fiskerapport ringsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiskerapport ringsjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av hjösen Visa inlägg
    Ja det var verkligen en diskussion som inte är en dag för tidig. Ringsjön har en enorm potential, men ska det fortsätta såhär så blir det ju inget av det. Turismen förlorar, bygden förlorar.
    jag hörde förresten att en annan "yrkesmässig" nätfiskare i sjön hade glömt sitt nät ute när isen kom. Minns inte om det var i år eller i fjol, men det är ju lite lök på laxen om man säger så.
    nä begränsa nätfisket och som en liten bonus så kan väl vattenskotrarna få försvinna också...
    (har hittills ett årsbästa på 1kg. och då snackar vi inte abborre...)
    Begränsa nätfisket? Det finns som sagt både för och nackdelar med ett yrkesfiske givetvis och givetvis tas det upp fisk, annars hade det inte varit särskilt lönsamt. Däremot vet jag inte om många av dom som skriver här har koll på att bl.a. ca 50% av vattnet i Östra ringsjön ägs av Ringsjöfisk? Det är inget allmänt vatten där Ringsjöfisk har "rätt" att lägga nät, det ägs av dom. Se det då istället som en bonus att det tillåts sportfiske över huvudtaget....

Ni borde vara lite försiktiga med kommentarer som "förbjud yrkesfisket", "begränsa yrkesfisket", "sätt upp fångstregler för yrkesfiskarna" när det är ni som fiskar på deras vatten.

Var för övrigt uta och fiskade igår kväll. 6 gösar med topp på ca 2,5 kg. Lite segt fiske igår och hör och häpna samtliga C&R, även en yrkesfiskare kan släppa tillbaka! Pratade med en mycket sympatisk sportfiskare efter turen som även han inte hade kunnat undgå denna diskution. Finns dom visar förståelse också utan att komma med massa påhopp, mkt trevlig person.

Om fallet är så att det legat utrustning i över vintern så är detta inget bra alls. Sånt får inte hända. Det enda jag kan säga är att det inte var Ringsjöfisks utrustning och det är inget som legat på deras vatten. Har också hört ryktena men inget jag personligen sett. Drivs det ett yrkesfiske så ska det givetvis skötas och underhållas.

(EDIT) Förövrigt frågas det mkt om stor gös och det påstås att det ej finns stor gös i ringsjön. Ett par fiskar över 8kg, en på 10,25 och en på 12,5 har varit uppe detta året, 12,5 kilos gösen simmar fortfarande i sjön då den återsattes eftersom den togs i ett bottengarn under maj månad då gösen är fredad.

MVH/Gimmy
    Senast ändrad av Gimmy; 2010-07-15, 15:34. Anledning: Tillägg
    [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
      Ni borde vara lite försiktiga med kommentarer som "förbjud yrkesfisket", "begränsa yrkesfisket", "sätt upp fångstregler för yrkesfiskarna" när det är ni som fiskar på deras vatten.
      Gimmy, fisket har upplåtits till ett FVO varför termen "deras vatten" inte är aktuellt. Ordförande för FVO kanske vet när tidigast en ändring av nyttjanderätten skulle kunna inträda, dvs tills när vi sportfiskare kan fortsätta vara en nagel i ögat innan markägarna bommar igen sjön för oss som bedriver fiske under fiskevårdsområdets vingar?

Jag vill inte blanda mig i denna sjös angelägenheter för mycket - har nog med en annan - men man bör nog försöka gå till botten med vem som har rätt till vad, samt hur regler för fiskevårdsområdet "kommer till" och implementeras. Ingen lätt sak att börja gräva i, men säkert enklare att komma överens om man först kartlägger lagar samt representanter för fiskerätten.

Vad jag förstår är tex inte ägaren och brukaren densamma i fallet Ringsjöfisk?

Eftersom fiskerätten upplåtits i mer än ett år är det, enligt Lag (1981:533) om fiskevårdsområden, brukaren som är medlem i föreningen. Brukaren som är den giltiga representanten för just den fiskerätten.

Den som köper ett fiskekort från FVO:t svarar gentemot detta FVO (utpekade tillsyningsmän med erforderligt förordnande) och inte markägare eller enskilda brukare med andra åsikter än FVO:t. Markägare eller brukare får ventilera sina åsikter inom FVO:s ramar - "fiskestämma" - och inte gentemot besökande fiskare.

Länssyrelsen har (ska ha) dokumentation i sina arkiv om beslut om bildandet av FVO, och till detta beslut finns stadgar. Notera att man kan föra en diskussion mot länsstyrelsen beträffande fisket i ett vatten. Man kanske ska välja vem man försöker övertyga om att en begränsning är nödvändig här. Många smarta åsikter har jag hört från sportfiskare beträffande denna sjö, men jag tror tyvärr inte "rätt" personer får höra dessa argument. Lyssnar inte chefen går man till chefens chef. ;-)

För den intresserade med lite uthållighet rekommenderas:

Lag (1981:533) om fiskevårdsområden

Lag (1957:390) om fiskearrenden (även uppdateringar)

Utredning och proposition från 2009.

Sorry om jag låter som en Messerschmitt i detta inlägg, men jag hoppas ju, liksom många andra, att det gäng smarta och dedikerade sportfiskare som bor runt Ringsjön ska föra sportfiskarnas intressen ända in i mål.

Själv klurar jag på hur arrendet i mitt hemmavatten Vombsjön skulle komma att förändras inom 2010-2011, men det är ju en annan fråga (en sponsor- eller bidragsfråga).

Mvh Henric som satt och lagade nät med Bergström senior (dvs den gamle sr) under min prao i början av 1980-talet. På den tiden var min dröm att bli yrkesfiskare i Ringsjön.
      A bad day of fishing is better than a good day of work.

Kommentera

Lite fler svar från Gimmy kanske?
        www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
          Lite fler svar från Gimmy kanske?
          Manhood: Har du inget vettigare för dig kl 00:42 än att sitta här och hugga på en stackars knegande yrkesfiskare?!!!
          [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Någon som har varit ute i dagarna?

Kommentera

www.teambasse.blogspot.com samt www.team-vraken.zoomin.se/

Kolla dessa bloggarna, dom brukar uppdatera ganska ofta.
              www.pikewallis.se

Kommentera

Pga Jakt och Fiskemässan blev det inget förra helgen men på lördag smäller det =) och som vanligt hoppas man på ett grymt fiske.

Team Vraken
                http://team-vraken.zoomin.se/
                [FONT="Comic Sans MS"]Team Vraken
                http://www.team-vraken.blogspot.com/
                [/FONT]

Kommentera

Antalsmässigt kan det säkert blir grymt i det här stabila vädret, storleksmässigt är det Ringsjön vi snackar om
                  www.pikewallis.se

Kommentera

Ja jag förstår hur du tänker men man kan ju hoppas på en skaplig Gädda eller en fin Borre.
                    Man får aldrig sluta tro

Team Vraken
                    http://team-vraken.zoomin.se/
                    [/FONT]

Kommentera

Hur ställer man in så att din bloggadress visas längst nere i rutan?
                      Jag förutsätter att det visas automatiskt varje gång du svarar på något.
                      [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 721 visningar