aldrig fått något svar, varken av dess ordförande eller någon annan från fiskevårdsföreningen

Har bara en fråga vad är skillanden mellan glindring och trolling, bägge är enligt min mening släpfiske efter båt, alltså ingen skilland.
                  Tumlaren
                  trolling är livet

Kommentera

Ha det gött!

Som du säger, inte lätt att göra nåt åt de markägande nätfiskarna. Dock tror jag om alla runt sjön bara får reda på hur åt helsike det går med sjön så kunde många helt klart tänka sig ett förbud mot nätfiske under några år för att se sådan skillnad det hade blivit.
                    Sportfiske växer och växer år för år. Med ett bra fiske i Ringsjön med vettiga fiskeregler hade gynnat hela bygden. Hade dragit folk som betalat fiskekort/restaurangbesök/hotell mm mm...

Att långväga trollingbåtar hade kommer ser jag nästan som ett bra tecken. Då hade där ju varit en anledning till varför dom kom!? Just nu finns det inte en chans att någon guidefirma skulle börja fiska i sjön, det finns ju i princip ingen vettig fisk att fånga!
                    10ggr hellre seriösa guidefirmor som vet vad dom gör (släpper tillbaka stor fisk) än att ha en jäkla massa nät i hela sjön.

Du har åter igen inte svarat på hur många stora gösar du fått på ditt spöfiske i Ringsjön. Har du fiskat mer än 25 timmar så ska man ju enligt dig ha fått en stor. Hur stor var den/dom?
                    Även frågan på hur mkt gös ni planterar in har du inte svarat på. Vore intressant att veta.

Även om Finja har ett högre fisketryck än vad Ringsjön har per kvm så är det en betydligt mindre sjö, ändå kommer det säkerligen upp minst 100 gösar varje år som motsvarar den största som i snitt kommer upp i Ringsjön. Detta är åter igen ett tecken på att Ringsjön till 99.9% bara innehåller smågös med några få undantag.

Är man medlem i Finjas fiskeklubb får man fiska med 2 spön per person. Är man 2 pers i båten får man med andra ord fiska med 4 spön. Är man 5 pers i en stor båt i Ringsjön får man turas om att hålla i de 2 spöna som är godkända att fiska med. De andra 3 får sitta och titta på...

Går inte att försvara sådana korkade regler hur du än vrider och vänder på det.
                    www.pikewallis.se

Kommentera

Jag gick in ödmjukt i denna disskution med tanken att förklara lite om hur vår verksamhet fungerar efter som det mest florerar massa rykte om dessa mordiska yrkesfiskare som har som mål att tömma sjön på fisk.

Jag lägger ner projektet, det är lika givande som att pissa i motvind. Om nu Ringsjön är så värdelös med små gösar, korkade regler, idioter till yrkesfiskare varför fiskar ni där? Fritt fram att välja annan sjö....

Efter arbetstid njuter i alla fall jag av friheten av att puttra ut med båten och lyckas snärja några gösar, njuta av vädret och sjön. Om gösen väger 2 eller 8 kilo.... so what? Visst e d kul att landa rekord men njutningen slår det mesta.
                      Yrkesfisket finns där liksom regler. Det är bara att anpassa sig och vara tacksam för det som erbjuds. Jag tror inte så många av de som klagar är ägare till fiskevatten i sjön, eller? Det är inte jag heller, men jag e lika glad för det så länge det finns sjöar som tillåter sportfiske. Sen får man ju acceptera reglerna som sätts av dom som äger fiskevattnet och gilla läget.

Tack för mig, nu drar jag mig ur denna disskution. Roligare att lägga tiden på sjön.

MVH/Gimmy
                      [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 724 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2