fiskerapport ringsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiskerapport ringsjön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Tryck på ditt namn, sen in på menyn uppe till höger i profil eller vad där nu står. Där kan du gå in i inställningar och ändra din "signatur"
    www.pikewallis.se

    Kommentera


    • #52
      Tackar för det!
      Var fiskar du nu för tiden om du lagt ner Ringsjön?
      [FONT="Comic Sans MS"]Team Vraken
      http://www.team-vraken.blogspot.com/
      [/FONT]

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
        Manhood: Har du inget vettigare för dig kl 00:42 än att sitta här och hugga på en stackars knegande yrkesfiskare?!!!
        For å forsvare yrkesfiskeren litt. Yrkesfiskerene har like mye å tene på en skkkelig fiskeforvaltning som oss sportsfiskere. Tross alt er det levebrødet deres. Eg vil da også tro at diskusjoner om fiskebestand, kultivering og regulering av fiske så vil yrkesfiskerenes interesse i å ta vare på fisken være like viktig som sportsfiskerens.

        Ett godt eksempel er krabbe fiske i stillehavet, langs USA's nordlige kyst.
        Mange husker sikkert TV serien "The most dangerous catch", hvor sessongen på fiske etter krabbe var satt ned til noen få dager av året for å bevare krabbebestanden. Uansett vær og vind så reiste yrkesfiskerene ut, og i mange tilfeller endte det opp med ulykker og dødsfall. Amerikanske myndigheter innsåg at noe måtte gjøres, så de delte opp fiskefeltene, og delte dem ut til fiskerene. Hver fisker fikk sitt felt. Det var deretter den enkelte fiskers valg om han fisket området sitt tomt, elle3r tok vare på det. Fiskeren kunne også selge sitt felt til andre fiskere. Naturligvis ville da ett felt uten krabbe være så¨å si verdiløst, mens ett felt som var full av krabe fikk stor verdi.
        Noen valgte da å selge sine felt umiddelbart, andre fikk seg andre jobber, for deretter å selge feltene sine med stor fortjeneste når krabbebestanden var høy. De som valgte å fortsette fisket valgte å fiske på tider av året når prisene på krabbe var på sitt høyeste. De bestemte også selv å ta vare på de største individene for å sikre reproduksjon av ny krabbe på områdene sine. I tillegg passet de på å regulere fangsten sin selv for å best mulig ta vare på bestanden sin.
        Totalt gikk populasjonen av krabbe opp, og no, noen få år etter er det helt slutt på ekstremfisket som satte liv og helse i fare.

        Dette beviser at generasjonen med yrkesfiskere som bare grabber til seg alt de kan få fra vannene sine, uten å tenke på sin egen framtid er på vei ut. Vi har ødelagt alt for mye av naturen, og om vi ikkje skal miste den siste lille rest som vi har, så må man begynne å ta til fornuft.

        Forøvrig så kan godt yrkesfiskere slippe tilbake de få storfiskene som blir tatt, slik at de ikkje bare sikrer neste generasjons fisk, men også gjør fiskevannene atraktive for sportsfiskere, og ikkje minst de som har levebrødet sitt av turisme og sportsfiske industrien. For om en yrkesfisker får 100 kr per kg for ein 10 kg gös, så vil samme fisken gi 500-600 kr per kg til samfunnet gjennom sportsfiske, og om den slippes tilbake så gir den enda mer.
        Senast ändrad av aurebu; 2010-09-03, 12:31.
        ><)))(°>

        www.aurebu.com
        www.countryfisher.org

        <°()))><

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av Team-Vraken Visa inlägg
          Tackar för det!
          Var fiskar du nu för tiden om du lagt ner Ringsjön?
          Inte fiskat så mkt gös i år som jag hade hoppats på men har en del nya vatten jag provar för tillfället, är dock lite hemlig om var då jag har rätt stora förhoppningar på dessa och vill inte få någon jätteanstormningar dit, egoist som man är

          Har fiskat 3 pass i Ringsjön i Juni, fick totalt närmare 100 gösar på dessa passen. 2-3 st över 2 kg var allt.
          Den typen av fiske lockar inte mig längre så jag har gått vidare och försöker hitta något vatten som jag kan nå mina mål i.
          Ringsjön är bra när man haft några sega pass i andra sjöar ett tag, då kan man dra till sjön för att bättra på självförtroendet.

          Var roligare i sjön för 4-5 år sedan. Då fick man en och annan fin fisk mellan alla småttingar. Verkar betydligt svårare nuförtiden...

          Blir inte ni sugna på att testa gösarna i nya vatten? Som jag förstått det är det bara Vomb och Ringsjön ni härjar i?
          www.pikewallis.se

          Kommentera


          • #55
            Din bild av Ringsjön är "spot on" men enkel att ta sig till då jag har båtplats i sjön.
            Självklart är andra vatten intressanta men vi är lite osäkra på vart man ska testa, vilka vatten som håller Gös och vad det finns för sjösättningsmöjligheter osv.
            Man vill ju inte lägga tid på en sjö som inte ger något, det måste ju finnas ett visst hopp.
            Vi har trots allt tidigare mest sysslat med havsfiske och enstaka Gäddeturer i div småsjöar.
            I fjol gav vi Möckeln ett par dagar och i år Vidöstern och Hären i Värnamotrakten, men tyvärr satsar vi på fel tider.
            Semestertid är oftast sämsta fisketid och så även i år.
            Vidöstern gav några få smågösar men som tur var gick det inte bättre för teamen som var på hemmavatten.
            Jag hade kontakt med en kille från Team Hindsen från Värnamo, fick lite tips och fick till och med låna ett sjökort så vi var på "rätt" ställen men ändå inte.
            Själv fick dom lika många och lika stora som vi trots djupriggar och fler spön än vad vi använde.
            En klen tröst men man får ju åtminstonde behålla hoppet till nästa gång.
            Finja ska utforskas bättre men tiden räcker inte till på våren och nu på hösten är ju vattnet ofta så lågt att det inte går att sjösätta.
            Kanske blir det någon tur dit i höst om sjön och tiden tillåter.
            Jag sneglar lite åt Ivösjön, den skulle va intressant att testa några gånger och det kanske det blir till nästa år.
            Det ryktas om några små vatten som ska hålla fin Gös men jag har ingen aning om vilka? troligen de vattnen som du nämner
            Ringsjöns Fvo sätter käppar i hjulet för oss i Ersfk gällande fiskereglerna och då jag har ett uppdrag i klubben får jag lägga lite tid på det i höst som det verkar.
            Jag går inte in på några detaljer här på FS men om Rfvo får sin vilja igenom kan man bli tvungen att tänka om.
            Vi får se vad resten av styrelsen vill göra när alla korten ligger framme.
            [FONT="Comic Sans MS"]Team Vraken
            http://www.team-vraken.blogspot.com/
            [/FONT]

            Kommentera


            • #56
              Quintrex båtar och Honda Motorer

              Ringsjöfisk/Honda ATV Center storsatsar på sportfiske!

              Vi är nu återförsäljare för Quintrex aluminiumbåtar, Honda utombordsmotorer, Motorquide och Minn-Kota elmoterer, Humminbird ekolod, Cannon riggar och hållare m.m. m.m.

              Båtar finns hemma för visning! Läs mer på www.atvcenter.nu

              När det gäller fisket i Ringsjön har vi tagit del av inläggen på forumet. Vissa saker ligger det fakta i och vi ska försöka arbeta för att alla parter skall bli nöjda.

              Skitfiske på er!
              Senast ändrad av Gimmy; 2010-09-04, 09:06.
              [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

              Kommentera


              • #57
                Hej Gimmy,

                Känner du till nåt mer om de "nya" reglerna som kommit upp i den andra Ringsjötråden?
                Enligt den så är det beslutat att allt motorfiske förbjudits... Tydligen din arbetsgivares far som drivit igenom detta.

                Kan du förklara hur det ligger till?

                Mvh
                Senast ändrad av Manhood; 2010-09-04, 09:20. Anledning: Stavfel
                www.pikewallis.se

                Kommentera


                • #58
                  När det gäller fiskereglerna har jag inte så mkt att säga. Inte mycket att göra åt när en styrelse beslutat om det. Jag är anställd som mekaniker och avlastning på fisket. Fiskvårdsområdet har jag inte med att göra men som du själv skrev så är det inte vi som klubbat beslutet.

                  Jag kan passa på att fråga dig och andra sportfiskare här på forumet en sak. Någon sportfiskare har haft som nöje att skära sönder flertalet bottengarn, raden från land helt avskuren och dragglinorna avskurana. Händelsen är bevittnad och polisanmäld och betraktas som grov skadegörelse. De personer som gör något sådant här gör mest skit för massa andra. Inte den typen av aktion som förbättrar sportfiskeutsikterna i sjön...

                  Någon här som hört något får gärna skriva till mig privat eller maila till gimmy@atvcenter.nu

                  MVH/Gimmy
                  [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

                  Kommentera


                  • #59
                    Om man jämför fisket idag och flera år tillbaka så tycker jag personligen att det aldrig varit sämre.Har ändå lagt ner fem års fiske i sjön. Många som man pratar med och som man träffar ute på sjön tycker likadant. Fem pass i oktober och det kan ju bara beskrivas på ett sätt.Fiskepolitiken bedrivs på det sättet som det gynnar dem som äger delar av sjön. Dem som hovar in pengarna måste också vara beredda på att plantera in något. Samtidigt så ser man inte så mycket mer nät heller, man driver över dem med jämna mellanrum istället. Jag försöker inte smutskasta någon men dem flesta sportfiskare ser vad som händer på sjön.Det du berättar, det är sagor för små barn min vän.

                    Hälsningar Sabbe


                    När det gäller diskutionen om yrkesfisket är det tråkigt att vissa är så trångsynta, vissa tycker att yrkesfiskare är orsaken till allt ont. SABBE skrev: "Tråkigt detta som händer i Ringsjön. En sönderfiskad sjö av yrkesfiskarna och "deras" regler" SABBE, vem tror du har planterat in Gös samt Ål från första början? Många tror att vårt mål är att fiska ut sjön, skulle det vara så smart då det är vårt levebröd sen 1919? Utan ett yrkesfiske i Ringsjön idag hade sjöns ekosystem kollapsat, sjön och dess fiskstam är anpassad efter ett yrkesfiske som har bedrivits i snart 100 år, sjön har en god tillväxt och ett MYCKET stort bestånd av fisk. Är det inte bättre att sportfiskare och yrkesfiskare njuter av skön och dess frukt sida vid sida istället för att kasta skit på varann? Jag själv är som sagt en inbiten sportfiskare på fritiden och har lärt mig oerhört mycket under den tiden jag arbetat på Ringsjöfisk. Sätt er in i hur verksamheten fungerar så ändrar ni nog syn på det hela liksom jag har gjort.

                    Skitfiske på er! /Gimmy[/QUOTE]

                    Kommentera


                    • #60
                      Du är ju bra lurad om du påstår att ekosystemet hade kollapsat utan yrkesfisket. Vill gärna se var du har fått den faktan ifrån?
                      Du ska inte tro på alla skrönor som dom gamla gubbarna drar när ni lägger näten...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 630 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                      60 svar
                      12 384 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Honk
                      av Honk
                       
                      Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                      7 svar
                      1 099 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 422 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                      13 svar
                      1 333 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg lakefryken  
                      Arbetar...
                      X